Anders ”Kloma” Gustafsson bygger driftbil med eldrift!

0
157

Vi har hört det en tid nu, det har hintats om detta också och sen kom det fram. Anders Gustafsson som driver Kloma däck och fälg, bygger på något i våra ögon väldigt intressant och stort.

Anders bygger en bil avsedd för drifting, det i sig är väl inget som höjer ögonbrynen mycket. Men när vi närmare pratar med Anders och får reda på vilken drivlin det blir i driftbilen, då höjs iallafall mina ögonbryn en hel del.

Bygget som börjar med chassit från Chevrolet Corvette C6, kommer drivas av el med batterier från tesla. Vi tog kontakt med Anders och ställde en del frågor om hans bygge, och en del kring hur han tänker sig med bilens fortsättning.

Så hur kom det sig att du kom in på idén för en eldriftbil?
”Blir väl så om man dricker öl i garaget. Hade kollat på det lite för ett år sen, men det var inte alls meningen att det skulle bli det i denna. Hade redan köpt mycket grejer för att köra med fossilbränsle. Men så tyckte en Peter Antonsson på Speedcut (han som kör drifting med en Mx5) att det klart skulle köra på el, så då var det lika bra att köra.”

Vilken bil/chassi är stommen i bygget?
”Bilen är en Corvette C6. Köpte den för förra hösten och skulle ha den som isbil var meningen. Men som vanligt spåra det projektet ut ”lite”. Rev ner hela bilen och spara bara ramen, så det kanske var lite onödigt. Sen snegla man ju lite på Matt Fields bil i Formula Drift, så det blev att beställa ett HGK kevlar kit.”


Vad är planen med bilen sen? Tävlande eller frikörning?
”Vet inte riktigt vad tanken är. Har ju aldrig kört Drifting, Så får väl ha den och sladda på parkeringen utanför firman.”

Vilken tidsplan har du? när räknar du med att ha den klar?
”Jo hoppas att få den så mycket färdig att den går att rulla nu i vår. Sen börjar ju jobbsäsongen i april och då hinner man inte greja bil. Men ska väl kunna provstarta i år iallafall, om man nu säger så med en elbil.”

Klart intressant objekt attt bygga, men har du beräknat effekten som bilen kommer att få?
”Effekten kommer förhoppningsvis hamna på över 700 hk.” Elen till bilens motor kommer från batteripack som tesla använder i sina bilar.

Bygger du helt själv, eller är ni fler som skruvar på bilen?
”Bygger själv. Man har ju inga kompisar, Nej har allt fått lite hjälp men endel grejer.”

Ett klart intressant bygge att följa under vintern, kommer Anders att få ut den i sommar, vi hoppas på det och önskar han lycka till med bygget!

Text: Henrik Andersson – Driftzone
Bilder: Anders Gustafsson