Olof Eriksson, eldsjäl i Klutmark: ”Rekord i antal tillfällen i år!”

0
646

På många ställen inom motorhobbyn och annan idrott finns det eldsjälar som jobbar hårt för att skapa förutsättningar för sig själv och andra att utöva sin hobby. Vi har pratat med en sådan.

Olof Eriksson är en engagerad medlem som jobbar hårt med driftingverksamheten i Klutmark, strax utanför Skellefteå.

Nyligen kördes den sista träningen för i år, och vi börjar med att fråga Olof hur det här märkliga året varit så här långt vad gäller drifting på Klutmark?
 -Vi har kört varje tisdag förutom typ två i sommar, så jag tror vi har rekord i antal träningstillfällen faktiskt.

Då har ni ju kört mycket i år, roligt med något positivt att rapportera om.
 -Eftersom vi kör mycket så har vi ganska brant utveckling av förarna också, och jag tror vi kommer ha flera förare som kommer överraska inför nästa säsong.

Sätestid är viktigt för utvecklingen, helt klart. Hur många brukar ni vara på era träningar?
-Vi brukar vara 3-6 st vanligtvis, men eftersom drifting är som det är med hållbarhet av utrustning så är det olika vilka dessa är.

Du står i garaget en del och bygger bil själv också?
 -Ja, bilen bygger jag för att jag tycker det är roligt att köra men också för att kunna hjälpa upp och träna twin för de som vill satsa. Jag bygger den för pro också med tanke på att kunna låna ut den till någon kompis som till exempel gör en SM-satsning och bilen havererar i ett dåligt läge i serien.

Vad är det för bil du bygger?
 -Det är en BMW E36 som gått i SM förut. Jag körde in den i verkstan rosa med en singelturbo m60, tog isär och gjorde om i princip allt på bilen.  Jag har monterat dubbla kullagrade Kinugawa turbos eftersom jag tyckte den svarade dåligt med den gamla singeln.

Ett ganska stort ingrepp i bilen alltså.
 -Ja, det enda jag inte rört nu är wisefab fram och motor/växellåda internt, sedan är resten av bilen nybyggd

Rosa E36 som gått i SM, är det Fredrik Westrings gamla?
 -Ja, det är stämmer. Den var rosa i mars så vi är glad att ha fått testa lite i sommar

Vad är ditt mål som förare då? Du har ju tävlat lite, med viss framgång.
 -Jag kör bilen mer som en reklampelare och som sagt för att jag tycker det är roligt att träna och hjälpa de andra då vi inte har nästan någon som vill träna twin här. Bilen kommer vara ful så att man inte blir ledsen när man tar ihop. Ett annat mål är att inspirera med den, vi skjutsar mest hela tiden på träningarna. Min bil är jag väldigt sällan själv i utan det är nästan alltid någon som åker med, rätt ofta folk som inte blivit introducerade till sporten. Och därför tror jag också vi har rätt bra återväxt.

Är det samarbetspartners och liknande som får åka med då?
-Ja, bland annat. Och det blir enklare för alla med sponsorer när man faktiskt kan få åka en riktig tävlingsbil för pengarna man hjälper till med. Jag skjutsar även de andra killarnas sponsorer. Jag kör med dekaler på bilen men det är snarare folk som jag samarbetar med än sponsorer om du förstår vad jag menar

Har du någon speciell position i Skellefteå MS?
 -Jag är bara träningsledare, jag har lite för mycket på mitt bord och är en för orolig själ för att vara bra i någon annan roll.

Har du erfarenhet från annan motorsport?
 -Jag har kört SM i supermoto, motorcykel med mycket sladd, och även en del internationellt. Har bland annat kört i Tyskland, Spanien, USA och Storbritannien, så jag har gjort hela den där sponsorresan förut och jag tycker det tar glädjen ur körningen

Ser du ett stort intresse från ungdomar att komma och titta, åka med, prova? Fångar ni upp rondellsladdarna i stan?
 -Ja, det tycker jag att vi gör, det strömmar till folk ganska bra nu och jag tror vi kommer se många fler nästa år.

