Norsk mästare 2018: Ole Morten Davanger

0
227

Ole Morten Davanger från Bergen blev norsk mästare 2018 och DriftZone har fått en pratstund med honom för att höra lite om vad som krävs för att bli norsk mästare och om kommande planer.

Säsongen 2017 körde vi NM och GDS; men vi hade i stort sett bara problem. Allt från kopplingsproblem på Våler, växellåda på Mantorp, motorhaveri i Sverige, och så vidare. Så förra vintern bestämde vi att det inte var aktuellt med en sådan säsong till. Vi beställde motordelar så att vi fick bygga en ny motor, och gick igenom hela bilen ned till minsta detalj för att hitta saker som kunde skapa problem. Vi satte bland annat dit en ny koppling även om den gamla bara hade gått tre tävlingar.

Vi hade en dröm om att vinna NM, men vi var nöjda om att förbättra den totala placeringen från när vi körde NM 2016, som var en tredje plats.

Vi testade några uppgraderingar före säsongen, och var klara med bilen innan tävlingarna började.

Motorn som skulle byggas blev försenad, så vi körde de första två tävlingarna med den gamla motorn, en “original” 2jz, 560 hk/730Nm på hjulen. Den nya motorn med 650hk/850Nm var klar till tredje rundan.

Första tävlingen i NM var i Egersund. Där åkte vi ut i Top 16 på grund av skruven till handbromsspaken gick rakt av mitt under mitt chaserun. Blev lite tagen på sängen av det och körde dåligt utan handbroms.

Andra deltävlingen i Kristiansand gick strålande, bilen och föraren presterade hela helgen. Inga problem och lyckades ta första platsen.

Vid tredje deltävlingen i Skien klaffade också allt, och vi tog, efter en one more time i finalen, segern även i den deltävlingen.

Fjärde deltävlingen, även den i Skien, där kände vi att linjen satt bra, men tyvärr justerade vi bilen med alldeles för mycket grepp. Vilket ledde till att chaseåket blev alldels för rörigt, missade linjen och åkte i top 16.

Finalrundan gick på Gardermoen, och den gick egentligen över all förväntan. Vi körde en del träning, men med galet många förare kände vi att nivån hade höjts ett snäpp. Men jag kvalade på första plats med 95 poäng, och det slutade med en riktigt tuff top 32-stege i Pro.

Vi låg på en sammanlagd tredje plats inför sista deltävlingen, och det var en del saker som måste klaffa för att vi skulle bli norska mästare.

Jag har nog aldrig varit så nervös förut, och min mekaniker som alltid tar det lugnt och försöker lugna ned mig, han var nog ännu mer nervös än vad jag var. Vi måste ta oss upp till en fjärdeplats för att vinna serien, och till slut körde vi in på en andra plats efter förlust i finalen mot Tor Arne Kvia.

Eftersom vi hade säkrat NM-serien så satsade vi väl kanske 110% plus 50% extra, och gick in i muren. Men det var det värt. Drifting ska vara lite show också!

Det var otroligt roligt att flera års satsning och ett enormt antal timmar i garaget äntligen gav utdelning. Det var också egentligen obeskrivligt och några tårar kom det också. Och utan alla bakom mig i teamet hade det ju aldrigt gått. Detta var vår fjärde fulla säsong i drifting och det är skönt att också uppnå ett sådant resultat.

Detta tack vare mekaniker Andreas Mulvik, min sambo, alla vänner som hjälpt till med stort och smått, i garaget och på tävlingar, och inte minst mina samarbetspartners. Speciellt min huvudpartner och arbetsgivare, Jæger Automobil As, som är flexibel med arbetstid, semester, osv så att jag kan fortsätta med det här. Men det hade aldrig gått utan dem, så jag är sjukt tacksam. De har lika stor del i NM-vinsten som föraren, så NM-vinsten är inte min, den är vår!

Säsongen har gått väldigt bra, vi har egentligen inte haft ett enda problem, förutom en rasad diff i första deltävlingen, i varje fall inga stora saker.

Vi uppgraderade i sommar också till lastbil, där vi har byggt en bra bodel med kök, fler sängplatser och vi har fått mycket större plats till däck och utrustning. Så fort tider räcker till kommer det mer inredning i lastutrymmet, som toalett och dusch.

Det som händer nu i vinter är riktning av bakänden på bilen, ombyggnation till heltäckande glasfiberskärmar och ny rörram. Det blir kanske kylare bak också, som komplement till ny intercooler och lite andra uppgraderingar.

Annars behåller vi bilen som den är, då den har visat sig vara väldigt lättkörd och konkurrenskraftig.

Vi har haft en säsong över alla förväntningar, och under 2019 satsar vi på Gatebil Drift Series, och kommer självklart att delta på alla Gatebil. Förra året passade det bara att vara med på Gatebil i augusti, och det ska bli väldigt skönt att komma tillbaka på riktigt till Gatebil i år.

Kanske blir det en tävling eller tre utomlands också, men det beror på budget.

Text: Helge Myrseth
Foto: Carl Bronken – Sviddgummi.no