Jonas kör BMW med proveniens

0
44

Ett riktigt snyggt bygge som synts bland annat på Driftbash är den vita BMW E92 som Jonas Söderberg rattar.

DriftZone tog ett snack med Jonas och frågade lite mer om honom och bilen. Jonas är snart 28 år och bor i Tierp där han arbetar som lastbilsmekaniker. Familjen består av sambo och två bonusbarn. Drifting har han hållit på med ett par år tidigare, så 2020 blir tredje säsongen på banorna.

Vad har du haft för bilar innan den här BMW:n?
-En Volvo 242 som jag byggde för tre år sedan. Har också haft ett gäng Audibilar som jag kört både gata och lite bankörning med.

Om du tycker dig känna igen den vita BMW:n så kan det vara så att du såg den under tiden Emelie Danielsson, numera Enmar, hade den. Emelie var en av svensk driftings pionjärtjejer och den vita BMW:n kördes bland annat i Påsksladden 2016. När Jonas köpte bilen hade den mellanlandat hos en ägare sedan Emelie.

Har du byggt om den mycket sedan du köpte den?
Motorn gick sönder direkt efter jag köpte bilen. Då byggdes en helt ny motor utav PPF, den motorn gick också sönder nu under en körning på Malmby. Så nu blir det ny motor igen, helt nytt och ombyggt bränslesystem och även ett nytt styrsystem. Har även installerad ett släcksystem i hela bilen om olyckan skulle vara framme.

När Jonas jämför BMW:n med den äldre Volvo 242:an så är BMW:n en trevligare upplevelse att ratta, efter att Jonas ändrat sitt körsätt. Orsaken till det är att BMW:n är så mycket mer aggresiv med mer effekt och mer grepp.

Har du några planer på att tävla eller är frikörningsdrifting det du känner är din grej?
-Tävlingsplaner finns absolut. Tanken är väl nått år till som lite ”träning ” för att sen ta steget in i någon serie.

Det finns funderingar på att utveckla bilen vidare, med bland annat en annan framvagn och en annan diff.

Teknik
Chassi: BMW E92 335 i grunden, sömmad kaross med fullbur.
Motor: BMW M50 3 liter
Växellåda: BMW 6-växlad diesellåda
Framvagn: Breddade länkarmar och omgjorda spindlar. Zyx fjädring.
Bakvagn: Bilens orginal med svetsad diff. Plastbussningar och Zyx fjädring.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Göran Röjhagen – DriftZone.se