Tobias bygger en Mustang för drifting

0
329

Mannen bakom bygget är Tobias Einebrant på Goat Slide Racing och här berättar han om bygget av den störtsköna Driftmussen.

Först och främst vill jag bara säga att som stor Fordnerd tycker jag att det ska bli sjukt kul att få se en Mustang på banorna. Hur kom ni på den idén?
-Idén fanns väl inte riktigt i det här bygget från första början, tanken som hägrade innan det här vansinnet tog över min fritid var en Datsun 120Y från -75 med en M60-kompressor. Jag gjorde i ordning den karossen för att börja bygga redan ifjol. Den står på långvården nu, men den idén finns kvar än! Jag trillade över Mustangen i somras till bra kurs, och kände att det skulle vara heltufft med en Musse i parisaren istället för bland trottoarer och gatsten. Idén med Mustangen har väl utvecklats allt under byggets gång. Först kikade jag lite hur gemytligt det skulle vara att bygga på originalmotorn som satt i, men att ge sig in på en helt outforskad spis som dessutom står för halva tjänstevikten kändes inte så spännande längre! Sedan kunde det bli kul att förädla en sådan här bil med just en BMW-snurra då det bevisligen gör sig gott i en viss annan Ford.

Det kryllar inte direkt av Fordar i svensk drifting Har ni någon sponsring från någon återförsäljare?
-Haha spons från någon Fordåterförsäljare skulle verkligen vara något, men icke i detta fall. Som vi redan testat med Sierran så harmonierar ju Ford och BMW otroligt vackert! “I couldn’t afford a chevy so i bought a Ford” sägs det, så det kanske ligger något i det.

Har någon annan i Sverige byggt på en Mustang tidigare?
-Någon annan med just denna karossen har jag inte sett i Sverige, Team Pony Drift körde ju Mustang generation 3, och Team Lucys Drifters med en generation 4, men ingen med generation 5 förrän nu hoppas jag!

Var kommer inspirationen ifrån?
-Angående inspiration så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Man inspireras under byggets gång, mycket kommer såklart genom att kika på andra byggen. Men det finns ingen generell inspirationskälla i detta fall!

Vart kommer den köras?
-Då jag inte har sökt för några sponsorer så blir det kravlöst och utan prestationsångest i år, men Gatebil Mantorp är ett givet mål. Mo-i-Rana och Arctic Circle Raceway ska bli intressant! Samt Verdal motorcenter står på önskelistan! Mittsverigebanan är hemmabanan trots att det är 35 mil enkel väg, så det kan hända att det blir någon sväng dit om det blir ett helgevent!

Vad sitter det för grejor ditskruvat?
-Under huven sitter det en halvsmidd och helt nyrenoverad M54B30 med bland annat arp och cooperring, portad topp för att matcha m50 insuget, en turbosystems kullagrad snurra (turbo), Lucas spridare, 765 tryckplatta med Sachs 4 puck lamell på ett sedvanligt hederligt m30 svänghjul. Växellådan är en 5-växlad ZF från tillhörande motor med ett Samsonas spakställ. Bränslesystemet i Mustangen var original 1/2″-rör hela vägen fram! Helt sjuk dimension på en originalbil, men otroligt lättsamt! Dubbla 044 pumpar från originaltank, aeromotive btr osv. Detta styrs av ett MaxxECU-styrsystem, VAG-spolar, etc. Originalkyl med 850 fläkt och kåpa. Raidopower Futura-stolar med RRS 3″ bälten. Senare kommer det en Driftingbur från Finess, samt styrvinkelkit från staterna då det idag inte verkar finnas något för denna Mustang i Sverige ännu. Bakvagn med kardan ser ut att komma från ett ryskt militärfordon, så de bör stå pall för den effekten jag söker! Det sitter Ford motorsport fjädring runt om idag som får sitta kvar så länge!

Varför just en BMW-motor?
-Jag måste säga att någonstans någon gång så har Ford haft en hemlig relation med BMW, med tanke på hur Sierran uppträder så gifter de sig otroligt bra med varandra. Den här Mustangen har varit ett otroligt lättarbetat bygge. Vi kan börja med att om motorfästena på BMW-motorn varit 1 cm bredare på varje sida så hade motorn passat hål i hål med gamla Fordspisen, dock blev det nya motorfästen, detta med original oförändrat tråg. Likaså växellådan-växellådsbalken från Mustangen passade nästan rakt på ZF-lådan, hål i hål även här! Med motorpaketet på plats så passar t.om m54-växellänkaget omodifierat direkt mot Samsonas-spaken, som i sin tur hamnade exakt i mitten på hålet i kardantunneln där original spak suttit. Och för att inte tala om utrymmet som finns under huven! Det är oförskämt mycket utrymme åt alla håll, både i kupén och för drivlinan! Så med svaret på din fråga, nej, inte alls mycket är egentillverkat. Detta har varit som att bygga med Lego bokstavligen, på bränslesystemet var som sagt halva jobbet redan gjort. Det satt en automatlåda i bilen när jag köpte den, och till och med pedalstället från samma BMW e39 som allt annat kommer ifrån passade nästan bolt on där Mustang-pedalstället suttit! Jag var endast tvungen att slipa upp två av hålen lite. Det tog nästan längre tid att riva ur hela originalbilen än att bygga om till BMW-hjärta i den. Skämt åsido så har jag varit otroligt bortskämd under detta projekt. Jo förresten, panelen för surfplattan med alla brytare är nog den mest egentillverkade komponenten än så länge. En riktigt bra bil!

När kommer vi att få se premiärturen?
-Premiärturen kan väntas snart, provstarten är förmodligen redan genomförd när den här artikeln publiceras. Det som saknas för en provtur nu är endast en kardan som måste byggas, med ZF medbringare fram och Mustang bak! Men när jag räknar med att köra den för första gången så kör jag nog upp den på trailern och iväg till Motornord och sedan ner till Finess för att måtta in buren! Just nu känns ingen press, det är skönt att vara någorlunda i fas innan sommaren! Då kan man finlira på det sista i lugn och ro! Det är ju isbilssäsongen som hägrar nu, så det kan hända att det blir några timmar mindre i garaget framöver. Den 1 december så var det endast en tom kaross så det har gått som på räls i december månad! Hoppas det fortsätter i samma tempo utan komplikationer!

Text: Robban Strandberg – DriftZone.se
Foto: Privat