Averstedt: “Samarbetspartner hjälper till på olika sätt”

0
27

Han inledde sin karriär inom drifting med en Amazon. Ifjol så satsade 30-årige Tony Averstedt på en Toyota Supra, men säsongen blev rätt strulig för föraren från Norrtälje.
– Med en ny bil var det en massa strul under varje tävling, förklarar Tony Averstedt för Driftzone.se

Sina första varv på banan tog Avestedt med en Amazon. Norrtäljekillen berättar att intresset för motorsport startade riktigt tidigt.

– Intresset för motorsport har funnits sen man var liten. I tidig ålder började man köra fyrhjuling hemma på tomten. Sedan dess har man tyckt att i princip allt med motor har varit roligt. Fjortonårs ålder började man med moppar som sedan gick över till Epa traktorer. Sen när man fick körkort då började suget efter att trimma bilar. Det var då jag köpte Amazonen och skulle små trimma lite men det spårade lätt ur när det skulle börja köras på strippen.

Amazonen, har du den kvar eller har du sålt den?
– Den har jag kvar den står dock trasig efter att jag sprängde svänghjulet på Malmby flygfält. Så nya regeln med sprängskydd tycker jag inte är så fel, jag vet hur mycket som tar skada av en sådan incident.

Vad har du haft för bilar?
– Amazonen och Supran är dom enda racebilarna.

När upptäckte du driftingen?
– Vet inte riktigt när jag upptäckte den men det var iaf efter man sett alla Gatebil filmer. Men det var slutet av 2014 som det tog fart. Då körde jag på sista Gatebil på Mantorp med Amazonen. 2015 hade jag byggt om framvagnen för mer styrvinkel, fick det aldrig att funka riktigt bra men nötte på ändå även om bilen var väldigt svårkörd.

Bilen du kör idag, hur många säsonger har du kört med den?
– Sommaren som var blev första säsongen med Supran. Sen har jag även kört på isen nu i vintras.

När började du att tävla, vad har du kört och hur har det gått för dig?
– Tävlade första gången förra året. Körde SM serien men med ny bil och massa strul under varje tävling så blev det inget vidare resultat. Hoppas att dom flesta små felen är ut sorterade nu och att bilen ska funka bättre inför kommande säsong.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– Det ska byggas en ny motor 2,5L istället för 2,2L. Byter även till en kraftigare växellåda som ska hålla för lite kopplings dumpar. Allmänna små saker som förbättras.

Hur ser satsningen ut säsongen 2017?
– jag kommer köra hela sm serien och så många Gatebil som möjligt. Planen är att köra så mycket man har råd med, nöta så mycket däck som möjligt och bara ha roligt.

Hur jobbar du för att allt ska gå ihop sig ekonomiskt, vad är den tyngsta kostnaden för dig?
– Jag har några samarbetspartner som hjälper till på olika sätt. Stort tack till dom utan dom hade det inte varit möjligt. sen får man jobba så mycket extra man kan. Däcken är självklart den stora kostnaden.

Vad har du för tankar om det nya upplägget med SM?
– jag tror det kommer bli hur bra som helst. Verkligen kul om sporten kommer ut mera i media för att få den att växa och locka mer publik.

Avslutningsvis, kan du berätta lite mer om din Supra?
Det är en Toyota Supra mkiv som jag köpte som att avstannat projekt. Buren satt i när jag köpte den men sen har allt annat gjorts i ordning. Den har fått sig ett breddningskitt och en Audi femma med ca 800whp precison 6466, två skivig Tilton koppling, nytt för i år Samsonas sek låda,  Wisefab framvagn, d2 coilovers.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se