Lena Charlotte Westby, “Discodans vill jag definitivt vara med på igen!”

0
556

En av de duktiga norska driftingtjejerna som syns runt om på Gatebil och andra event är Lena Charlotte Westby. Vi ville höra lite om hennes bakgrund, om norska tjejdriftare och Formula Drift-finalen!

Berätta lite kort om dig, för den som inte vet vem du är
-Jag heter Lena Charlotte Westby, är 31 år och bosatt i Brumunddal i Norge. Jag har en sambo och ett barn, en flicka på 5 år som heter Leah Emine. Till vardags arbetar jag i en Coop Extra-butik och på fritiden,

Har du någon hobby, förutom motorsport?
-Ja, förutom motorsporten så går en del av min fritid åt till träning. Det är bra för både kropp och själ, samtidigt som det ger energi att orka med en stressig vardag.

Hur länge har du kört drifting?
-När det gäller den frågan så är det många som tror att jag har kört drifting i väldigt många år, något som inte riktigt stämmer. Jag varit med ett tag, men antalet säsonger är bara tre, 2014, 2017 och 2018.

Varför blev det ett uppehåll?
-Efter den första säsongen så bestämde vi oss för att uppgradera bilen och använde nästan 2 år till att få den färdig, då det visade sig kosta en del. Inte så överraskande i den här sporten. Så med bilen i det utförande den har idag har jag kört i två säsonger.

Kör du några tävlingar, eller är det endast frikörningsevent som Gatebil?
-Under min första säsong så var jag med i ett par deltävlingar i Powerdrift bland annat. Det var mest för att få träning och få in driftingen i kroppen. Inte minst känna efter om detta var något jag hade lust att hålla på med, vilket det definitivt var. Jag fick också reda på att det inte var så lätt som det såg ut att vara… Den andra säsongen, som alltså var förra året, bestämde jag tillsammans med två andra norska driftingtjejer att vi skulle vara med i Super 3 på Gatebil. Vi visste att vi skulle möta några av världens bästa driftare. Vi hade aldrig kört tillsammans innan och våra bilar var helt olika. Trots att vi inte nådde fram till finalen så genomförde vi tävlingen med stil, och vi gjorde det bästa vi kunde utifrån förutsättningarna. Jag var också med i Super 3 2018. Jag tävlar gärna mer, men framtiden får visa vad det blir. Jag skulle gärna prova att tävla i Europa om chansen skulle dyka upp.

Något speciellt event som du ser som en höjdpunkt hittills?
-Ja, ett event som etsat sig fast i minnet lite extra är Discodans. Det hölls för första gången i år på GTR Motorpark i Sverige och det var ett riktigt bra evenemang! Bra kombination av trevligt folk, mycket körning och tävling. Discodans vill jag definitivt vara med på igen!

Foto: Björn Billsten

Beskriv din bil lite, vad är det du åker omkring i?
-Bilen har jag ägt sedan 2006, och den var tidigare min bruksbil. Det skulle gå 7 år innan jag bestämde mig för att göra driftbil av den, men den dagen kom och jag ångrar mig inte en sekund.

Bmw E30 1989
S54B32 (E46 m3) 894 whp/ 1000 wnm
Precision 6766 turbo
Pauter vevstakar
Wiseco kolvar
PPF 60mm wastegate
75mm PPF dump
PPF fuel rail.
JAAS performance insug
Bosch 1600cc spridare
S38 svänghjul med Tilton 3-skivig koppling
EMU motorstyring.

530D Zf s5d-39dz växellåda och 530 mellanaxel
E23 745i bakvagn. Ombyggt så att man får bakhjulen i rätt läge.
DL customworks breddkit

Foto: Kaj Alver, Gatebil Magazine

Har du någon målsättning med driftingen?
-När det kommer till målsättning med min drifting så har jag, som många andra, en ambition att bli en bra drifter. Men jag måste ärligt talat säga att det hela började med att jag gjorde det för att det var roligt och var en härlig känsla av kontroll, något utöver det vanliga. Och i takt med att utvecklingen av både förare och bilar så har jag den senaste tiden försökte att hitta tillbaka till det som verkligen gjorde att jag började med drifting. Så mitt mål för 2019 är att gå lite utanför boxen och planera något roligt som både jag och mina samarbetspartners kan vara med på och ha nytta av. Samtidigt som jag får hålla på med det jag älskar utan press. Sedan har jag ett mål att jag en gång i framtiden ska få möjligheten att prova att ställa upp i en tävling eller två i Europa, till exempel Queen of Europe. Det är stor risk att ta, men får jag chansen så är jag nog inte så svårövertalad, så länge det finns ekonomi till det.

