Går motorsporten mot eldrivet?

0
453

Detta är ett diskussionsinlägg, häng gärna med och kommentera vad just du tycker. Innehållet i denna artikel är sådant som vi har hört och sett. Artikeln du nu kommer att läsa, handlar om motorsport med elmotorer – istället för den vanliga motorn.

Ni har kanske sett och läst under året att Rallycross VM ska konvertera helt till elmotorer. Detta ska vara igång senast 2021, först hörde vi 2020 men detta är då ändrat till 2021. Men även andra grenar inom motorsporten kollar på om det är gångbart med elmotor, istället för vanlig förbränningsmotor.

Huruvida det är möjligt eller inte, det lämnar vi öppet just nu. Men en lösning med elmotor är inte att förkasta direkt, visst det är en hel del saker som man måste ta med i utvecklingen för att täcka in alla aspekter.

En sak som driftingen dras med, är ljudnivån. Våra banor (eller de flesta) har problem med en för hög ljudbild. Detta vore då en sak som blev rätt annorlunda med elmotor, men en optimerad motor med ett bra tillverkad avgassystem låter inte heller massor, det finns rena racebilar som nästan låter mindre än standardbilarna.

Men ett plus är nog ljudet till elmotorns fördel. Andra fördelar är minskad kostnad för bränsle, mindre kostnad i tex växellåda osv.

Men ett rejält stort minus i dagsläget, är kostnaden för utveckling av saker som håller och passar för just drifting. Ett annat stort frågetecken är riskerna med batterierna som blir rent av livsfarliga om dem börjar brinna, livsfara för både förare och räddningspersonal.

Sen om jag nu går till mig själv, att höra motorn är en rätt stor del i upplevelsen. Något som många nog håller med om. Det skulle ta en lång stund att vänja sig med avsaknaden av ljud från motor/turbo m m.

Men när vi nu går ut med en diskussionsartikel, då vill vi veta hur just du ser på detta. Är det en sak du kan tänka dig?

Kraftmässigt så tror jag helt klart att en elmotor skulle klara av det, den rallycrossbil som fia håller på och tittar på genererar 671hk, vridmomentet har vi inte fått reda på.

Men och detta är något undertecknad funderar på, det är säkerheten. Att sitta med vass motor och ett större gäng batterier (som är brandfarliga) känns sådär, hur släcks detta vid en eventuell brand. Finns det någon chans att säkert kapsla in batterierna speciellt och utbilda alla funktionärer så en eventuell brand, verkligen kan stoppas i tid för att få ut förare.

Just nu så vet vi att rallycrossen kämpar på för att kunna, presentera en vettig lösning till 2021. PWR Racing visade upp en elbil med 600hk på Tierp, men vi har inte hört något mer om vad STCC planerar.

Undertecknad har inte tagit ställning – än. Däremot så följer jag utvecklingen för att hålla mig uppdaterad.

Text & Bild: Henrik Andersson, Driftzone