Åkeson: “Det finns en del förkärlek till bilen”

0
29

26-årige Henrik Åkeson från Tibro inleder i år sin fjärde tävlingssäsong inom drifting. Fortfarande är det samma E30 som gäller, men till 2018 är tanken att vi får se honom i en ny tävlingsbil.

Henrik Åkeson har hunnit med en hel del under sina säsonger inom driftingen. Intresset för motorsport startade tidigt för 26-åringen.

– Motorintresset har funnits i min familj sen jag var liten, pappa med farbröder har kört rally. Mina kusiner har varit fabriksförare åt Peugeot, också i rally. Vid fem års ålder fick ja första crossen så det va väl där de började.

När upptäckte du driftingen?
– Driftingen upptäckte jag väl ordentligt 2012, första året ja körde på Rudskogen. Innan dess var det mest konbanekörningar, banträffar osv där man sladdade lite på sin höjd.

Vad har du haft för bilar?
– Jag har bara haft en driftingbil än så länge och det är min e30. Det finns en del förkärlek till den bilen då den är min förstabil, köptes våren 2008 och renoverades upp en del. Den kördes flitigt på gatorna tills 2011 då första versionen av turbokonvertering byggdes. Det har med andra ord blivit många varv på bla Mantorp med denna bilen så därför har en nyare BMW inhandlats och den kommer komma ut på banorna 2018.

Vad jag förstår så blev den tilltufsad förra säsongen, berätta vad som hände och vad du fick fixa till?
– Ja precis, den fick sig en törn under en show-körning i somras. Vi var inbjudna att köra uppvisningar på Speed Art Design i Mariestad. Under en av reporna där så skulle ja passera genom mitt egna rökmoln (dumt nog) detta rökmolnet hade flyttat sig en aning pga vinden och därför missbedömde ja bansträckningen en aning, hamnade i betongmuren som följd… Det såg först inte så illa ut, en knäckt spindel fram och trasiga leder. Knäckt länkarm bak. Karosserimässigt såg den hel ut då smällen tog jämt fördelat på fram och bakhjulet.
När vi tog bort motorhuven så insåg vi att smällen var värre än så, fjädertornet hade krökt sig fem cm mot motorn till. Väl hemma fick spindeln fram svetsas ihop och en ny länkarm bak monteras, sedan rullade vi upp bilen i riktbänken och drog den helt rak igen, så jag hade fruktansvärd tur känner jag så här i efterhand, inga direkta skador på mig heller så de va skönt.

När började du att tävla, vad har du kört och hur har det gått för dig?
– Jag körde min första tävling 2014, RM på Gelleråsen. Det var också min första vinst vilket var väldigt roligt! Det gav mig dock rätt stor press inför övriga tävlingar så ja tror ja slutade som 5a i RM de året. 2015 blev det SM serien, utan några resultat, 10e plats i Påsksladden. 2016, 10a i Påsksladden igen.. 8a i J-Spec Drift Challenge, 8a SM RD1.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– Inför denna säsongen blir det lite service och installation av brandsläckarsystem. Det har även monterats kardanring och sprängskydd för koppling som är krav i SM inför 2017.

Hur ser satsningen ut säsongen 2017?
– I år ska vi fortsätta ha roligt ute på banorna och köra så mycket som går, säsongen drar igång med Påsksladden och strax efter det SM. Hoppas även Alexander lyckas dra ihop J-Spec Drift Challenge i år igen! Förmodligen blir det även en del lokala uppvisnings-körningar.

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– För att få ihop det hela rent ekonomiskt så är jag lyckligt lottad med ett otroligt bra stöd från familjen, vänner och sponsorer men utöver det vill de till att jobba mycket. Jag har även en liten tumregel att ju billigare något är desto bättre är det. Tycker inte det är ekonomisk försvarbart att köra dyra växellådor och r däck, bättre med mer tid bakom ratten. Tyngsta kostnaden är däck och byggnation/service av bilen.

Vad har du för tankar om det nya upplägget med SM?
– Det känns roligt att Långe-Mikael är tillbaka och drar lite I trådarna, i övrigt har jag inte så mycket tankar. Vi får se vad som händer lite men de finns absolut förutsättningar för att de skall bli en bra säsong.

Sist men inte minst. Berätta lite om din bil!
– Ja bilen vi åker är i grunden en BMW e30 325 från 1987. Originalmotorn är ersatt av en m54b30 från en 330 e46. Det är en 3 liters rak 6a, aluminiumblock med stålfoder och dubbel vanos till kamaxlarna. Den leverar 640hk på drivhjulen och 800nm vid 4200rpm. Framvagnen är en kombination av e30 spindlar, e36 styrväxel och T-parts styrvinkelkitt. Bakvagnen kommer från en e34 540 och har anpassats för att passa karossen. Den är väl en av dom kraftigaste bakvagnarna BMW tillverkat och den fungerar mycket bra tycker jag. I övrigt så har karossen breddats för att svälja hjulen, M3 glasfiber skärmar med overfenders utanpå, glasfiberhuv, baklucka etc. Bashbar bak tillsammans med fuelcell, rensad invändigt och en bur samt Sparco öronstol.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se