Ny säsong för driftingparet från Sala

0
126

En orange BMW med kompressormatad V8. En svart BMW med… just det, kompressormatad V8. Vi har pratat med det mest laddade paret i Sala.

Anna-Carin Falk och Michael Forsman vid Anna-Carins bil i garaget i Sala. Bilen har sedan detta fått delvis ny livery.
Foto: Michael Åkerblom (arkiv)

DriftZone fick möjlighet att prata med Michael Forsman, den ena halvan av det driftingfrälsta paret från Sala där den andra halvan utgörs av Anna-Carin Falk. Michael kör en orange BMW och Anna-Carin en svart med Hello Kitty-dekor, som många av ser säkert sett. Garagegranne med paret i Sala är en annan bekanting, driftfarfar från Sala och fd rallyåkaren Pelle Eriksson.

Michael, vad är det som för dig till Sundsvall idag?
-Det är mappning av min bil på MotorNord idag.

Är det en ny motor eller har du gjort något större ingrepp?
-Jag har monterat kompressor på den, så det är det som är nytt.

Vad är det för motor?
-En GM LS2 procharger, V8.

V8 och kompressor, det låter dragracing för mig.
-Jo, jag har hållit på lite med det också tidigare. Bland annat.

Har du någon målsättning med dagens mappning?
-500 hjulhästar vill vi ha. Det känns som en lugn och säker siffra för att få bra driftsäkerhet.

Det låter helt klart ganska försiktigt. Varför vänder ni er till MotorNord, det är ju ändå en bit att åka?
-Ja, det är det och det finns många som är duktiga på att mappa. Vi har bra erfarenheter sedan tidigare och har fått bra support av MotorNord förut, så då kommer man gärna tillbaka. Det är viktigt att man får ett bra svar om man ringer med en fråga, till exempel. Jag gillar också att Roger är lugn och metodisk, han går tillbaka och verifierar flera punkter, så det blir riktigt gjort.

Anna-Karins bil då, vad är det för motor i den?
-Det är ett liknande koncept, en GM LSA. Det är en LS3:a på 6,2 liter med originalmonterad kompressor. Med 0,5 bars laddtryck ger den 530 hk och 712 Nm på bakhjulen.

LSA-motorn i Anna-Karins bil
Foto: Michael Åkerblom (arkiv)

Rejält med kraft redan vid försiktigt laddtryck.
-Ja, det är det. Och den här motorn säljs så här, med motorgaranti och allt, och finns i vissa Corvetter till exempel. Så det känns ganska tryggt.

Och kraften finns redan från låga varv också.
-Anna-Carin har 538 Nm på bakhjulen vid 1000 varv, vilket ju är nästan tomgång.

Om vi tittar lite på förra säsongen så såg vi inte till din bil så mycket på banorna.
-Nej, det blev inte så mycket för mig förra året. Några körningar blev det, men vi satsade ganska mycket på Anna-Carin och hennes bil då. Hon fick en hel del körtid och det blev bra.

Hur ser det ut inför det här året då?
-I år ska vi ha båda bilarna med oss på fler event är tanken.

Michael Forsman på bana.
Foto: Michael Åkerblom (arkiv)

Blir det några tävlingar?
-Det blir prio på frikörningar, men det kan bli någon tävling också. Förra året åkte vi till Hultsfred för att få mycket körtid där, och då var det en mindre tävling och då ställde Anna-Carin upp i den. Men fokus ligger på att köra mycket och att ha kul.

Har ni redan planerat in några event?
-Malmby, det ligger bra till och är roligt. Sedan blir det säkert några på GTR Motorpark och Lunda också.

Men ni kör inte bara själva?
-Nej, vi har lite andra åtaganden också. Vi fungerar som mekaniker och spotter åt Dominik Schulze och hans satsning i RM i år. Så det ska också bli riktigt roligt.

Då blir ni med honom ut på alla RM-tävlingarna runt om i Sverige då?
-Ja, det är tanken. Dominik trivs med att ha oss med, dels en spotter och sedan en mekaniker till som kan lösa problem om det händer något. Vi har varit med Pelle Eriksson också ut på en del tävlingar, Drift GP och Drift Allstars på GTR Motorpark till exempel.

Det är alltså stor chans att ni får se Michael och Anna-Carin ute på banorna i sommar, antingen i sina BMW-bilar eller i spottertornet när det är RM-deltävling.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Michael Åkerblom Photo

Detta bildspel kräver JavaScript.

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.