Halvtid i tävlingssäsongen 2019

0
99

Dagarna går snabbt och det är faktiskt så att vi nu har nått halvvägs in i tävlingssäsongen 2019. Serierna vi följer har avverkat hälften av sina deltävlingar och det är dags för en halvtidssummering.

Jonas Hellström

DriftSprint

Om vi börjar nedifrån i instegsklassen så kör SWR Motorsport DriftSprint i samband med DriftBash. Här har Jonas Hellström kopplat ett rejält grepp genom fina resultat, en tredjeplats och två segrar. Tre deltävlingar återstår för Samuel Puska och Kevin Lavast, som jagar närmast bakom Hellström, att knappa in på försprånget.

Prispallen Sverigecupen på Sundsvall Raceway.

Sverigecupen

Sverigecupen drabbades av en inställd första deltävling, vilket är riktigt synd då det stökar till en del. Hamre MK ansåg inte att man hade tillräckligt antal anmälda för att kunna köra. Istället blev Hultsfred premiärkörning, och Sundsvall strax därefter. Hittills är det småländsk dominans genom Viktor Ax, Hultsfreds MK som leder med en seger och en tredjeplats, Viktor Andersson, Wäxjö MS, tvåa och Robert Svensson, Hultsfred, trea. Nästa deltävling går ända uppe i Piteå, och vi får se hur många av förarna från landets södra delar som tar den långa resan dit. Tre deltävlingar räknas när det blir dags för final under Gatebil Mantorp Park i september.

En sak som man inte kan undgå att slås av är att det är så få anmälda till deltävlingarna i Sverigecupen. Sex förare i Hultsfred, åtta i Sundsvall. Totalt har tio förare poäng i en tabell som i den utgåva vi har innehåller 31 serieanmälda förare. Det behövs att förarna kommer till tävlingarna om det ska bli en serie med kvalitet.

Linus Joensuu leder SDC i halvtid.

Swedish Drift Championship

SDC har i år endast en SM-klass. Två deltävlingar är körda, Mantorp Park den första maj och nu senast Färila Raceway. Mantorp var välarrangerat i vanlig ordning, men ligger tidigt på säsongen och risken att vädret inte är vad det borde är stor. Liksom så ofta är bilarna inte riktigt färdigställda till den första tävlingen, och det var många som stressmekade i depån, och många som åkte hem utan att ha kvalat.

Deltävlingen på Färila Raceway var den första driftingtävlingen i Hälsingland, och hos arrangören DRC Ljusdal är man hungriga på en fortsättning. Man pratar både om att satsa på fler tävlingar och enkla träningar för gräsrötterna, vilket är riktigt roligt att höra. Klubben genomförde tävlingen på ett mycket bra sätt, med sin stora rutin från dragracingtävlingar.

Tittar man i tabellen så är det DriftBrothers Sweden, Linus och Victor Joensuu, som har dominerat första halvan av säsongen. På Mantorp var Victor kvaletta och vann finalen mot storebror Linus och i Färila möttes de två i battle om tredjeplats. Där lyckades Linus vinna och därmed passera Victor i totalen. Vann andra deltävlingen gjorde Martin Frejd, som haft en kometliknande utveckling i sin körning. Det finns flera förare i SM-startfältet som utvecklats kraftigt under de senaste två säsongerna och vi hoppas att vi får se tävlingar med bra battles även fortsättningsvis. Hultsfred och Sundsvall återstår innan vi korar en svensk mästare den 1 september.

JSM körs i SM, vilket innebär att poäng delas ut till förare som deltar i JSM rangordnade efter resultatet i SM. Där leder Victor Joensuu, MSK Hammaren, före fjolårets vinnare i Sverigecupen, Johan Andersson, SHRA Sundsvall och Herman Jansson, SHRA Örnsköldsvik. Fjolårets juniormästare Felix Lindvall ligger på femte plats.

