Arnfinn Sundin: ”Väldigt lärorikt att jobba med etablerade bedömare”

0
197

En välkänd domare och profil i norsk drifting, och sedan Gatebil Drift Series även i svensk drifting, är Arnfinn Sundin.

Hör när Arnfinn berättar om sin bakgrund, sitt intresse för RC Drifting och om planerna för kommande säsong.

Många av oss känner dig som bedömare, i bland annat Gatebil Drift Series. Vad har du för bakgrund inom drifting?
-Jag har ingen bakgrund som förare eller i något team. När bilintresset väcktes hos mig, började japanerna att köra och sladda på bergsvägarna med sina AE86-bilar. Drifting som vi känner den idag var inte utvecklad eller känd runt om i världen. För min del blev det någon körning på landsvägen…

Arnfinn berättar att han under senare år har kört drifting med RC-bilar på hobbybasis. Efter att han följde med en vän till Drammen RC Club för att se vad han gjorde väcktes intresset och det hela ledde till tävlingskörning i Norge och utomlands. Med två olika japanska biltillverkare som sponsorer.

Tävlingarna i RC Drifting bedöms på samma sätt som drifting i stor skala, med förarmöten, kval, twinkörning och topp 16 / topp 32.

2015 och 2016 var Arnfinn bedömare i Drifting NM och 2017 och 2018 i Gatebil Drift Series.

Arnfinn Sundin bakom ratten, åtföljd av sin domarkollega Ryan Lanteigne, huvudbedömare i Formula Drift. Foto: Petter Aamodt

Om du själv får välja drifting att se som ren underhållning, vilken serie i världen tittar du på då?
-Formula Drift, Irish Drift Championship och Drift Masters

Hur ser dina planer ut för den kommande säsongen?
-I år börjar Norska Bilsportförbundet med bedömarutbildning. NBF vill ge bedömare som har en godkänd kurs en licens som gör det möjligt för dem att döma tävlingarna i NM 2019.

Bedömarkursen hålls redan i april med Christer Halvorsen och Arnfinn som instruktörer. Kursen kommer att ha en teoretisk del och flera praktiska uppgifter som behandlar problem och oväntade situationer som man bedömare kan få i tävlingar.

-Det här är vårt försök att få domare att tänka mer jämnt och också att samordna bedömningskriterier som liknar FD2019.

Det är Ryan Lanteigne, huvudbedömare i Formula Drift, som har gjort kursens innehåll och Norska Bilsportförbundet har anpassat det till att användas i Norge.

-Jag satsar på att döma alla rundor i Gatebil Drift Series 2019. Tyvärr kommer det inte att finnas tid för NM.

I Gatebil Drift Series har det funnits ett utbyte med utländska domare. Ryan Lanteigne, Brian Eggert, David Kalas t ex. Hur tycker du det har varit att samarbeta med bedömare från Formula Drift och DMEC?
-Det har varit mycket lärorikt för mig att arbeta med etablerade domare med många års erfarenhet. Personligen kommer jag bra överens med dessa utländska domare och FD:s sätt att döma är en klar fördel för att kunna hitta en vinnare i en battle. Man jämför lead mot lead, chase mot chase för att sedan väga ihop det till att bestämma vem som gjort det övergripande bästa jobbet.

Arnfinn berättar vidare att han tycker att Gatebil också har haft fördelar med samarbetet med utländska bedömare. Nivån på förarmöten och genomförandet av tävlingen har lyfts med avseende på innehåll, detaljer och information till förarna om bedömningskriterierna. Man har introducerat spotterhjälp, där bedömarna under en viss tid tittar på träning och spotters kan kontakta dem för att få feedback om hur föraren kör och vad man vill se förbättringar på.

-På bara två år har GDS blivit den mest framträdande serien för drifting i Norge med professionellt genomförande, trots den tidspress som finns för att passa in med alla andra körningar på Gatebil-festivalerna.

Rasmus Möller, Henrik Isaksson och Michel Rayes under Gatebil Super 3 på Rudskogen 2018. Foto: Björn Billsten

Den australiensiske bedömaren Stewy Bryant skrev i en krönika i höstas att han tyckte att Team Drift, som Gatebil Super 3, borde ingå som en del i tävlingsdrifting. Vad anser du om det?
-Jag tycker att lagtävlingar som Super 3 på Gatebil är en bra show för publiken och en trevlig avkoppling för förarna. En lite mer anspråkslös tävling. Tyvärr, under en helg på Gatebil går bilar sönder och lagen måste ofta ändra sin sammansättning i sista minuten för att ersätta en förare med en kraschad bil. Jag tror inte att det finns så många förare i Norge som bara skulle fokusera på sådana tävlingar.

En viktig person för en framgångsrik driftingsatsning är spottern. Hur tycker du att samarbetet med spotters fungerar generellt?
-Samarbetet med spotters fungerar bra, men det finns utrymme för mer kommunikation och engagemang från spotters.

Spottern har ett mycket viktigt jobb. Om jag hade varit spotter hade min tid mestadels gått till förarmöten, att få information från arrangör och domare och att titta på träning och kvalificering med anteckningsblocket. När en förare ska ut i en twinbattle kan många förberedelser göras på grundval av anteckningar från träning och kval.

Jag vill att fler spotters ska utnyttja den tid vi sätter av för spotterhjälp. Här får du direkt återkoppling från en körning och kan be föraren att anpassa körningen för att få en bättre resultat, punkt för punkt.

Arnfinn fortsätter att berätta att spotters och förare alltid är välkomna att fråga domare frågor, men att man håller en linje där frågor om battles, poäng, poängzoner och så vidare tas upp på förarmötena så att alla förare hör samma information.

-Efter top 32 / top 16 behåller jag anteckningarna som förklarar min bedömning. Här kan den förare eller spotter som vill få en förklaring till hur bedömningen gick i en battle.

Vi hoppas att träffa på Arnfinn och hans kollegor under Gatebil Drift Series i sommar och även få en utvärdering efter säsongen av hur den nya domarlicensen mottagits i Norge.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Petter Aamodt – Petter Aamodt Photography, Björn Billsten – DriftZone.se