Mohammad: “Jag bygger en M50 turbo till min BMW Compact”

0
186

När vi var på besök hos Michel Rayes och öppnade upp hans garageport så såg vi först en BMW Compact, som jag sett drifta runt Sturup Raceway. Föraren, Mohammad Ali, är nog den som nyttjat tiden bäst under ban-dagarna.

Foto: Wilfried Butin

Antingen har han arbetat för att komma ut på banan eller så har han varit på banan och nött kurva efter kurva, om och om igen.

Givetvis passade vi på att intervjua Mohammad.

Kan du berätta lite om dig själv, för de som inte känner dig.
-Jag heter Mohammad och jag flyttade från Libanon, till Sverige, för 2,5 år sedan. I Libanon så var jag med i ett drifting team och arbetade i deras garage.

Nästan omgående efter att jag kom till Sverige så träffade jag Michel. Han har sedan dess hjälpt mig. Jag fick lära mig grunderna i drifting när jag jag deltog i Pony Academy Drift 2016. Minns att jag fick köra Michels Ford Mustang Pony 1 vid 2-3 tillfällen och sen var jag fast.

Efter det började jag bygga på en BMW Compact med M52 original motor.
2017 körde jag den för första gången på den lilla banan bredvid Sturup Raceway.
2018 började jag bygga på en ny BMW Compact, för att få bättre förutsättningar.

Jag monterade en FIA bur, Wisefab fd kit från Pony Drift Racing Gear, widebody kit, IRP växelspak och handbroms, fälgar från 59 North Wheels och foliering av Foliestyle. Valde att behålla originalmotorn, för att lära mig mer innan jag ökade effekten.

Mohammad under Gymkhana Challenge i Vallåkra. Foto: Björn Billsten

Hann precis få bilen folierad och klar innan jag deltog i min första tävling, Gymkhana Challenge 2018.

Du har alltså kört med en originalmotor och endast utvecklat bilens drifting egenskaper. Kommer du göra några förändringar till denna säsongen?
-Jag håller på med att bygga en M50 med turbo, som ska leverera mellan 500-600 hk med hjälp av ECU Master som Rasmus Möller och PSI Motor ska hjälpa mig med.

Vad betyder driftingen för dig?
Drifting för mig är att ha kul och såklart är drömmen att få stå på prispallen någon gång. Vi får helt enkelt se vad som händer i fortsättningen.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin, Björn Billsten – DriftZone.se