Krönika av Mattias Jönsson: “MEN VAD HÄNDER???”

0
17

Jag är stum, eller nja, det är jag ju i princip aldrig. Men lite lagom mållös i alla fall. Driftingen har gjort ett rejält kliv framåt. Efter en säsong med riktigt taggade förare i RM och SM står vi inför det angenämaste problem man kan ha! Vi har för många intresserade av att tävla.

Men det är inte riktigt hela bilden… under tävlingsserierna exploderar gräsrotsdriftingen. På samma helg frikördes det, nu på hösten, på fyra olika platser där sammanlagt 200 förare deltog!

Det är detta som är utmaningen! Att fånga in alla intresserade människor i vår skeva men ack så roliga motorsport. Att alla ska ha kul på sin nivå. Det är här framtiden och stabiliteten finns. Stjärnor är inga problem att vaska fram om man har många att “välja” bland. Avgörande är också att det finns ställen att träna på och att prova på enkla tävlingar. Funktionärerna finns i dessa led. Och utan funktionärer blir det faktiskt ingenting alls. Det är sedan gammalt så det vet man.

Men vi har i vår driftingfamilj en unik funktion. En funktion där mera rutinerade förare coachar och ställer upp för dem som inte ännu kommit lika långt.

Ett exempel är Jim Olofsson som under RM-finalen på Gröndal föreläste och coachade på banan. Detta blev enormt uppskattat.

Som några nu har hört har vi mer än dubbla antalet anmälda till RM än det finns plats för. Vi måste hitta på en lösning! Och det har vi gjort. En ny serie är på gång! En serie som inte tar en hel helg i anspråk, om man nu inte vill dedikera en hel dag eller två till enbart tävling. Meningen är att det i sin enklaste form bara tar ett par timmar i anspråk på tex. en frikörningsdag.

Här kommer vi fortsatt behöva den unika hjälp bara de rutinerade förarna kan bidra med. De har kunskap om bedömning och körning och kan med små medel ställa upp som bedömare och coacher .

Tanken är ett antal tävlingar där man fritt deltar i så få eller många man vill. På dessa samlar man poäng för att kvalificera sig till en final mot hösten.

En serieavgift och startavgifter kommer finnas såklart. Detta för att finansiera de fasta kostnader en tävling alltid innebär. Banor ska besiktigas och banlicenser och dylikt skall betalas.

Efter en initial kontakt med några arrangörer, som idag har allt från frikörningar till RM/SM-tävlingar, så står det klart att alla vill göra detta.

Reglementet för tävlingarna skrivs i detta nu. De tekniska kraven kommer motsvara Semi-Pro med någon liten ändring. Det är ju framförallt för denna nivå serien är tänkt. Arrangörerna kan också med fördel anordna en Modified-klass om man har ett förarunderlag för detta. Allt ska vara lokalt anpassat!

Vi har ju även fått ett enormt erkännande med en riktigt värmande motivering! Vi vann -Bästa Event- för SM-serien i drifting på Greenlight-Galan. Med vi menar jag verkligen alla!! Förare, funktionärer, publik, fotografer och filmare! Utskottet har jobbat bra men det är omöjligt att göra detta utan alla er andra!

Tack!!!

Jag kunde själv inte närvara på galan. Jag har på senaste tiden fått lite gehör i SBF för vår gren och valde att delta på Utskotts- och Distrikt-konferens på Arlanda istället.

Jag fick en halvtimme att prata om vad vi gjort, hur drifting-familjen fungerar och hur vi nu jobbar vidare. Gehöret från närvarande var enormt bra! Hejjarop och mycket beröm! Nya Förbundsdirektören Anna Lundkvist närvarade och hon verkar riktigt bra.

Sammanfattningsvis, tusen hållkäften-tack för en grymt bra säsong!

Nu kör vi vidare mot 2018.

Mattias

 

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.