Ahlstedt: “Bilen fungerade fint och teamet levererade”

0
2


Foto: Michael Åkerblom

Daniel Ahlstedt från Oskarshamn tog andraplatsen i RM med sin snygga mörkblå Volvo 760. DriftZone har passat på att ställa lite frågor till Ahlstedt efter helgens framgång på GTR Motorpark.

Du hade ett bra kval, två kvalrundor med ganska jämna poäng som räckte till en andraplats i kvalet. Berätta lite om känslan du hade efter kvalet.
– Det kändes vettigt… Bilen fungerade fint och teamet levererade mycket bra! Vi behövde i princip bara tanka och byta däck! Dock plockade vi ur drivaxlar efter varje repa för att se så de såg okej ut och det har inte varit några problem under hela helgen! Dock trodde jag absolut inte att jag skulle hamna på andraplats i kvalet!

Skönt när allting fungerar bra. I första rundan ställdes du mot Erik Kadikis. Fick du med dig den bra känslan från kvalet in i elimineringen?
– Ja, Erik misslyckades helt på min lead och körde av. Så det kändes rätt lugnt under min chase.

Men sedan blev det tight mot Staberg i den Bonnvischangröna Nissan 200.
– Verkligen tight, det blev en One More Time mot honom.

Det såg mycket bättre ut i One More Time:en från publikplats.
– Vi körde väldigt jämnt och ingen av oss lade på nya däck till one more time:en så de blev lite spännande, men det gick ju vägen. Jag har haft lite oflyt nu precis innan de här helgerna. Jag är nyopererad, så det har varit ett tuff tid då jag inte kunnat göra så mycket på bilen själv, dels innan tävlingen och inför körningen på Mantorp.

Det låter jobbigt, vad var det för operation du gjorde?
-Minisken gick av på två ställen i vänsterknät. Så det har även varit tufft att köra de här två helgerna… Men som tur är har jag ett riktigt bra team i Clipperwhippers, och vänner vid sidan av dem som ställer upp i vått och torrt. De är guld värda!!

Ett bra team och goda vänner är värda guld som sagt. Så var det då dags för final mot Jonas Knutsson, även han i en Bonnsvishangrön bil, en BMW E30 med V8. Tankar inför finalen?
– Först och främst fattade jag aldrig att det blev final… trodde att vi fortfarande körde topp 4 och att jag skulle möta den Nissan s14 som var kvar.. Jonas hade väldigt mycket bättre grepp än vad jag hade så han kunde ligga riktigt nära och bra, medan jag fick ta i ordentligt för att hålla mig intill honom. Jag tyckte att allt gick bra ända fram till sista böj vid muren, då jag missar växel och rakkör. Kvällen innan tävlingen ställde vi om chassit så att den skulle bli lite hårdare.. det var tydligen ingen bra idé. Däckvalet blev väl kanske inte heller det bästa.

En andraplats är ju en riktigt fin prestation, det måste du vara nöjd med?
– Absolut, trots de faktorerna vart det ett par riktigt tuffa battles! Riktigt duktiga förare! Och jag är mer än nöjd då detta var min första tävling någonsin, och i en nybyggd bil som bara levererade och funkade som jag ville.

Underbart. Något avslutande ord om arrangemanget i stort?
– Jag måste säga att det här har Långe-Mikael och kompani styrt ihop jä***gt bra rent ut sagt! Riktigt roligt och nyttigt för oss RM-åkare framförallt att det är samtidigt/tillsammans med SM-åkarna! Man kan få tips och att bara titta på en guldrepa från någon i den serien kan ju hjälpa till väldigt mycket då vi ser linjer, närkontakt med mera. Riktigt bra!! Och stämningen mellan alla förare är underbar, vi är som en enda stor familj i depån! Vi hjälps åt om det skulle vara något, inga sura miner osv. Till sist.. det är en sån sten som faller från axlarna nu när det äntligen satt igång efter 3-3,5 års slit i garaget, avslutar Daniel Ahlstedt.

Text: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Michael Åkerblom – Driftzone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.