Gatebil Drift Series

GDS har kört två av sina fyra deltävlingar, och där har det hittills varit svensk dominans genom regerande svenske mästaren Johan Andersson. Johan vann båda deltävlingarna, den regnvåta på Vålerbanen i maj, och på Mantorp Park i juni. Inga lättköpta segrar för Johan, då bilen krånglat lite för honom. På Mantorp Park kände han att kraften inte fanns där, men körde på ändå och lyckades ta hem segern, efter ett finalmöte med Tony Averstedt. Tony som fortsätter att leverera fina resultat i GDS. Några som inte lyckats alls är de norrmän som dominerade förra året. Regerande mästaren Ørjan Nilsen ligger på en fjortonde plats, efter att ha missat att kvala in på Våler. Odd-Helge Helstad var kvaletta på Våler, men blev utslagen i topp 16-battlen mot Fredrik Myhre. En hygglig placering på Mantorp ger Odd-Helge en femteplats totalt. Tvåa i sammandraget just nu ligger överraskningen Ole Morten Davanger, vilket innebär att vi har regerande svenske mästaren på första och regerande norske mästaren på andra plats. Ett utropstecken för mig har varit RM-mästaren Jocke Andersson som klarat övergången till GDS mycket bra, och ligger sjua i halvtid.

Nästa deltävling går på Rudskogen i augusti, innan serien avslutas på Mantorp Park i september. Jag tror att det ska mycket till om någon ska kunna rubba Johan Andersson efter den här öppningen, så mitt tips är att GDS-bucklan hamnar på östra sidan om gränsen igen i år. Där den självklart hör hemma.

Duane McKeever jagar James Deane i Greinbach

Drift Masters European Championship

I DMEC är det också halvtid med tre av sex deltävlingar avklarade. Efter premiären i Greinbach, Österrike bar det av till Frankrike och sedan vidare till fjolårets succébana i Plock, Polen. Vi har sett en blandning av banor, både snabba och tekniska, och vi har sett olika förare lyckas och misslyckas. Framförallt har vi sett en hel del nybyggen. Många insåg under förra säsongen att det var dags att byta ut sina äldre bilar och satsa på nytt. Vissa av de äldre bilarna var byggda under ett reglemente som skulle göra dem obrukbara inom kort, så i vissa fall var det inte ett eget val. Adam Zalewski, Toyota GT86, Jack Shanahan, Toyota GT86, Conor Shanahan, Nissan S15, Krzysztof Romanowski, BMW E46 och inte minst James Deane som under två deltävlingar kört sin nya HGK Eurofighter.

Under de första två deltävlingarna dominerade en nykomling, Duane McKeever. Rutinerad mästare från Irland, som vunnit både IDC och BDC, presenterade sig för europapubliken direkt i premiären. Seger mot Deane i finalen, efter att Jack Shanahan varit kvaletta. Den irländska dominansen var stor. I Frankrike var det samme Shanahan som stod för motståndet för McKeever, men Jack lyckades inte rubba honom. Till fjolårets succéevent i Plock var förväntningarna höga på McKeever, men även på Conor Shanahan, Deane och fem fantastiska polska wildcards. Och det blev ett trendbrott, med tre polacker på pallen, varav två wildcards. Pawel Borkowski vann, före Piotr Wiecek och Grzegorz Hypki.

Vår svenske representant Christian Erlandsson har kämpat hårt, men inte kvalat in till någon deltävling hittills. Banan i Frankrike passade Erlandsson perfekt och träningarna såg bra ut, men i kvalet lyckades det inte. I Plock var det riktigt nära, där endast någon få poäng gjorde att han hamnade på 35:e plats och utanför stegen.

Erlandsson i Greinbach under deltävling 1. Foto: Christer Hägglund

Säsongen hittills har inte sett ut riktigt som man trodde innan. Tre tävlingar utan vinst för Deane, för Kvia, Romanowski och Korpulinski låter framgångarna vänta på sig. Rintanen och McKeever är två utropstecken hittills.

Förutom dessa serier har det tävlats i andra former, bland annat Close Calls Royale, ett slags cupspel med bara twinkörning. Sammanfattningsvis så har det hänt mycket redan under tävlingssäsongen, från gräsrotstävlande på Malmby till heltidsproffsen på den vilda arenan i Plock. Och vi har mycket mer att se fram emot.

En sak vi kan vara säkra på, det är att där det händer, när det händer, så finns DriftZone där för att rapportera till er!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Christer Hägglund, Björn Billsten, Dennis Flink – DriftZone.se