Borde Team Drift ingå i bedömningen i en tävling?

0
438

Ja, det är en relevant fråga enligt den australiensiske bedömaren Stewy Bryant i ett inlägg på Facebook.

Super 3 på Gatebils sommarfestival på Rudskogen, en av få organiserade Team Drift-tävlingar i Norden. Här Rasmus Möller, Henrik Isaksson och Michel Rayes.

Jag ska nu förklara varför jag tycker att lägga till Team Drift som en del av en tävling är viktigt. Jag känner många människor som tror att det enda sättet att ta reda på en förares skicklighet är att låta föraren kvala ensam och sedan låta den ta plats i en elimineringsstege, vilken i slutet av dagen spottar ut den bäste föraren för dagen. Som en man som har bedömt många olika former av tävlingar ska jag berätta varför det helt enkelt inte är fallet.

En bra förare är någon som inte bara kan drifta bra mot någon, utan någon som kan drifta bra med andra. Att ha förmågan att köra i ett lag kräver helt andra färdigheter, och på många sätt, en högre nivå än att bara köra i battles. Att leda ett tåg, att ge en linje som ger alla bakomliggande bästa chansen till att ligga nära kan vara något av det svåraste du kan göra i drifting. Om du följer i mitten av tåget, så måste du inte bar tänka på bilen du jagar, utan också bilen du leder. Och föraren längst bak? Han måste läsa av ett par bilar framåt, och har oftast den linje som är svårast att följa då han får slumpen från bilarna före honom.

För den som inte tycker att det här borde vara en del av en tävling baserad på att kora den bäste föraren, har förmodligen ingen riktig förståelse för var drifting kommer ifrån. Att drifta “tillsammans” håller en mycket mer fundamental plats i sporten är att drift “mot” någon. I Japan finns det gott om tandem- och lagtävlingar, i USA är de stora också. Av någon anledning har vi i Australien så fullt upp med idén att tävla i battles mot varandra att vi har missat detta nyckelelement i driftingen.

Vinnarna i Super 3 på Rudskogen, Team Toyota med Fredric Aasbø, Ola Jaeger och Tor-Anders Ringnes

Låt oss också komma ihåg, tävlingar handlar inte bara om att utse den bäste föraren för dagen, de handlar också om att utveckla förare för framtiden och att leverera underhållning till allmänheten. För till sist är det ju så, att den här sporten kommer ingenstans på ryggen på de tävlande, vi måste ha åskådare. Team Drift taget på allvar kan bli en av de bästa delarna av underhållning för publiken. Vi har försökt att lägga till det som underhållning vid sidan av tävlingen, men det blir ofta ett skämt då förare som är kvar i tävlingen hoppar av, och blir mer av en dålig show med förare som bara vill ha tid på banan. Därför tycker jag att Team Drift borde räknas för någonting, så att det lönar sig med poäng och att förare investerar tid i att träna på det vid sidan av tävlingarna. Det pushar förarna, och även om det inte lönar sig på det första eventet, så kommer vi över tid att se att det lönar sig med en högre nivå på driftingen. Förvänta dig att se många förare köra drifttåg på matsuris om de vet att det är en del av att vinna tävlingar här i South Australia.

Text: Stewy Bryant (Facebook)
Översättning: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se