Fredrik Westring: “Bilen är utvecklad och konkurrenskraftig”

0
112

Förra året gjorde Fredrik Westring en comeback i driftingen efter två år. I år så har han valt att köra NEZ och han tycker att det känns riktigt bra.

Förra säsongen så gjorde han en comeback i driftingen efter två års uppehåll. Fredrik körde RM då med en nybyggd bil som de visste att det behövdes körtid i och även för att hitta tillbaka till fart och teknik i körningen. Så det blev mycket på samma säsong med både ny bil och comebacken. Vi började på Mantorp Park med ett motorhaveri på tredje träningsvarvet. Deltävling två i Skara så kvalade han in till 32 stegen i mitten av startfältet men åkte ur i top 32. Tredje deltävlingen i Eskilstuna började likadant som nere i Skara, kvalade in i mitten av startfältet och körde top 32 som sedan tog dem vidare till top 16. Där så började det regna och han hade aldrig kört bilen i blött så dem fick se sig utslagna i top 16. Finalen i Sundsvall fortsatte i samma karaktär där han återigen kvalade in i mitten av startfältet och tog sig till en top 32. På morgonträningen för top 32 så rasade växellådan och de fick avbryta.

Men efter förra året så tänkte Fredrik att han har varvat runt på olika tävlingar, evenemang, SM och kände att det var dags att pröva sina vingar lite grann. Han vill prova att bli bedömd av andra människor och se om de har någon annan syn på hans körning, en ny syn på vad man ska jobba med för att utvecklas som förare. Han har fått känslan av att han har stått still ett tag på samma ruta. Han vill prova lite nya banor och möta lite nya förare.

-Bilen är utvecklad och konkurrenskraftig så det hänger på gubben bakom ratten att våga ta för dig lite mera, ladda hårdare och sluta att fundera så mycket, säger Fredrik.

En kombination med miljöbytet från Sverige till andra länder och börja om från ruta ett där dem inte sett honom köra tidigare kändes som ett bra tillfälle att slå två flugor i en smäll, tycker Fredrik. Men det som djupt inne började att tippa över honom var att RM klassen inte finns kvar och att det då blir en väldigt hög prisskillnad. Sedan så bor han i Sveriges ände och har fem mil till den finska gränsen vilket gjorde att en SM-säsong skulle resultera i extremt dyra resor om man jämför med en säsong i norra Europa. Så där började allt att falla på plats som han kunde bygga en bra budget kring, han ville köra NEZ, där han kommer att delta i alla deltävlingarna.

Denna försäsong så har de lagt ned mer träning än någonsin tidigare. Samt att de har lagt ned mer tid inom teamet för att få allt att fungera. De känner att där de slutade förra året kom snabbt tillbaka och Fredrik har hunnit att utvecklas ytterligare. De hoppas att det kan hjälpa när det blir hett om öronen och tävlingsnerverna börjar att spela in. Målet för säsongen är att bli bäste svensk och med de övriga svenskarna i startfältet så kan han snabbt konstatera att det kräver en top 10 i totalen.

Fredrik tycker att det känns toppen att få köra NEZ. Han tycker att det ska bli en otrolig upplevelse samt att han får lämna sin comfort zone. Han tycker att NEZ verkar ha ett brinnande intresse för motorsport och att det ska bli fantastiskt kul att få uppleva deras motorsportsanda. Fredrik känner att bilen är redo inför NEZ och han säger att de har prövat den hårt ett par helger nu med bara lite mindre små strul.

-Men det är inte frågan om den kommer att gå sönder utan snarare när den kommer att gå sönder, säger Fredrik.

Alla inom motorsporten har nog samma känsla av att man sitter på en tickande bomb. Han samlade teamet i söndags och packade klart alla grejer och han är nu redo för att åka iväg till den första deltävlingen i NEZ.

Till slut så vill Fredrik tacka alla på DriftZone för det fantastiska jobb alla på DriftZone gör för alla inom driftingen, samt att han vill tacka sina sponsorer som gör det möjligt att tävla! 59 North Wheels, PLE betongrenovering och injektering, Henrikssons Smide AB, Intercruskonsult, Avonova, Aglas i Kalix, GA Lindberg, PHs entreprenad, Hotell Valhall, Norrbottens Caravanservice, Shamrock AB, Mekado, Speeding.nu, Sävar motor, esp, BRP och Kalix maskiner.

-And to all the others, let’s burn some tires.

Text: Elin Molander – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se