Gymkhana Drift är över för den här gången

0
133

Årets Gymkhana Drift i Östersund är över. Och vilken fest det var! När röken lagt sig över Östersunds Skidstadion så var det Victor Joensuu som stod längst upp på podiet, grattis Victor!

Men vi ska ta det från början. Gymkhana Drift är en tävling som i år arrangeras för tredje gången av tre engagerade grabbar, Olle Olsson, Tobbe Hising och Carl Svedberg. De första två åren höll man till ute på Frösön, men till denna säsong tog man steget in till Östersund och deras skidstadion. Som vi berättat förut asfalterades planen framför läktaren, och plötsligt fick man en driftingarena med plats för 12.000 personer. Själv var jag faktiskt där som publik, vilket var årets första driftingevent som sågs från läktarplats. Orsaken till det var att jag tänkte att jag skulle föra över driftingintresset till mina söner, främst den yngre. Och på vilket bättre sätt göra det än att ta med honom till det som av alla beskrivs som årets show?

Banan då, hur ser den ut och hur fungerar Gymkhana som tävlingsform? Jo, banan är en ganska liten tight bana, som ska passeras på så kort tid som möjligt. Utplacerat på fyra ställen finns hinder av skumgummi. Om man träffar ett av dessa hinder får man ett avdrag på tre sekunder från totaltiden. 12 sekunder totalt att tjäna där alltså, vilket på en bana som tog mellan 35 och 40 sekunder att köra är ganska mycket. Nu är ju detta drifting och inget annat, så naturligtvis ska bilen vara i drift, på sladd, hela vägen runt banan. Om man tappar sin drift så får man istället ett påslag på tio sekunder. Enkelt och lätt för alla att följa, och resultaten visas dessutom på en storbildsskärm framför publiken. Där har andra tävlingar, som ex.vis Drifting SM/RM mycket att lära sig.

Till Gymkhana Drift blir man som förare inbjuden, och det som ligger till grund är hur man kört tidigare under säsongen. Man ska alltså vara i form, ha en bra bil och minst två skruvar lösa i huvudet för att ens bli påtänkt. Totalt kom 19 förare till start, efter diverse tekniska problem. Dessa fick två kvalrundor på banan, där den bästa räknades och en lista på de åtta bästa förarna sammanställdes till en elimineringsstege. I elimineringsstegen körde förarna mot varandra, men en och en. Först den ene, sedan den andra, bästa tiden vidare.

Dessa åtta förare var, i den ordning de körde, med kvalplacering:
Rickard Ivars (1)
Rasmus Möller (8)

Victor Joensuu (5)
Joakim Johnsen (4)

Dennis Wikberg (3)
Henrik Isaksson (6)

Jens Stark Junttila (7)
Alexander Granlund (2)

Rickard Ivars fick problem med sin bil och dök upp på startlinjen i Linus Joensuus BMW. Första gången karln sitter i bilen och han lägger en riktigt bra runda på banan, med betonghinder överallt. Imponerande. Dock körde Rasmus Möller snabbare och gick vidare från deras battle.

Victor Joensuu slog ut norrmannen Joakim Johnsen, som var det enda ickesvenska inslaget i top 8.

I battlen mellan Dennis Wikberg och Henrik Isaksson hände något osannolikt. Dennis slog i en av betongmurarna och krängde av ett däck såpass rejält att det kom rullande för sig självt på banan. Att släppa av finns ju inte på kartan för de här killarna, det var full drift på fälgen ända över mållinjen. Henrik Isaksson hade dock en bättre tid och vann därför denna battle. Det skulle dock visa sig att Henrik fick problem med sin bil precis i slutet av sin runda, så platsen i top 4 gick ändå till Dennis.

I den sista battlen i top 8 var det två av Sveriges mest rutinerade driftingförare som möttes, Jens Stark Junttila och Alexander Granlund. Där drog Jens det kortaste strået i en battle där båda körde riktigt snabbt och fick full pott, -12 sekunder.

Top 4
Rasmus Möller
Victor Joensuu

Dennis Wikberg
Jens Stark Junttila

Efter två bra battles stod det klart att Rasmus Möller och Dennis Wikberg fick köra om tredjepris och till finalen hade vi Victor Joensuu och Jens Stark Junttila. Efter två mycket bra battles med fantastisk körning av alla förarna stod slutresultatet klart:

Victor Joensuu
Jens Stark Junttila
Rasmus Möller
Dennis Wikberg

Ett stort grattis till er!

I mitten vinnaren Victor Joensuu, till höger tvåan Jens Stark Junttila och till vänster, världens gladaste skåning, Rasmus Möller
Victor Joensuu med prischecken på 20.000 kr.

Hur var Gymkhana Drift för oss i publiken då? Det var mycket bra! Olle och hans gäng har hittat en fantastisk arena för sitt event. Utsikten över Östersund och Storsjön utgjorde en helt obetalbar bakgrund under solnedgången. Läktaren var bra placerad och så vitt jag kan förstå såg alla banan på ett riktigt bra sätt. Om man ska komma med någon form av kritik så var det i så fall att publikinsläppet verkar ha varit något underdimensionerat. Kl 19 när körningen skulle börja så var det fortfarande kö över bron till parkeringen för att komma in på området, så starten försenades lite.

För dig som vill se mer av tävlingen så finns det en livestream på Gymkhana Drift på Facebook. Man kommer också att släppa en klippt version så småningom.

Vad sönerna tyckte? Den äldre är redan helt såld på drifting, den yngre tyckte att det var häftigt, men pausunderhållningen med motorcykel och skoteråkning var faktiskt häftigare. Så kan det gå!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Erika Näsberg – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.