Tim Persson: ”Förhoppningen är att börja tävla.”

0
116

I Sölvesborg finns 25-årige Tim Persson, som kört drifting sedan 2015 efter att tidigare ha sysslat med motocross.

”Efter att jag skaffat körkort köpte jag mig en ”vinterbil” som ganska snabbt eskalerade till en driftingbil. Det hände att man åkte till lokala bilträffar där det kördes lite konbana. Året därpå åkte vi Bimmers of sweden & Gatebil på Mantorp Park samt testade på Gymkhana Challenge på Vallåkra, i hopp om att kvala in. Slutande med att jag råkade bli kvaletta. Blev dock diskad tävlingsdagen pga. dålig info från arrangörerna.”

”Att kvala in på första plats första tävlingen var dock en riktig sporre. Åren därefter fram tills nu har vi försökt att köra så ofta vi kan och så långt plånboken räcker. Det är svårt att hitta ekonomin utan sponsorer. Har bland annat blivit fler Gatebil-event på Mantorp & på Rudskogen, körningar på Sturup och Hultsfred. Förhoppningarna under 2020 är att börja tävla, vilka är inte spikat men målet framöver är RM/SM.”

”Bilen är en Volvo 740 som har fått ett 960 utseende genom andra fram & bakskärmar samt front. Bakpartiet på bilen är bortkastad och ersatt av egentillverkad bashbar, bashbar sitter även monterat fram kylare, intercooler mm. ”

”Original bränsletank är bortplockat och fuelcell sitter istället placerad i skuffen tillsammans med en Nuke catchtank & bränslefilter samt 3st bosch 044 bränslepumpar. För extra styrvinkel sitter det Txr performance stora styrvinkelkit. ”

”Motorn är en helsmidd M50b28 som fått andningshjälp av en kullagrad Precision 6466 turbo. Portad topp med nya ventilstyrningar och värre ventilfjädrar. M30 svänghjul, Sachs 765 tryckplatta & sinterlamell. Wastegaten är en Precision och är placerad direkt på avgashuset för bästa resultat. Avgasrör är rostfritt i 3,5”. Tryckrör och slangar är 3″ och förses med en Nuke-dumpventil. Allt styrs av ett ECU master EMU styrsystem och bilen är bromsad av Martin Lundqvist på Luntec, lämnar 752whp & 914 i vrid.

”Växellådan är en 5vxl ZF från BMW och sitter tillsammans med Volvos 1031 standard bakaxel med styvare bussningar och lite förstärkningar. Frambromsarna är Volvo original med värre bromsbelägg, till bakbromsar sitter det 4-kolvs Porsche ok.”

”Inredningen är såklart bortplockad och i sitter en driftingbur från Finess samt ett par sparco sportstolar med 6-punkt bälten. Handbromsen är en Coolerworx och växelspaken är från Txr performance. Instrumentbrädan är egentillverkad, en ram av fyrkantsprofil därefter klädd med aluminium.”

”Bilen är helt nybyggd och MKÖ’s körning i Sturup blev vår första och sista körning för i år. Bygget har stått vilande i nästan 2 år innan 2018 och det är först i september 2018 det började hända grejer. Man kan säga att det tagit ganska exakt ett år att bygga klart bilen.”

”Om det skulle vara något ”speciellt” med bilen, för mig är färgvalet på bur och bashbars väldigt speciell då jag fick den idén av min mor som under detta gångna året genomlidit en ganska omfattande bukspottkörtelcancer. Färgen som symboliserar just denna typ av cancer är mörk lila, därefter kändes det ganska givet att det blev just den färgen.

Fem snabba frågor:

Favorit driftingförare: Ryan Tuerck
Dröm driftingbil: BMW M4
Bästa drifting upplevelsen: Gatebil Rudskogen
Något som du inte kan vara utan under ett drifting event: Bilen

Instagram: driftduderacing

Facebook: DDR-DriftDude Racing

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se