Krönika: Hur ska vi utveckla driftingen i Norrland?

0
4

Norrland. Norrlänningar. Vi pratar om lite drygt halva Sverige om man ser till ytan. 59,6% om man ska vara noga. På denna ganska stora yta har endast 12% av landets invånare bestämt sig för att bo, och det leder till vissa utmaningar.

För våra driftare till exempel, så leder det till att man får väldigt långa resor. Dels för att kunna vara med i deltävlingar i SM och RM, där resor på 150-160 mil enkel resa förekommer, men även för att kunna köra tävlingar som vi ser som regionala. Northern Drift Series, NDS,  är ett sådant exempel. 2017 har NDS bestått av tre deltävlingar, vilket är något (en) färre än den gjort vissa andra år. Deltävlingarna har i år gått i Piteå, Kalix och Skellefteå. Om man antar att det huvudsakliga upptagningsområdet för deltagare ligger inom det området så är det resor på upp till 20-25 mil till en tävling.

Magnus “Basmange” Larsson i Northern Drift Series deltävling i Kalix

Tidigare år har det som sagt varit fler deltävlingar. 2016 gick finalen utanför Örnsköldsvik och 2015 gick en tävling på Sundsvall Raceway, i samband med en SM-deltävling. Om vi räknar från Kalix är det då resor på 48 mil till Köpmanholmen utanför Örnsköldsvik (där tävlingen kördes) och 62 mil till Sundsvall Raceway. Då börjar resorna helt klart bli kännbara.

Vad är då det stora problemet med detta? Ja, en av sakerna som begränsar de flesta satsningar på en karriär inom motorsport är ju budgeten. Och det oavsett om man vill uppåt i klasserna eller om man känner att det är en lagom nivå att köra Modified i en regional serie. Det man då inte vill är ju att vara tvungen lägga en stor del av budgeten på bränsle till dragbil, övernattningsmöjligheter, extra ledighet och annat som tillkommer vid långa resor. Pengarna i budgeten skall gå till bilbygge och framförallt däck, för att utveckla föraren så mycket som möjligt. Sätestid är nyckeln, tid bakom ratten kostar däck och däck kostar pengar.

Vad finns det då för lösning på det här problemet? Det finns ju massor av event för den som vill åka runt, runt och sladdda på diverse bus och trackdays kan man tycka. Helt klart, och det är säkert roligt på många sätt. Men frågan är om det utvecklar förare i en godtagbar takt?

En lösning skulle kunna vara ett nätverk av regionala serier. Om vi börjar i norr skulle Northern Drift Series kunna bestå av deltävlingar i Kalix, Piteå, Skellefteå som i år. Kanske det går att locka med Lyckseles tävling under motorveckan, som är välbesökt av både förare och publik. Sedan en serie med tävlingar i Köpmanholmen, Härnösand, Sundsvall och Söderhamn. Och kanske en i södra Norrland på Råhällan, i Älvdalen och något ställe till. Arrangerade av lokala motorklubbar eller fristående arrangörer.

Vill man går det sedan att köra en final med de bästa från respektive serie, någonstans i mitten av området.

Vi vet också att det från förbundets håll pratas om en ny klass. En klass med ett enkelt reglemente, för att så många som möjligt ska få möjlighet att delta. Kanske kan denna nya klass finna en plats i dessa serier? För rutinerade förare finns det en stor uppgift att fylla också i egenskap av att coacha fram sina mindre rutinerade kollegor. Vi hör gång efter annan att det har saknats hjälp, det saknas i många fall fortfarande men det förekommer och är då mycket uppskattat.

Det finns utmaningar med det här upplägget, helt klart. Det kommer att åtgå många funktionärer och bedömare, men ska vi utveckla driftingen i Norrland så ser åtminstone vi som sitter på mediabänken vid sidan av det här som en möjlighet att göra det.

Vad tycker du? Det finns ett inlägg på Facebook med en länk till den här krönikan. Skriv där vad DU tycker behövs för att utveckla gräsrotsdriftingen. Krönikan handlar om driftingen i Norrland, mest på grund av de stora avstånden och alla kostnader som följer med, men är till viss del också aktuellt i Mellansverige, södra Sverige och kanske även i Norge?

Text: Christer Hägglund, Erika Näsberg – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.