Krönika: Får jag be om största… möjliga… enighet

0
367

Med referens till cirkusdirektören Francois Bronett tänkte jag be om största möjliga enighet inom driftingsverige. Dock utan övriga referenser mellan drifting och cirkus och jag ska strax förklara varför jag ber om detta.

Jag vill börja med att lämna två brasklappar. Det här gäller tävlingsdrifting, så slipper jag få den kastad i ansiktet. Igen. Det andra är att jag är i allra högsta grad medveten om att jag inte har någon bakgrund själv inom drifting. Jag har inte kört och jag kommer inte från någon förening utan min väg in i sporten har varit via mediasidan. I vissa fall tror jag att den historielösheten kan vara bra.

Vi har haft ett år där vi tappade många tävlingsförare i våra SBF-sanktionerade nationella serier. Orsakerna till det var många, men det slutade i alla fall med att vi gick från att ha 98 tävlingsförare som tog poäng i SM, RM och Sverigecupen 2018 till 43 i SM och Sverigecupen 2019. Jag väljer att bara redovisa de som tagit poäng, då det bland nollpoängarna förvisso finns vissa som kört tävlingar men nollat, men även sådana som inte blivit klara sina bilar i tid, inte varit med på en enda tävling och därmed inte kan anses ha varit med i serien.

98 till 43. Det är ett stort tapp, men givetvis måste man analysera tappet lite innan man drar för stora slutsatser av det. Vi har sett att renodlingen i förarnas satsningar har blivit tydligare 2019 än vad den var 2018. Då var det flera som körde både SM och Gatebil Drift Series (GDS). Jim Olofsson lyckades till och med klämma in tre serier, med Drift Masters European Championship. I år ser vi att förarna väljer en serie och satsar på den. Av de anmälda till GDS är det bara en som också varit anmäld till SM. Det här är en utveckling som vi tror är bra. Det är väldigt, väldigt få som har ekonomi att åka på åtta tävlingshelger eller fler på ett år, om man ska göra en vettig satsning.

Men många av dessa 55 förare har haft ett mellanår. Några har kört lite olika event, andra har mer eller mindre lagt av, någon satsar på att låta nybygget ta lite extra tid för att bli riktigt bra. Några har kört andra alternativa tävlingar, enstaka eller serier. Det som är tråkigt är att jag tycker mig se och höra att orsakerna till att man valt att lämna tävlande under SBF i bästa fall är väldigt oklara och i många fall direkt felaktiga.

Det finns några personer som har röster som väger extremt tungt i vår lilla ankdamm. Det de här personerna säger blir per automatik en sanning, oavsett i vilket sammanhang det sagts eller vilka syften som kan finnas med ett uttalande. Man bör vara ganska källkritisk innan man hänger på ett drev, som i förlängningen kan leda till stora negativa förändringar av vår sport, och gärna ta reda på fakta innan man bildar sig en egen uppfattning.

Flera äldre förare är förebilder för yngre förare. Med all rätt dessutom, vi har sett en hel del talangfulla förare köra i Sverige och Europa under en handfull år, förare som nått framgångar i tuff konkurrens i NEZ, Drift Allstars, Drift GP, med flera. Med att vara förebild kommer också ett ansvar. Ett ansvar att i första hand inte snacka ner sin egen sport. Att lägga på yngre förare sin egen bitterhet mot SBF, bedömare, sponsorer eller vem det nu är, hjälper ingen framåt.

Att vi har en nyanserad diskussion om hur vi ska ha det i framtiden är självklart A och O. Vi lever i en demokrati och det gäller i allra högsta grad även idrotten. Men var ska man då föra sådana diskussioner? Det lämpliga är ju att man tar upp det i sin klubb, som via distriktet lyfter frågor till SBF. Att sitta i mer eller mindre öppna grupper på Facebook och spy ur sig galla på seriesystemet, arrangörer, driftingutskottet leder ju exakt ingenstans. Det är definitionen på raka motsatsen till konstruktiv kritik.

När det gäller förare som kört SM eller har för avsikt att köra SM nästa år så kommer det även i år att hållas ett möte i samband med Gatebil på Mantorp Park i september. Det är ett synnerligen lämpligt tillfälle att väcka frågor om kommande års seriesystem. Det gäller alltså dig som tidigare kört SM, som tidigare kört RM, förare från Sverigecupen 2018/2019, eller som på annat sätt anser dig vara kvalificerad att köra SM. Om du överväger en seriös satsning på SM 2020, men inte ska köra Gatebil, så är en resa till Mantorp Park för att vara med och påverka en mycket liten utgift i sammanhanget. Så ta chansen! Sitt inte hemma efteråt och säg att du inte fick möjlighet att göra din röst hörd!

Har inte SBF:s driftingutskott ett ansvar också då? Jo, givetvis. Jag tycker att det är SBF:s uppgift att skapa förutsättningar för lugn och ro i sporten. Till 2018 kom Sverigecupen till för att komplettera ett överfyllt RM. I september 2018 meddelade man att inför 2019 slog man ihop SM och RM, och många såg ”sin” serie försvinna. Det fanns rimliga orsaker till att det blev såhär, men målet måste vara att ganska snart frysa seriestrukturen i 2-3 år, och när man ser att det finns behov av att ändra seriestrukturen, annonsera det MINST ett år i förväg så att förarna har möjlighet att anpassa sig efter detta. Detsamma tycker jag gäller för det tekniska reglementet, som bör frysas under några år, möjligen med undantag för internationellt antagna ändringar.

Återigen så ramlar en viss del av ansvaret tillbaka på förarna. Sverigecupen är i år det tydliga exemplet, där 30 förare finns på den lista vi har tillgång till. Första deltävlingen blev inställd på grund av för få anmälda, och efter tre körda deltävlingar är det endast tio av dessa 30 som har tagit poäng. Arrangörerna tar höjd för att få upp till 30 förare till en tävling, men i Sundsvall, som är den deltävling som hittills haft flest serieanmälda förare, var man åtta, i Hultsfred sex och i Piteå fyra.

Jag själv tror på en spännande säsong 2020. Jag tror att vi kommer att få se minst en stor arena börja arrangera driftingtävlingar under året, en arena som dessutom visat sig kunna leverera storpublik till de få arrangemang som varit hittills. Dessutom tror jag att vi kanske kan utöka vår representation i internationella serier med någon eller några riktigt vassa satsningar. Men det återstår lite ännu innan vi avslutat säsongen 2019 och blickar mot 2020.

Det viktigaste av allt är ändå att vi inte snackar ner vår egen sport inför varandra, sponsorer och publik!

Vi ses!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se