Berätta lite om Volvon du tävlade med förut.
 -Den gamla bilen jag byggde var en Volvo 945:a, ett riktigt budgetprojekt för att se om man kunde vara med med enkla medel. Den var också tänkt som inspiration för folk att man inte behöver komma med det värsta för att prova. Det gick väl skapligt när jag vann serien, dock främst för att jag hade en i modified konkurrenskraftig bil som höll ihop hela serien. Så när på att jag skippade alla träningar och körde första varvet först i kvalet på sista tävlingen, för att kunna säkra segern, och när jag gjort det blev jag utslagen av vinnaren, under burnouten ut så rasade lådan…

Det var nära ögat, men segern räknas ändå. Ni tränar i simulator också, eller hur?
 -Ja, vi tränar en del i simulator också.

Det fanns funderingar på att starta en server och hålla ihop lite av folket i norr på samma ställe?
 -Ja, precis det är tanken! Jag har kört lite med Richard Lord bland annat och det har varit ett väldigt bra sätt att träna. Sedan ser jag även att det strömmar till folk från den digitala världen till att köra på riktigt, och dessutom har det tendens att gå ganska bra för dem.

Det är en väg in i sporten som jag tycker att vi ska prata mer om. När jag intervjuade SBF:s nye ordförande nyligen så var han inne på det också, att bilsporten ska fånga upp intresserade som tävlar i virtuell bilsport.
 -Ja, det är viktigt att vi gör det! Tanken med den stora bilen är också att om man får chansen visa att vi finns här också när SM kommer till Fällfors. Men för det krävs det nog något wild card eller liknande, jag tänker inte köra serien.

Tror du att man kan locka fler att börja tävla?
 -Ja, absolut, och en stor del av det är att göra det enkelt för folk. Se till att man kan komma och köra med en skrothög, förutsatt att den är säker. Bland skrothögar har vi ett bra tillskott här på slutet, mycket för att vi hela sommarn kört runt i en mycket sliten BMW 328 som vi var tre förare som delade på.

Hur blir ni bemötta i en sådan bil?
-En del tycker det är pinsamt att komma i en bil som inte har en SM-dekal i princip, det vill jag verkligen att vi ska bryta. Jag skulle säga att köra skrothög-328an är ungefär 80% av hur kul det är att köra twin turbo V8:an med allt på som kostar en förmögenhet per varv, men det ser ju inte lika fränt ut från utansidan…

Precis, vi måste få folk att våga komma. En del i det kan också vara att ha en sladdgård, som man t ex har på Mantorp nu och har haft på Sundsvall också. Folk som vill prova men inte känner sig mogna att åka ut på banan direkt.
 -Mycket hör ihop med hur man bygger banorna och det är ju ett utmärkt sätt. Sedan att vi som kan köra tar oss tid att inte bara skjutsa utan även åka med och förklara körningen och hur man ska köra för att få bilen att hålla ihop. En del av problemet med att folk faller bort tror jag har att göra med att man försöker köra en mindre bra bil som en Formula D och kostnad och tid att reparera drar iväg

Det vore nog bra att rutinerade förare dels tar sig tiden och dels vågar fråga yngre förare ”Vill du att jag åker med en sväng och ger några tips?” Det tror jag skulle kunna vara väldigt utvecklande.
 -Ja, och jag skulle säga att i princip 100% av de nya vill det. Jag försöker vara så öppen som det går och jag upplever i allmänhet i driftingen att de lite vassare förarna är ödmjuka så jag tycker inte man ska vara rädd att fråga

Så är det, men det kan ändå ta emot att fråga när man är ny.
 -Det är där vårat ansvar för återväxten ligger! Hur var det, hade du kört någon drifting?

Nej, jag har aldrig kört själv.
 -Den här 328an vi har brukar vi låna ut till de som vill testa. Hade du kört lite hade du kunnat få ut och prova stora bilen någon sväng nästa sommar. Den är lite hetsig av sig så det är bra om man har några timmar bakom ratten.

Där lämnar vi Olof att bygga vidare på sitt dubbelturbomonster och hoppas att återväxten fortsätter att vara god runt om i driftingsverige!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Privat