Lyckad premiärtävling på velodrombanan i Kalix

0
245

Northern Drift Series deltävling 2 kördes i år på Kalix Motorstadion. Nytt för i år var, som vi berättat om tidigare, att Semi-Pro-klassen körde i velodromkurvan som byggdes för rallycrossen för ett antal år sedan. En riktigt spännande och utslagsgivande kurva, för både förare och bilar, skulle det komma att visa sig.

Tyvärr var det ett litet antal anmälda till tävlingen, sju i Semi-Pro och endast tre i modified. Tre av Semi-Pro-bilarna föll dessutom bort, en på grund av en krasch i velodromen under morgonens träning, och två på grund av mekaniska bekymmer. Detta gav en fyrabilarsstege i Semi-Pro och en fyrabilarsstege med en bye run för kvalettan i Modified. När röken hade lagt sig efteråt hade vi fått följande resultat:

Resultat, Modified:
1. Magnus Larsson
2. Alexander Lundgren
3. Markus Larsson

Resultat, Semi-Pro
1. Zakarias Berggren
2. Mattias Larsson
3. Joel Andersson

Northern Drift Series och männen bakom, Fredrik Westring och Simon Granlund, gör ett jättejobb för att få driftingintresserade i norra Sverige att utvecklas och ha en serie att köra i. Tittar man i resultatlistan i till exempel senaste RM-deltävlingen i Sundsvall så ser man också att man måste göra något rätt. Tyvärr dras man med problem med få anmälda till deltävlingarna och speciellt i instegsklassen Modified. Ett intressant fenomen, när antalet anmälda är lågt, är att RM-förarna ställer upp och kör serien på hemmaplan, trots att man kan tycka att det är här som både tid och ekonomi borde spela störst roll.

Simon Granlund, hur är din känsla efter tävlingen?
-Det var lite synd att det blev sånt manfall nu när ni från DriftZone var på plats, plus att flera favoriter aldrig ens kom på plats. Vad som var väldigt roligt var att få testa nya banan i Kalix i skarpt läge.

Hur tyckte du att första tävlingen i velodromen utvecklade sig?
-Den visade sig väldigt tuff på materialet hos bilarna. Men det är kul att se många som har utvecklats så mycket från helt gröna till väldigt duktiga chaufförer.

Tävlingsledare var Fredrik Tiger, som var en av initativtagarna till Northern Drift Series när serien startades 2014.

Fredrik, hur flöt tävlingen på ur ditt perspektiv?
-Jag tycker dagens tävling flöt på bra. Tråkigt med bortfallet av bilar men det är inget man kan göra något åt.

Att köra i velodromen beskrivs ju som ganska speciellt, vad säger du om det?
-Det var en ny erfarenhet för oss och det såg rent livsfarligt ut till en början, men förarna hittade snabbt farten och hur man skulle åka i velodromen. Velodromen ställer riktigt stora krav på chassit och förarna så jag tror det kan bli riktigt bra framöver, om nu förarna gillar banan.

Vad fick du för kommentarer om banan, under och efter tävlingen?
-Jag fick då mest positiva kommentarer. Så nu siktar Kalix Motorklubb på en ännu större driftingtävling till velodromen nästa år!

Ett utropstecken för mig var Joel Andersson från Piteå, som körde riktigt bra med sin kamouflagefärgade Volvo 740. På minussidan i minnet ser vi Herman Janssons närkontakt med räcket i velodromen. Herman klarade sig helt utan skador, men hans BMW E36 blev ganska kraftigt ombyggd i framänden. Vid en första kontroll på bilen så såg det ut att vara skador som går att reparera.

Joel Andersson, Piteå
Herman Janssons BMW E36

Kalix Motorstadion är en riktig toppenarena för motorsport, inte minst drifting. Gott om läktarplats och i övrigt stor kapacitet för publik, gör att möjligheterna är mycket goda. Litet minus för depå på grusunderlag dock. Jag tror att tävlingen i Kalix har alla möjligheter att utvecklas. Velodromen gör banan helt unik, inte bara i Sverige utan i Europa, och vi vet att det finns intresse från stora europeiska serier att göra ett stopp här. Och det är ju inte längre att åka från södra Sverige till norra, än vad det är för norrförarna att åka från norr till söder. Northern Drift Series fyller ett behov i driftingsverige och vi hoppas att man finner resurserna att gå ut hårdare och framförallt tidigare med sin planering inför nästa säsong. Högt upp på önskelistan är också ett samarbete mellan arrangörerna, så att man kanske lägger tävlingar under en sommarvecka med början med en SM/RM-helg i Sundsvall och avslutar med en tävling i velodromen i Kalix.

Text & foto: Christer Hägglund – DriftZone.se