Krönika: Att nå ut till en publik!

0
38

Med en ny värld med sociala medier, livestreaming och en minut mellan händelse och Instagram eller 20 minuter mellan händelse och YouTube så missas ofta många möjligheter att nå ut med evenemangen till faktiska åskådare på plats. Ibland kan det till och med vara så att det är enklare att se ett evenemang på Facebook, bättre information om vad som pågår och vem som vinner vad och varför.

Magnus Basmange Larsson under en driftingtävling i Northern Drift Series på Pite Dragway. Foto: Emil Åhman

Nu är framförallt Norrland och Norrbotten min utgångspunkt och jag talar från mina erfarenheter den gångna sommaren och huvudsakligen Northern Drift Series. Vi har tidigare skrivit om vad man göra för att bygga upp en bättre serie med mer intresserade och framförallt fler driftare som kommer på mer events.

Vad är de största problemen? Det är inte ovilja att resa, för vi har förare som kör 160 mil från Piteå i norr till Sturup i söder. Det senaste problemet var Northern Drift Series-finalen som skulle gått av stapeln i Skellefteå, men som inte blev av för att förare inte exponerats tillräckligt för informationen om sista anmälningsdag. Självklart visar det på bristande intresse, men även att vårt överflöd av sociala medier gör att vissa saker har väldigt lätt att hamna i skymundan. Vi på DriftZone försöker hålla med schema för alla events och skriva om allt som pågår i driftingsverige, men det svänger mycket, datum ändras och den enda notisen är en tvåraders post på en motorklubbs Facebooksida.

Min första driftingtävling var på Piteå Dragway och jag var inte där för driftingen. Jag visste inte ens att det skulle vara drifting på eventet förän jag såg bilarna uppställda. Av en kompis kompis hade jag fått höra att det var dragracing på gång så jag for dit. Vad kan detta bero på? Min spekulation var att eftersom jag inte specifikt letat efter drifting i norr i någon större utsträckning så valde Facebook att informationen inte var relevant för mig. Vidare så tror många att det räcker med att skriva en notis i en dagstidning/lokal “samhällsinformation”, men det är många som inte använder sig av gamla medier längre och därför får inte informationen alls.

Så var hamnar man då? Antingen får man inte informationen för att man inte varit utsatt för svensk drifting tidigare och är exkluderad från informationen som går ut på sociala medier. Eller så orkar man inte med reklambladen som man i vissa fall t o m måste betala för. Sporten hamnar i ett vakuum för oinitierade och de är svåra att nå ut till. DEt omvända gäller för förare som får så mycket driftrelaterad information att två rader från Hyllkantens Skoter och Kötthandels Motorsportsklubb faller i skymundan och en sista anmälningsdag missas.

Om drifting ska kunna växa måste gräsrötterna finnas och förarna finns här. RM har enorma mängder intressenter som vill vara med och köra. Men RM kan inte hålla alla förare och ett behov av en farmarliga eller flera har uppstått, ligor som Northern Drift Series.
Vad kan en arrangör göra för att i första hand nå ut till driftarna så events inte missas? Det första man kan göra är ganska enkelt, Facebook notiserna behöver vara väl synliga för alla intresserade, lägga till bild på posten tagga driftarna i posten med @ symbolen, kanske ha en hashtag på Instagram som man kan följa. Kanske tom start en chat-grupp på Facebook där alla signade förare är med. Här kan man t o m få kvitto på vilka som sett informationen.

Hur når man ut till publiken då? Vilka system finns på plats för att nå ut till människor som kanske skulle uppskatta underhållningen i drifting men som inte vet att det existerar på deras ort/omnejd? Det första och kanske enklaste sättet är att betala Facebook för att få spridning på en post om just det aktuella eventet. Här kan man även välja åldersgrupper och hur vid spridning man vill ha. Det andra man kan göra är att be folk dela ditt inlägg, vänner bekanta, förare, syskon, bröder alla människor som du/ni på något sätt kan påverka.

Northern Drift Series på Pite Dragway. Foto: Ingemar Norberg

Människor idag blir så bombarderade med information och evenemang att man inte längre kan lägga sitt på bordet och hoppas att de som är intresserade läser det.. man behöver visa sig, aktivt arbeta för att få publiken engagerad i det ni vill förmedla, när ni får folk att arbeta med er istället för att sprida evenemanget så har ni vunnit en stor seger!

Många har säkert sett vad ICA butikerna håller på med dagarna i ända, dela detta inlägg så kan ni vinna 12st miniatyrmarsvin från Fredrikssons Axelremmar och Mårduppfödning. Det här är något som fungerar, och fungerar väldigt bra. För de får spridningen som vi i driftingen behöver! Men vad kan man locka delningar med? Medåkningar? Signerade trasiga glasfiberpaneler? Garagebesök? Jag sitter inte på alla svaren tyvärr, jag kan bara spekulera.

Är detta de definitiva lösningarna som kommer att hjälpa gräsrotsdriftingen och stjäla publikhavet från Norrrlandsveckan i motorcross? Nej, verkligen inte, men jag hoppas att min text kan få tänt en liten gnista hos någon, som vill som mig få gräsrotsdrifting att fungera, få dit publiken, få dit förarna, få dit sponsorerna och framförallt sprida drifting till de som ännu inte upptäckt hur grymt roligt det kan vara att åka och titta på.

Text och foto: Emil Åhman – DriftZone.se

Emil Åhman
Skribent - Fotograf | Boden |