Krönika – Stora framsteg i Mellanöstern

0
91

Tack vare en lång rad av tillfälligheter som alla hamnade rätt så stod jag där, pressackrediterad på en driftingtävling på en Formel 1-bana i Mellanöstern.

Att kliva in på en bana, eller rättare sagt komplexet Yas Marina Circuit i Abu Dhabi är en upplevelse som heter duga, nästan så man var lite rädd inför uppgiften.

2019 års Emirates Drift Championship är egentligen över, men när arrangören av serien fick frågan från Yas Marina Circuit om de ville köra en tävling för att fylla ut programmet under Rallycross VM, så sa de knappast nej. Arrangören ifråga är de som ligger bakom IDC, BDC och DMEC, så de har en stor erfarenhet när det gäller att arrangera driftingserier. Ett 20-tal förare tillfrågades och en Top 16-eliminering genomfördes under den första helgen i april, under namnet EDC Invitational Cup.

Säsongen 2019 har lett till att jättekliv tagits i Mellanöstern och med införandet av EDC kunde förare samlas under en mer professionellt och internationellt organiserad serie. Flera förare i serien har alla redan provat sina vingar på tävlingar i Europa, till exempel Sultan al Qassimi, som sågs köra sin HGK E92:a på Gatebil Rudskogen, samt Ahmad Daham som körde ett par deltävlingar i DMEC och skall i år satsa på att köra en fullständig säsong.

Ahmad Daham, arkivbild

Slingan som kördes är lång och snabb som verkligen kräver mycket effekt och mycket commitment av förarna. Denna har endast använts fyra gånger under olika evenemang, så väldigt få av förarna hade någon tidigare erfarenhet. Många av dem gjorde grymt bra insatser, även om bantypen inte är optimal för deras bilar. Normalt används tajtare och mer temporära banor. Tävlingen avgjordes med en tight Top 8 där alla förare pressade sig till det yttersta.

Även jag fick bita ihop en hel del. Det fanns väldigt lite skugga på banan och för att fånga närkamperna stod jag mitt i solen. Temperaturen var 38°C (i skuggan) vilket inte gjorde inte livet lätt, men vad gör det när man gör bland det roligaste som finns.

På förhand stod Lunatics by Nature-teamet som favoriter. De har med sina svarta Monstersponsrade Nissan-bilar placerat sig i topp på samtliga tidigare deltävlingar i EDC, samt att serievinnaren Ahmad Daham inte deltog på grund av att hans bil redan hade skeppats till Europa för den kommande DMEC-säsongen.

Även om de svarta Monster-Nissan-bilarna gjorde bra ifrån sig i sina battles, så var det en joker som tycktes vara lite vassare, Nicolas Delorme. En fransman som med lånad BMW M3 E46 körde som besatt. Den här bilen har jag bevittnat en gång tidigare, även då på Yas Marina Circuit. Den byggdes av Kinetechnik Motorsport i Dubai 2017 och bilens premiärtävling var King of Nations på Yas Marina Circuit, då med Luke Fink bakom ratten. Även om dess yttre är väldigt återhållsamt, så är motorn av en annan karaktär. En BMW M5 V10 har placerats i motorrummet, samt överladdats med kompressor. Ljudet är något av det brutalaste jag upplevt!

Till top 4 var Nicolas Delorme, Sultan al Qassimi, Dany Neville, Nicholas Solomon från Saudiarabien kvar. Delorme var ostoppbar mot Sultan, som kämpade med en motor som inte riktigt ville vara med. Dany slog ut Nicholas, båda körandes Nissan S13 med V8:or.

Tredjeplatsen gick senare till Sultan. I finalen blev körningen riktigt tajt, men fransmannen Delorme drog det längre strået mot Dany och kunde titulera sig vinnare av EDC Invitational Cup.

Denna tävling är unik på det sättet att den kördes tillsammans med ett FIA sanktionerat världsmästerskap i annan disciplin. Något som säkert stärker driftingens plats inom motorsportvärlden.

Hur vad det då att stå där, som en av få européer? Jo, faktiskt väldigt likt en tävling i Sverige. Gemenskapen var stor bland fotograferna och frågorna var många om hur driftingen ser ut i Sverige. Enda stora skillnaden var att man pratade mer engelska.

Vid tangenterna, Mattias Laago