Krönika: Detta önskar jag mig av Driftingen i Sverige 2020

0
52

Vi tar en disclaimer först, det jag skriver här är mina uppfattningar och önskningar. Dessa är inte förankrade någon annanstans, krönikan är alltid öppen för diskussion. Kom med tankar och funderingar du också.

Så här i slutet av året, så är det brukligt att man reflekterar och tänker tillbaka på året som gått. Men man tittar även framåt och börjar planera nästa år, ge löften och en massa sådana saker.

Några löften kommer jag dock inte ge, varken här eller hemma då jag är notorisk på att ge löfte…. för att sen glömma det lika fort och då är det helt värdelöst att lova.

Så denna krönika kommer istället att handla lite om 2019, men desto mer om 2020 och vad jag önskar mig inom driftingen i sverige.

Under 2019 så såg vi betydelsen av ett starkt team, med ett sammansvetsat gäng så klarar man mycket och går långt, ta te x Driftbrothers som kammade hem första och andra platsen. Vi fick även se grymma förare som verkligen visade upp sin förmåga och slogs hårt om poängen.

Men en sak som jag saknar, proximity. Eller närhet på svenska, den kan bli bättre och vi bör nog ta tag på twinkörningen och utveckla den mer. Vissa battles under året höll bra närhet och energi, men samtidigt så var det lite för många matcher där det inte fanns tillstymmelse till närhet – någonstans på banan.

Nu innan alla hänger mig, jag tänker inte på någon speciellt alls utan det var genomgående med alla förare som ett antal gånger hade dålig närhet i sina matcher. Visst det händer grejer hela tiden och man har tyvärr inte alltid en chans till att ha/eller hålla en bra proximity, beroende på massa grejer.

Men detta är något som vi i sverige behöver få upp ögonen på och påbörja att nöta bort. Vid internationella tävlingar så ser man en hel del av utländska förarna vara på annan nivå när det kommer till proximity vid sina chaserundor. Twinkörningen är ju dessutom den del som är viktigast i en driftingtävling där matcherna vinns, eller förloras. Så det är av stor vikt att våra driftingförare som tävlar på vår högsta nivå, jobbar med tighta chasekörningar.

Hur ska vi nå detta då? en grej som faktiskt kördes i SDC var att delar av träningstiden var avsatt till just twinträning. Detta är en bra grej och mot slutet av året så tycker jag att vi utvecklades en del.

Det är inte lätt att träna twin – det är ju omöjligt kanske du tänker. Nej omöjligt är det inte, men svårt ja. Att hitta någon som du litar på och som kan ställa upp och köra som leadbil under ett frikörningsevent är inte det lättaste, men det går. Det är väl under dessa event och under träningstiden på tävling som man kan skaffa sig erfarenheten, har man turen och känna någon med ett ställe där man kan köra så blir det enklare, då kan man ta med sig en kompis och köra lead/chase under en hel dag/helg eller tills däcken är slut. Visst detta är inte lätt och jag har dålig koll på hur det känns inne i bilen, men det är fortfarande något som jag känner att vi kan utveckla.

Som man ofta hör – du blir inte mästare genom att pilla dig i naveln och glo på tv, du måste träna, träna, träna nöta och ställas inför olika situationer för att kunna bli bättre och utvecklas till en chasefantom som blåser brallorna av James ”The Machine” Deane.

Nog om det, du får mer än gärna komma med kommentar kring allt som skrivs i denna krönika.

Min nästa önskan är riktad till samtliga arrangörer. Under 2019 så var marknadsföringen och vägbeskrivningen till de olika tävlingarna väldigt varierande och skral. Det fanns information ja men den var ofta svår att hitta och kom ut sent. Vill vi ha publiktillströmning så måste folk få chansen att faktiskt få reda på att en tävlingen köres och också då skylta upp den hårdare så publiken hittar. Ta som exempel, Iron Drift King som köres i Ferropolis, Tyskland där håller arrangören redan på och marknadsför sin tävling som är 21-22 augusti 2020.

Så min önskan 2020 – bättre proximity och skön sol under minst 98% av tävlingarna med en gnutta vind samt utökad marknadsföring… Det skulle ge toppbetyg av mig! Och givetvis en ny skiva från Driftpodden också.

Ha en riktigt skön fortsättning på året!

Over and out: Henrik Andersson, driftzone