Bengans urspårade BMW-bygge

0
233

Vi träffade Robin Bengtsson från Kaxås utanför Östersund när han var hos Motor Nord i Sundsvall nyligen. Eller Bengan, som i Bengans Garage, som han också känns igen som. Såklart passade vi på att ställa några frågor. Dels om det nya bygget, men även vad som kommer att hända med hans gamla bil. Både Robin och den gamla bilen, en orange Volvo 242:a, är stora publikfavoriter bland annat på Mittsverigebanans Onsdagsbus, och bjuder alltid på stor underhållning.

Först och främst Robin, vad är det för bil du har byggt på?
-Det är en BMW E60-kaross från början. Krockad på vänster sida när jag köpte den.

E60, det är ju en ganska ny modell i de här sammanhangen?
-Ja, karossen var väl i produktion från 2003-2010, så den är inte jättevanlig för såna här byggen.

Motor och växellåda, vad har du stoppat i där?
-Motorn är i grunden samma BMW M50 på 2,9 liter som jag tidigare haft i Volvon. Men all kringutrustning som turbo och annat är ny. Växellådan är en vanlig låda som kommer från en 530 diesel. Insuget är byggt efter en egen idé jag haft, fräst ur ett ämne av Åre Produktion.

Så Volvon saknar motor nu?
-Det gör den, men eftersom all kringutrustning sitter kvar i den så är det bara att stoppa i en M50 igen så ska den gå att få på rull ganska snabbt om man vill. Just nu står den säkert parkerad hemma på gården, den är inkörd mellan banden på vår grävmaskin, med grävarmen över bilen. Har man mycket prylar hemma så måste man packa väl.

Så Volvon kommer att leva vidare?
-Ja, det är tanken i alla fall.

Hur länge har du jobbat med det här bygget?
-I 2 år kan man säga, till och från. Från början så var det ett budgetbygge, men… Ja, det spårade ur ganska rejält kan man väl säga.

Det verkar ju helt klart så. Om vi tittar exteriört då, vad har gjorts där?
-Bilen är lackad svart och folierad röd till stor del. Jag ville ha den svart invändigt och dörrarna var svarta, så det fick bli så. Behöll taket svart också, lite för att återanknyta till Volvon som var orange med svart tak. Sedan har karossen skurits ur en del och driftinganpassats.

Och idag är det alltså dags för mappning.
-Ja, Motor Nord hade möjlighet att klämma in mig här före Gatebil, vilket var toppen.

Nervöst?
-Man är alltid nervös när man ska träffa Roger! (Roger Hyrskylahti på Motor Nord, reds anm)

Vad är målet efter besöket här då?
-Att åka ner på Gatebil, få bilen godkänd där, och få känna på grejerna lite.

Du har inga tävlingsambitioner?
-Nja, inte i år alla fall. Vi får se nästa år. Man vet aldrig.

Robin har som sagt byggt en välkänd driftingbil tidigare, den orangea Volvon, och även mycket av den Nissan som Stefan Henricsson tävlade med i SM 2016. Därav den stora dekalen med “Bengans Garage” som ni kanske känner igen från framrutan även på Stefans bil.

Vad har varit största utmaningen med bygget då?
-Att få tid och pengar att räcka till. Jag jobbar som montör på mobilmaster och ligger ofta ute på jobb från måndag till torsdag, så det är inte så många dagar och kvällar att jobba på. Men sista tiden har jag jobbat i hemtrakterna så att jag har kommit hem på kvällarna. Jag har haft min kompis Pontus till stor hjälp, men annars är det inte så lätt att få hjälp. Jag är ganska noga och vill ha saker på mitt sätt, så jag släpper inte vem som helst att skruva på mina bilar.

Har du några som hjälpt till med bygget?
-Ja, jag har några. Åre Produktion framförallt, som hjälpt till med tillverkning av detaljer, Nuke Performance bränslesystem, Långe-Mikael på L-M-R och några till. Och Pontus som sagt. Fast han slutar tidigt. Han brukar åka hem vid 12 på nätterna. Då kör jag några timmar till.

Vad hoppas du på nu då?
-Över 900 Nm i bänken och ett trevligt Gatebil!

Där lämnade vi Robin och Roger. Vi fick senare uppgift om att slutresultatet blev 845 hk och 1010 Nm, vilket verkar riktigt lovande.

Text & Foto: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Erika Näsberg – Driftzone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.