Krönika: 2019, en säsong med mycket att följa

0
339

Nu när offseason börjar närma sig att övergå i en ny tävlingssäsong ser vi att det blir en säsong som kommer att spreta med intressen på fler håll än på många år.

Säsongen 2018 körde alla svenska förare som körde tävlingsdrifting någon av SDC-klasserna SM/RM eller Sverigecupen. Några valde dessutom att köra Gatebil Drift Series, GDS. Jim Olofsson satsade hårt och körde SM, GDS och Drift Masters European Championship (DMEC). Christian Erlandsson satsade också på Europa och körde, förutom SM, även DMEC.

Att köra i flera serier är en utmaning på många sätt, inte minst logistiskt. Det är helt enkelt svårt att hinna befinna sig på alla dessa platser då tävlingarna är många och schemat många gånger tight. Dessutom ställer det enorma krav på budget. Det underlaget för sponsorer har vi tyvärr inte i Sverige just nu. Det vi ser inför 2019 är att förarna verkar fokusera sina satsningar på endast en serie. Vilken serie detta är varierar en del och SM är inget självklart val.

DMEC, Drift Masters European Championship
I den europeiska serien är i år Christian Erlandsson ende representant under svensk flagg. DMEC är i år fullt fokus för Christian. Sex deltävlingar i Österrike, Frankrike, Polen, Lettland, Tyskland och Irland. Ett grymt startfält på 45 förare har presenterats, och toppen i det här startfältet står inte långt efter Formula Drift-toppen.

NEZ, North Europe Zone Pro Drift Championship
Med sitt långa namn är det en serie för länder som ingår i det internationella bilsportförbundet FIA:s zon i norra Europa. Serien har körts sedan 2012 och består under 2019 av tre deltävlingar, i Estland, Finland och Lettland. I år har flera svenska förare valt att satsa på NEZ, vilket gör serien intressant för oss svenska fans. Bland förarna som kommer att tävla i NEZ märks bland andra Anders Hay, Eric Carlson, Tony Averstedt och Fredrik Westring. Här finns det rutin i massor. Averstedt var bland annat framgångsrik i GDS 2018, Westring har meriter från Drift Allstars, även om dessa ligger några år bakåt i tiden, och så vidare, vilket kommer att göra NEZ till en högintressant serie för oss svenskar.

GDS, Gatebil Drift Series
GDS har gått från att vara en halvdåligt arrangerad serie 2017 till att 2018 vara riktigt väl genomförd och intressant. Inför 2019 ser vi att satsningen på serien fortsätter, och från svenskt håll bidrar vi bland annat med båda mästarna från SDC:s två klasser 2018, Johan Andersson som vann SM och Jocke Andersson som vann RM. Även här kommer vi att återfinna Anders Hay, som i vår intervju tidigare under vintern sa att GDS var hans huvudfokus för 2019. Mot svenskarna ställs hela den norska eliten precis som tidigare år, möjligen kryddad med någon finsk förare. Den rutinerade före detta föraren, numera företagaren och driftingprofilen Christer Halvorsen i Norge kallar GDS för det största lyftet för nordisk drifting. Samma fyra deltävlingar som tidigare år; Vålerbanen, Mantorp Park, Rudskogen och Mantorp Park.

SDC, Swedish Drift Championship
Efter att SM och RM slogs ihop inför denna säsong och ett antal förare från Sverigecupen flyttades upp, så har vi ett rekordstort startfält i SM. Hela 47 förare skall, enligt listan som publicerats av SBF Drifting, vara bekräftade att komma till start. Många kända och meriterade namn är borta, vilket ger chansen för nya profiler att lyftas fram, nå framgångar och ges tid i rampljuset. Årets SM kommer att bli högintressant, och för många kommer det att bli en tuff uppgift att kvala in till en 32-stege. Fyra deltävlingar är inbokade, Mantorp Park, Färila, Hultsfred och Sundsvall.

Sverigecupen
Förra året hade SBF Drifting så många sökande till RM att man var tvungna att sätta ihop en serie under RM, och Sverigecupen föddes. Toppen från Sverigecupen 2018 har i år gått in i SM, som blev det naturliga steget när RM och SM slogs ihop till en serie. Årets Sverigecupen kommer att köras i betydligt färre deltävlingar än förra året, fem till antalet och dessa körs på Hamrebanan, Hultsfred Drifttrack, Sundsvall Raceway, Pite Dragway och Mantorp Park. Finalen i Sverigecupen körs under Gatebil på Mantorp Park i slutet av september. Ta dig till en deltävling i Sverigecupen och jag lovar att du kommer att bli förvånad över nivån på toppen, både vad gäller byggen och körning.

Dessutom kommer vi att ha ett flertal stora event och tävlingar, som Gatebils huvudevent på Rudskogen i juli med lagtävlingen Super3, DiscoDans på GTR Motorpark kör för andra året och det helt nya Close Calls Royale, med en ny tävlingsform med bara twindrifting.

Fullt upp för driftingfans alltså, att stötta våra svenska förares olika satsningar! Och för oss på DriftZone kommer det såklart att innebära många tävlingar, många event och långa resor för att kunna hålla er alla uppdaterade med allt som händer inom sporten vi alla älskar!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Grafik: Christer Hägglund – DriftZone.se