Krönika: Drift Masters – DriftZone ser sig om i Europa

0
264

En intensiv helg på Drift Masters i Österrike är över. Allt började med att Christer och Henrik flög ner från Arlanda och Björn från Köpenhamn.

Väl på Wiens flygplats möttes vi och körde till Hartberg. Där checkade vi in på hotellet och sen vidare mot Greinbach PS Racing Center. Målet var att få en uppfattning om banan, se oss omkring i depån och hämta ut mediapass.

Bilturen från hotellet till banan skulle enligt navigatorn ta 8 minuter. Där navigatorn visat att vi skulle svänga från den väg som vi körde på såg vi en liten lapp med Drift Masters logotyp. När vi svängt av vägen och in på ett industriområde så började frågetecknen komma. En så marknadsförd tävling, med så mycket folk involverade men utan någon som helt vägvisning till var man skulle köra. Efter flera rundor i detta industriområdet så hittade vi äntligen fram till banan. Vi parkerade och letade efter var man hämtade ut sitt mediapass.

Panorama över bansträckningen på PR Racing Center i Greinbach

Efter en stund hittade vi ett rum där teamen hämtade ut sina dekaler för tävlingen. Vi frågade efter media och fick till svar att det var möte kl 9 på lördagen. Björn frågade trevligt om det var ok att ta bilder i depån så länge. ”Nej”, fick vi som svar.

Då hade vi mött många filmare och fotografer redan som var i full gång med att dokumentera depån. Det fanns dessutom ett flertal som stod ute på banan och väntade.

När vi gick bort för att se var line up och starten skulle vara så började några bilar värma upp. Tydligen arrangerade man videon inför tävlingen så att några förare fick köra några varv innan de andra. Detta märktes när förarna skulle lära sig banan under lördagens träning.

Vi fick en vy över banan och började planera vart det kunde passa att ta bilder och främst hur vi skulle kunna stå för att inte få med alla dessa barriärer med däck som ringlade sig längs med banan. Lördagen kom och dagen skulle bestå av träning och kval. I god tid körde vi till banan för att gå ett varv i depån innan mediamötet startade. Vi hann hälsa på de nordiska förarna innan det var dags för möte.

Dave Eagan startade mötet med att berätta hur viktiga media var och att vi tillhörde en enda stor familj. Efter det presenterade Cian sig och gick igenom säkerhetsaspekter på banan. Han svarade på våra frågor och visade vart man fick vara och vart man absolut inte fick vara. Han poängterade att detta gällde all media. Detta såg vi dock att det inte gällde alla, under helgen.

En krasch i slutet av banan möjliggjorde så att vi kunde komma in på banan, direkt efter mötet. Denna kraschen följdes av några till incidenter i samma kurva och slutligen valde tävlingsledningen att ändra var målgången skulle vara.

Under träningen turades vi om med att testa olika platser, samla bilder av alla bilar och testa olika fotostilar. Många förare hade svårt för att hitta en bra linje vid initieringen, så att de klarade att nå den yttre zonen i slutet av första kurvan. De förare som klarade av detta bäst var de som fått köra under fredagen.

Nytt för i år är att varje deltävling innehåller wildcards. Dessa platserna fylls av förare från det landet som tävlingen hålls i. Det märktes ganska tydligt att några av dessa förare var hemmastadda på banan, och alla presterade bra i kvalet.

Det är säkert en välorganiserad organisation bakom tävlingarna, dock är vi vana vid att förarna slipper ha bilarna på grus, att det finns möjlighet att få vatten eller liknande för media samt att alla lyder under samma regler.

Många har höjt Drift Masters till att vara den bästa serien. Vi såg att det fanns potential att kunna bli det, men det var främst högt upp i stegen som det blev tighta battles och där misstagen inte blev avgörande utan varje förares prestation.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten, Christer Hägglund – DriftZone.se