NEZ + Påsksladden = Sant

0
175

NEZ – NORTH EUROPE ZONE DRIFT CHAMPIONSHIP, kommer hållas….. I SVERIGE! Närmare bestämt på Elmia i Påsk. Hur stort blir inte detta för svensk drifting?! NEZ ska alltså tillsammans med Bilsport Performance & Custom Motorshow ta den traditionella Påsksladden till en helt ny nivå.

DriftZone har passat på att ställa lite frågor till Max Lundgren som är med och arrangerar Påsksladden.

NEZ har under flera år velat komma tillbaka till Sverige. Kan du berätta lite om arbetet bakom återkomsten till svensk mark?

– NEZ har som du säger haft önskemål om att köra i Sverige tidigare. Under 2019 var det ett antal svenskar som körde NEZ serien vilket fick dem att öka ansträngningarna med att få till en svensk deltävling till 2020. Först var funderingarna att köra i samband med någon av SM deltävlingarna, men jag och mina kollegor i utskottet tyckte inte att det skulle vara en bra lösning. Det hade påverkat SM serien för mycket att kasta in massor av andra förare i en av deltävlingarna, säger Max och fortsätter.

– I stället blev förslaget att köra på Påsksladden som sedan premiären 2013 varit den största enskilda driftingtävlingen i Sverige och den enda tävlingen som körts varje år sedan dess. Ska man köra NEZ i Sverige måste det ske med målet att göra det till en tradition och med Påsksladdens historik finns stora möjligheter för det.

Max Lundgren, Påsksladden

Blir det samma bana som tidigare på Elmia?

– Banan kommer vara på samma arena som tidigare år men själva bansträckningen är inte spikad i dagsläget.

Kommer NEZ deltävling att ersätta den ordinarie Påsksladden?

– Påsksladden kommer att genomföras på samma sett som förra året med skillnaden att ett antal förare från bla Estland, Lettland, Litauen kommer tillkomma utöver norrmän, finnar och svenskar som tidigare kört tävlingen. Påsksladden är fortfarande Påsksladden men med en lite krydda av internationella förare.

Vad tror du detta kan göra för svensk drifting?

– Vi hoppas att en NEZ deltävling i Sverige gör att fler svenskar provar att köra internationellt samt att förarna utifrån gör att svenska förare får möjlighet att testa hur de mäter sig mot NEZ förarna som är kända för att ha en mer aggressiv körstil än svenskarna. Det är så klart även roligt för svenska publiken att se nya förare tävla på arenan utanför mässhallarna på Elmia.

– Anmälan till Påsksladden kommer att öppna inom kort. Alla förare med bilar byggda enligt PRO reglerna eller motsvarande regelverk får anmäla sig till tävlingen. Dock finns ett begränsat antal platser så en gallring kommer att ske baserad på tidigare resultat där färska bra tävlingsresultat i tex SDC, GDS eller Påsksladden 2019 kommer att vara meriterande. Förare som anmält sig för att köra hela NEZ serien har dock förtur. Vi kommer förmodligen även att använde något wildcard, avslutar Max Lundgren.

Text: Stefan Lindgren & Annicka Tengquist – DriftZone.se
Foto:
Henrik Andersson & Christer Hägglund– DriftZone.se