Krönika: Det här med sponsorer…

0
353

Sponsorer, samarbetspartners, ja, vad vi nu vill kalla de företag som gör det möjligt att hålla på med det vi tycker allra bäst om. Hanteras de på ett bra sätt?

Det har varit en del snack om det här nu på sistone, och en av orsakerna till det är att en amerikansk YouTube-kanal släppt tre klipp som handlar om det han beskriver som en osund situation inom motorsport. Själva innehållet i klippen blandar bra synpunkter med kryddade påståenden av click bait-karaktär, men att det blir fokus på frågan är ändå bra.

Den andra orsaken som gör att man tänker på det här är att vi är i den årstiden. Det är nu budgeten ska lappas ihop inför kommande tävlingssäsong. Bilbygget blev dyrare än väntat, och nu inser vi att pengarna inte räcker för tävlingarna och än mindre för något haveri.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har drivit något motorsportteam någon gång, så jag har aldrig sökt sponsorer inom den här branschen. Däremot så har jag en del andra erfarenheter från andra idrotter, men framförallt så har jag varit egenföretagare i ganska många år vid det här laget. Det innebär att jag har svarat på ett antal förfrågningar om att skänka pengar till både det ena och det andra. Ibland har jag nappat, men oftast inte. Stöd till ett folkraceteam är ett exempel inom motorsport i det avseendet.

Det jag slås av, både i mina egna erfarenheter genom förfrågningarna som kommit till mig, och det man läser om team som söker sponsorer är att jag tycker att man driver frågan från fel håll. ”Vi behöver ekonomiska medel för att satsa…” osv. Men sällan eller aldrig något om vad man erbjuder tillbaka. Det är lite som att på stan fråga en person:
”Vill du betala 100 kr?”
”För vad?”
”Det får vi komma överens om sedan.”
Jag är rätt övertygad om att antalet napp på ett sådant erbjudande är ganska få.

Jag skulle vilja att man istället vände på hela saken och gick ut med:
”Vill ditt företag synas på event med tiotusentals åskådare? Vill ni synas i en livestream som når XXX.000 tittare? Ska vi tillsammans synas för Era kunder? Seriöst team söker samarbetspartners till vår satsning i Högsta Serien! Vi kan skapa värde för dig och ditt varumärke genom att synas tillsammans med oss. Vi kan erbjuda flera olika paket efter vilka behov och önskemål ni har!”.

Det skulle kunna vara en inledning på ett eftersökt samarbete. Och jag tycker också att man ska kalla företagen för samarbetspartners, inte sponsorer. Målet med det hela ska ju vara ett samarbete där båda parter får ut tillräckligt mycket av det, för att man ska vilja fortsätta år efter år. Varumärkesbyggande är ju som bekant en lång process.

Sedan kan man fortsätta med att ge förslag på saker man kan ge, i det tilltänkta samarbetet.

  • Medåkningar för personalen
  • Ett lotteri på medåkning för företagets kunder. Medåkningar som givetvis sker under arrangerade evenemang, där försäkringsskydd och annat gäller, så att det inte slutar med en räkning på ett antal miljoner för en förolyckad passagerare.
  • Föreläsningar om teambuilding eller hur det är att tävla på hög nivå inom motorsport
  • Kundevent där folk får provsitta i tävlingsbilen medan ni berättar om sporten. Här har ju ni tävlande inom drifting den fördelen att folk ofta vill lyssna på vad man har att berätta, av den enkla anledningen att många inte vet vad det är för något.
  • Ta en fotograf och en skribent till hjälp och leverera en färdig artikel till samarbetspartnerns kund- eller personaltidning.

Något vi ser i teamen som håller till i toppen är att man är flera och har rollerna fördelade på ett ganska tydligt sätt. Några har insett värdet av att ha en fotograf/videograf med sig på tävlingarna för att dokumentera och kunna synas i sociala medier. Det är jättebra och ett steg åt rätt håll. Kanske bör man på samma sätt knyta en person till teamet som har som sin uttalade uppgift att söka samarbetspartners också?

Att tänka utanför boxen är ett uttryck som är slitet både i kanterna och lite varstans. Men här är det verkligen gångbart. Att se till att hitta företag som kan vilja slå igenom och nå en målgrupp inom den publik som vår sport har. Vi har bland annat sett stora satsningar från energidrycksföretag på senare år, som inte är direkt kopplat till motorsport i allmänhet eller drifting i synnerhet, men som ändå är villiga att satsa en del pengar. Helt enkelt av den anledningen att vi rör oss i deras målgrupp.

Ytterligare en del i det här är att tänka på hur man visar upp sig själv och sitt eget varumärke. Framförallt gäller det sociala medier idag, som är en naturlig del av vår vardag. Om man vill landa seriösa samarbetspartners så får man tänka igenom vad man publicerar. Det här gäller speciellt om teamet har en egen sida, men man får även tänka lite på vad man delar om sig själv. Fylla, extrema politiska åsikter och i fallet med motorsport, olagliga körningar på annat än godkända banor, är sådant som mycket väl kan få en tilltänkt samarbetspartner att dra sig ur. I det sistnämnda fallet: ”Hur hade det sett ut om den där bilen som driftar på allmän väg haft vår logga på dörren?”

Många killar och tjejer där ute är jätteduktiga på att bygga bilar och att köra. Men det innebär inte att man per automatik har alla andra färdigheter som behövs i ett team som börjar omsätta ganska stora pengar. Då behöver man ta hjälp!

Lycka till i jakten på samarbetspartners!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Upphovsrättsfri bild enligt Creative Commons CC0