Richard byggde en BMW E46 med kaross från Chevy Nova

0
336

En bil som genast fångade vår uppmärksamhet på Gatebil i september var en grön Chevy Nova som driftade på banan. Vi var flera som blev nyfikna, och inte blev den nyfikenheten mindre när vi började fråga om den.

Det gick pratades om att det i själva verket var en BMW E46:a som försetts med karossen från en Chevy Nova. Vi var självklart tvungna att få tag i ägaren, och kollade runt i depån tills vi sprang på Richard Lundberg. Richard berättade att han kommer ifrån Odensbacken i östra Närke. Han är 28 år och har en dotter på 4 år. Richard håller på med bilar på fritiden, allt från raggarbilar till drifting mm. Till vardags skruvar han också, i den egna firman, Lundbergs Mek & Smide AB, där han har tre anställda. Verksamheten där består av att repa och serva lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, mm.

Hur länge har du sysslat med motorsport i allmänhet och drifting i synnerhet?
-Byggde en isbil tidigare som blev ett driftingbygge. En BMW E30 med M20B25 turbo. Har kört den sen 2013 tror jag. Men det har varit mest för att känna på om det var något man ville göra. Och det var det!

Hur får man idén att sätta en Nova-kaross på en BMW?
-Nova karossen fick jag tag i och ville bygga nåt kul av. Var urklappad då det var ett avstannat dragracebygge och jag hade lite idéer med BMW-framvagn och -bakvagn. Så jag började mäta lite vad som kunde bli bra. Tog in min gamla sambos bil och skulle fixa för besiktning, en BMW E46 från 2005. Tog lite mått på den och det stämde bra, så jag tog och fimpade taket och lyfte in Novan på lyften. Började mäta vidare om idén skulle gå. Sedan var det bara att meddela Malin att vi får köpa en annan bil… Det blev många lyft och kapade i små steg för att få det att stämma.

Berätta lite mer om vad som finns under karossen.
-Framvagn är ju då BMW E46, med Wisefab och Hsd coilovers. Bakvagn också E46, med dubbla bromsok, Wisefabstag och bussningar i bakvagn. Växellåda gs6 53dz, adapter mellan motor och låda.

Vad är det för motor?
-En Chevrolet LM7 V8, som tillhör LS-familjen. Den är full med godsaker förstås, som Brian Tooley racing stage 2 turbo kam, Pac race fjädrar med Titanretainers, Wiseco-kolvar, Eagle-stakar, Lunati-lyftare med Linkbar, Melling high volume oljepump, Compcams dubbel roller kedja med billet drev, lätt portade truck toppar, ATI Ls3 damper och ARP-bultar till toppar samt kamdrev. Mellan motor och låda har vi en Tenaci 240mm dubbellamellkoppling. Sedan är den balanserad och försedd med en Maxxecu-styrning.

Är du nöjd med bygget, har den de köregenskaper du var ute efter?
-Egenskaperna känns bra, är väl lite inställningar på framvagn och bakvagn som ska göras så man får den dit man vill. Sedan mer körtid.

I vinter kommer Richard att uppdatera bakvagnen, sedan ska inredningen också göras färdigt och lite annat. Han antyder också att han har fler projekt som kommer att ta fart under off season.

Hur ser planerna ut för nästa år, kommer du att åka Gatebil, mfl event då också?
-Hoppas på mer körning nästa säsong och bli van med bilen. Så självklart kommer vi till Gatebil!

Det är alltid roligt när man springer på lite udda byggen, och speciellt när de är byggda av såna entusiaster som Richard. Vi kommer att hålla ögonen på utvecklingen med Novan och givetvis se om det kommer fler spännande byggen ur garaget i Odensbacken.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund, Dennis Flink – DriftZone.se