Elias Broström satsar på en säsong till i NEZdrift

0
147

Elias Broström satsade friskt inför 2019 och anmälde sig till NEZdrift med en helt nybyggd bil. Han var en av de som genomförde hela serien och här avslöjar han planerna för 2020.

Är du nöjd med förra säsongen? Skulle du vilja gjort något annorlunda?
-Förra säsongen tyckte vi gick bra och är väldigt nöjda. Efter säsongen 2018 bestämde vi oss för att bygga nya bilen, E46an som vi tävlat med nu. Tanken var att sätta hård press på bilen under 2019, samt även mig och teamet. Vi ville kunna reda ut eventuella fel på det nya chassit. Bilen funkade otroligt bra under säsongen. Vi hade några få motgångar men i det stora hela är vi nöjda. Vi lyckades ta 8:e plats i NEZ. Målet var att minst, stå bland top 10.

Är det stor skillnad på internationella tävlingar än svenska?
-Den största skillnaden jag som förare kände av om man jämför internationellt och svenskt så var det körstilen på de andra förarna. Det var konstant hård press på twinkörning, redan vid träning lämnades inget rum för misstag. Generellt så tyckte vi det var en väl utförd serie och stort fokus låg på förarna. Mycket mediafokus samt att det även fanns prispengar för förarna på pallen vid samtliga deltävlingar.

Så… Du ska alltså köra NEZ igen? Hur känns det? Är du mer varm i kläderna nu?
-Självklart så är känslan för en andra säsong i NEZ bättre, såklart är man mer bekväm och vi har haft tid att blicka tillbaka på förra säsongen och förhoppningsvis komma dit för andra året ännu mer förberedda och målet är såklart att kunna ta en pallplats efter säsongens slut

Vad tycker du om att NEZ kommer köra en tävling i Sverige? Är det mer press eller mindre?
-Det ska bli väldigt kul att få köra en deltävling i Sverige, speciellt på Elmia. Från förra året märkte vi en stor skillnad på storleken av publiken utomlands, och det känns som att Elmia och Påsksladden är helt rätt ställe att köra en deltävling på.

Vad har du gjort med bilen inför säsongen?
-Under vintern har vi bytt ut all plast på bilen, vi kommer köra med ett annat breddningskit än tidigare. I stort sett så var vi nöjda med bilen efter förra säsongen och vi hade inga direkta problem som inte hängde ihop med en krasch eller dylikt. Det har snyggats till på en del ställen som det ej fanns tid för under bygget samt att vi går igenom motorn så vi vet att vi har absolut bästa förutsättningarna inför 2020

Tror du det blir svårt för förarna som inte är från Sverige att köra på Elmia-banan? Vad tycker du själv om den banan?
-Jag tror att banan på Elmia passar de internationella förarna bra. Banorna vi körde utomlands innehöll mycket betong, snabba transitions och dolda krön. Jag gillade förra årets ban-layout. Hoppas årets bana kommer vara densamma eller något liknande

Kommer du köra mer än NEZ?
-Just nu har vi inga andra planer än NEZ, men vår planering är inte klar ännu.

Vill skänka ett stort tack till mina sponsorer och samarbetspartners som var med under 2019. Även till teamet, fotografer samt vänner och familj som ställt upp.

Nordic tuning Dalarna
Stockholm Speed Industry
Brostrom’s Garage
Freelance reklam
Blästrix
Vianor Jordbro

Även ett stort tack till Kloma Däck & Fälg som levererat alla däck vi kört på.

Text: Annicka Tengquist – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se