Dominik Schulzes helg i Tyskland

0
7


Det blev en lärorik helg för Dominik Schulze under helgens Nürburgring Drift Cup. Det var många namnkunniga förare med i tävlingen som pågick från fredag till söndag.

– Vi började att åka i onsdags eftermiddag, jag min far och två mekaniker. Resan gick väldigt bra, vi åkte över Danmark och vädret var med oss hela vägen dit. Stort tack till min far som körde hela resan dit och tillbaka på över 150 mil enkelresa som tog cirka 27 timmar. Vi kom fram vid halv åtta i torsdagskväll och lastade av byggde upp tältet och besiktigade bilen. Det mesta var ganska lika nere på depå området vi anmälde oss och man besiktigade bilarna sen var det ett förarmöte varje dag där man gick igenom inför nästa dag.

Under lördagens kval kördes tre kvalrepor, varav den bästa räknades. Totalt var det 79 förare som deltog i kvalet och av dessa var det 67 förare som fick poäng. Det krävdes en plats bland de 44 bästa för att få plats i söndagens eliminering. Dominik Schulze kvalade in på en 37:e plats med en bästa kvalpoäng på 67.

– Vi hade haft väldigt skiftande underlag vid träningen och testade oss fram med däcktryck och vilken växel som gick bäst på banan. Vid kvalet så kändes bilen ganska bra men jag märkte ganska fort att bilen inte riktigt orkade på 4:ans växel som gjorde att jag korrigerade för mycket och tappade mycket poäng på grund av det, men jag lyckades ta mig till en 37 kval plats inför stegen.

Söndagens final körs på ett lite annorlunda sätt än vad vi är vana vid i Sverige. Kvalplacerade 29-44 börjar med att köra en C-stege, där de två bästa går in i nästa nivå, B-stegen. Där tillkommer förarna på kvalplats 15-28 och man kör ytterligare en 16-stege. De två bästa från B-stegen går in i A-stegen, där förarna på kvalplats 1-14 tillkommer. Med det här systemet finns det alltså alla möjligheter för alla att gå hela vägen. Om bilen krånglar, eller om man av andra anledningar inte får till kvalrundan, så kan man ändå gå hela vägen från 44:e kvalplats till seger.

– Innan stegen började fick vi tid att träna twin med dom förarna vi skulle möta, men jag fick aldrig till andra kurvan på banan med 4:ans växel så jag beslöt mig att köra 3:ans istället och pressa motorn lite mera. I början av stegen mötte jag en BMW E36 från Nederländerna och kände att jag fick till en väldigt bra chase och lead run. Tog mig vidare till top 8 i c final och mötte en Lexus tror jag det var och kände att han var lite svårare att möta men jag körde mitt race och lyckades vinna den också.

– I top 4 fick jag möta en Nissan tror jag det var och kände att han var mycket snabbare än mig när jag körde chase så jag visste att jag behövde pressa lite mera och fick till en ganska bra start på min lead run där plötsligt bilen slutade styra och rätade upp sig varpå jag kör in i muren och försöker att köra klart rundan och fortsätter att köra men märker fort att bilen slutat reagera helt på att jag försöker svänga och får inte bilen att stanna så slår in med fronten i nästa vägg.

– Anledningen till smällen var att något i styrväxeln gick sönder vilket gjorde att höger och vänster hjul pekade åt olika håll och styrningen inte reagerade längre.

Vad har du lärt dig under helgen i Tyskland?
– Jag har lärt mig lite nya tekniker och att kunna köra på en väldigt snabb bana, 6. I tävlingen var det inga nybörjare med några förare var med I Europa eliten några var Tysklands bästa och sen som en RM grupp som deltog skulle jag tro, det var väldigt många bra förare från massor av länder med som tex, Norge,Danmark, Nederländerna, Schweiz, Österrike,Litauen osv

Bland toppkvalade förare hittade vi en del namn som vi kände igen från sommarens Drift GP, som Andrius Vasiliauskas (3) Lettland, Sebastian Fontijn (5) Nederländerna och Marcel Uhlig (6) Tyskland, samt Bas Mul (18) Nederländerna i B-stegen.

Text: Stefan Lindgren – Driftzone.se
Text: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Holger Schulze

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se