Krönika: Vilka blir 2018-års SM-profiler?

0
387

2017-års säsong var riktigt bra i både SM och RM. Spännande ända in i det sista, där SM avgjordes en bra bit in i sista deltävlingen på Mantorp Park. Men vilken serie är det som har mest status egentligen, är det SM eller är det RM?

SM-segraren Pawel Korpulinski före SM-fyran och Gatebil Drift Series-vinnaren Mikael Johansson. Foto: Mogge Ågren

Ni minns det va? Om vi blundar och tänker oss tillbaka så kan vi för ett ögonblick glömma att det är -19 grader och 80 cm snö. Istället komma ihåg att vi såg Pawel Korpulinski och Alexander Granlund slåss om SM-guldet på Mantorp. Jim Olofsson och Mikael Johansson som också var med och krigade ända till slutet. Båda hade inför näst sista deltävlingen goda chanser till vinst och slutade till sist trea respektive fyra. Victor Joensuu var formstark i slutet av serien och ryckte åt sig en femteplats i totalen.

Men vilka blir profilerna som sticker ut under 2018? Pawel har sagt att fokus kommer att ligga på ytterligare en säsong i Drift Masters GP i Polen och Tyskland. Om ekonomin räcker kommer han att köra SM också. Alexander Granlund sa tidigt att han tar en timeout från tävlandet under 2018. Jim Olofsson delade nyligen i ett Instagram-inlägg sina bryderier om vilken serie som ska köras under 2018. SM, Gatebil Drift Series, Drift GP och Drift Masters GP nämns som alternativ. Fyran Mikael Johansson bygger ny bil under vintern 2017/2018, och sa direkt efter säsongen 2017 att han inte kommer att köra en full tävlingssäsong 2018 utan att fokus ligger på att lära känna den nya bilen. Victor Joensuu och brodern Linus satsar på nya hgk E92 Eurofighters inför säsongen, och pekas ut av arrangören som deltagare i Drift GP-serien. Drift GP som i år inte kommer att köra någon tävling i Sverige, men däremot lagt till två deltävlingar väldigt långt bort för nordbor, en i Georgien och en i Marocko.

På grund av att Drift GP-tävlingarna ligger på samma datum som SM-tävlingarna i flera fall kan man nog räkna med att ingen som kör den serien kommer att ens delta i SM. Gatebil Drift Series blir i år en serie som körs av inbjudna förare. Förra året ingick Gatebil Drift Series-tävlingarna även i SM, men så blir det som bekant inte i år. Innebär det att GDS blir en konkurrent till SM? Det kostar tid och massor av pengar att köra två serier om totalt nio deltävlingar.

Om det vill sig illa tappar vi alltså hela topp fem från säsongen 2017. Inte så sannolikt att alla faller bort, men ändå fullt möjligt. Vad ger detta? Det finns en handfull meriterade förare bakom dessa fem, och även några riktigt hungriga ynglingar. Där märks bland annat Emil Vikman, som led av en del tekniska problem under säsongen som gick, och fjolårets RM-vinnare Mattias Bengtsson.

2017 års vinnare i RM, som i år kommer att köra i SM. Foto: Mogge Ågren

Glädjande nog återvänder Johan Andersson, svensk mästare 2013, till SM-serien vilket är en välkommen förstärkning. Det är den enda meriterade nykomlingen som kommit till vår kännedom hittills. Vad kommer profiler som Rickard Ivars, David Skogsby, Fredrik Sjödin och Alexander Fröding att köra 2018?

Fredrik Sjödin under en deltävling i Gatebil Drift Series 2017. Foto: Christer Hägglund

Att RM-serien var en stor succé 2017 är också väl belagt. Vi har hört det från förare, från Svenska Bilsportförbundets driftingutskott och från många andra. Orsakerna till det tror jag är många, bland annat att det lyft som RM gjorde från 2016 till 2017 var enormt. Man gick från Modified till Semi-Pro-reglementet, började med twinkörning som är en enorm skillnad för publiken. Detta sammanföll med ett väldigt stort intresse, vilket gav en stor och jämn serie. RM fick en egen succéartad final på Sveriges eget driftingmekka GTR Motorpark, medan SM ingick som en del i Gatebil Mantorp och avslutningen av Gatebil Drift Series. En strulig final där även inbitna fans hade svårt att hålla reda på vilka som deltog i SM och inte. Och i eftersnacket efter säsongen 2017 så har det mesta också gällt RM, medan SM till viss del har glömts bort.

Vad är orsaken till detta? Ska jag se det ur vår synvinkel, som representant för media, så är det delvis för att vissa SM-förare inte helt enkelt inte svarar på våra frågor. RM-förarna däremot svarar gärna, utförligt och genomtänkt. Det gör det klart svårare för vår del att hålla en balans.

Driftingutskottet lyfter i intervjuer och annat gärna fram RM och det stora intresset som ett bevis på att drifting som sport är på väg framåt i Sverige. Men det finns också en risk med detta, och det är att vi utarmar SM genom att ge RM mer utrymme. SM-förarna behöver fler och större sponsorer för att täcka sina kostnader och behöver naturligtvis få det mediautrymme som krävs för att sponsorerna ska känna att man får tillräckligt tillbaka för att återvända som sponsor en säsong till.

Vilka tror du blir årets SM-profiler?

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Mogge Ågren – DriftZone.se, Christer Hägglund – DriftZone.se