Spänn fjädringen, det är dags för Rollercoaster from Hell.

0
64

Nu till helgen så kör NEZ Drift sin första deltävling, platsen den ska avgöras på är vass och brutal mot både förare och framförallt bilen och dess upphängning. Banan kallas för Rollercoaster from Hell och ligger Kehala, Estland.

Vi tänkte gå igenom banan lite snabbt, den är speciell med en del saker som kan ställa till det rejält för de förare som ska tävla.

Om NEZ lägger banan som vi tror (samma som 2018) Då kommer en lättare men mediumlång vänster som går över i en snabb höger, sen i transitionen efter kurvan. Där kommer första svårigheten, mitt i transitionen så kör föraren över ett hårt krön med en sluttning bakom, det är från detta krön/sluttning som banan fått namnet Rollercoaster from Hell.

När förarna kör hårt så lyfter bilen oftast över krönet, nästa svårighet på denna bana sen direkt efter då du måste ha kontroll på bilen. En av de viktigaste sakerna är att hålla rätt linje i den väldigt långa svepande vänsterkurva med betongmur på bägge sidorna av banan, klarar du inte linjen så är risken stor att du hamnar i muren som finns på bägge sidorna direkt nedanför backen. Håller du linjen och klarar hoppet och den efterföljande backen upp mot målet, då har du kommit igenom hela banan.

Denna bana kommer att vara extremt hård och brutal mot bilen och bilens upphängning, förarna kommer även de att känna av ett eventuellt hopp.

Det är den lätta och snabba förklaringen av Rollercoaster from Hell, en tävling som kommer att besökas av våra svenska förare, samt Mattias Jönsson som en av bedömarna.

Vi hoppas dock att våra svenska förare kommer hem med sina bilar intakta och att inga större missöden händer.

Text: Henrik Andersson – Driftzone
Bild: Banskiss från NEZ Drift