Ni har ett gäng duktiga tjejer som driftar i Norge. Varför tror du att det är fler tjejer från Norge som kommit fram?
-Det hade faktiskt varit roligt om flera av de norska tjejerna som kör drifting kunde gå ihop och ta en lite längre tur, och slå till med ett deltagande i Queen of Europe. Det hade i varje fall blivit tidernas turné!

Det är jätteroligt att det bara de senaste åren dykt upp fler och fler tjejer som tar sin driftingsatsning på allvar, eftersom det redan finns alldeles för många killar som kör. Och det är faktiskt på tiden att de får konkurrens av tjejerna! Jag har följt aktiviteten hos tjejer i drifting länge och vill säga att om man lyfter blicken så finns det faktiskt en massa riktigt duktiga tjejdriftare i Norden och Europa. Så det är verkligen inte bara här i landet. Vi har varit bra på att visa oss tillsammans och lyfta fram varandra, något jag tycker att vi ska fortsätta med. För det gör allt så mycket lättare. Det viktigt att ha den inställningen att man unnar varandra framgång. Drifting är verkligen inte en “one-man-show”!

Vad säger du till andra tjejer som funderar på att börja med drifting?
-Om du som tjej sitter hemma och funderar eller drömmer om att börja med drifting så GÖR DET! MEN, man ska vara medveten om att det kostar. Inte bara pengar, utan massor av arbetstid, framgångar, bakslag och vilja. Och om du ska gå för guld så måste du satsa, för ingenting kommer gratis. En annan viktig sak är att ta utgångspunkt i vad du själv kan klara av. Inte hänga upp dig på vad andra har för bilar, effekt i motor, sponsorer, och så vidare. Gå din egen väg, bygg bil efter din egen plånbok och kom ihåg att ingen blir världsmästare på en dag. Det börjar alltid med en enkel sladd. Och tveka inte att ta kontakt med mig eller någon av de andra driftingtjejerna, så svarar vi i regel så gott vi kan!

Foto: Privat

Berätta lite om ditt äventyr på Formula Drift-finalen på Irwindale.
-Formula Dift kan närmast beskrivas med epic shit! Jag ångrar inte en sekund att jag tog mig tid att resa för att uppleva FD live. Själva tävlingen är ju en sak, men stämningen på banan och utställningen var nästan så att man kunde ta på den. Nu var det ju också extremt spännande då det var var vinn eller försvinn för självaste Aasbø i totalen. Och jag måste säga att jag irriterar mig över att han förlorade med så små marginaler. Men det var så spännande! Inte minst fick jag också se en av mina förebilder inom denna sport, Kelsey Rowlings som kör i Pro 2 och är enda tjejen i Formula Drift!

Har du någon som hjälper dig som du vill passa på att tacka? 
Jag måste passa på att tacka mina samarbetspartners, som är
Ifor Williams Norge AS
Tools AS
Hurtigruta Carglass
Cylmo
Do88 AB
Elite Bil AS
Brakes Norge
Westrum karosseri
Introduction AS
Badassparts Norge
Volden racing Performance, Kenneth Volden

Jag måste också få tacka Øystein för all hjälp och att vi tillsammans har byggt en fantastisk driftingbil, min mamma och pappa som till slut har accepterat att detta är något som jag lägger pengar på och som själv har bidragit, mina vänner, bekanta och kollegor som får stå ut med allt bilsnack och att de har stöttat mig oavsett vad som hänt. Ingen nämnd, ingen glömd.

Annars får man allra mest stöttning och sparkar i baken av de andra inom driftingen, då jag har behövt det som mest. Och jag måste få lyfta fram två killar till som nu den senaste tiden bidragit till att vi är på god väg med förberedelserna till nästa säsong, Tore och Karl. All hjälp de bidrar med är guld värd!

Där lämnar vi Lena Charlotte Westby och hoppas att vi får möjlighet att se henne köra även under 2019.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se, Kaj Alver – Gatebil Magazine, privat