Rafael Akbari: ”Har alltid varit sugen på att ha en Supra!”

0
389

I Värnamo bor Rafael Akbari, en trevlig kille som har ett stort intresse av drifting. Under nätterna jobbar han med däck och under övrig tid spenderar han gärna tid i sitt garage.

Han stötte på drifting när han såg det på film, just då var det mest japanska bilar som lockade och när han besökte Gatebil för första gången så fattade han intresse för sporten.

Rafael köpte en Volvo 740 och började köra drifting med den. Efter ett tag så ville han ha något värre och bättre.

-Jag hade tidigare en Skyline R34 och har alltid varit sugen att ha en Supra, berättar Rafael.

Jesper Fager hade sin Toyota Supra ute till försäljning. Då sålde Rafael sin Skyline, som han hade som daily, för att kunna köpa Supran.

Att inte kunna köra favoritbilen på gatan är så klart synd, men känslan av att göra det lagligt och inte behöva fundera på konsekvenserna är viktigt. Sedan är det en sjukt go känslan när man får köra på banan. Den känslan är större än allt annat.

Vad är fördelarna vs nackdelarna med att köpa en känd och etablerad förares bil?
-Fördelen för mig är att det är en välbyggd bil, mycket mer lättkörd än min första driftingbil, säger Rafael.

Han fortsätter med att berätta att nackdelen är att bilen förknippas som Fagers och det ska han ändra på genom att byta livery. Hur den kommer att se ut är dock hemligt och Rafael tror ingen kan föreställa sig hur den kommer att se ut.

Under säsongen kommer bilen att köras på några Gatebil, GTR Motorpark samt Hultsfred. Förra säsongen blev det endast två körningar, bägge på Hultsfred Drifttrack.

Rafael hade gärna kört mer, men han känner att han hann få lite känn på bilen och känner sig bekväm med den inför säsongen.

Enda förändringen på bilen är en bytt servopump och förarsäte, annars är den i samma utförande som tidigare. Bilen har samma mappning, med två olika program på 850 hk och 999hk.

Enligt Rafael är den redan perfekt inställd, den enda ändringen skulle möjligtvis vara att justera bakvagnen lite så att den inte är så aggressiv.

– Det märks att det är en rutinerad förare som har byggt och kört bilen, berättar Rafael medans han fortsätter och försöker förklara hur han menar med att bilen är för aggressiv.

Vi ser fram emot att få se Rafael tygla detta monster och hans nya livery.

This slideshow requires JavaScript.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se