Eifrem om succén: “Det kändes sjukt härligt”

0
15

En av de största överraskningarna under RM på Sturup Raceway var nykomlingen Jimmy Eifrem som smällde till med att bli kvaletta i sin andra tävling i karriären. Eifrem slutade tillslut som fyra. Driftzone har naturligtvis tagit ett snack med Eifrem.

Efter att ha missat Top-16 i Sundsvall, vad hade du för målsättning när du åkte ner till Sturup?

– Framförallt kvala in det var min målsättning inför Sturup men sen också inte ha några krav på mig själv utan jag ville dit och ha kul och se det mer som träning.

Kvalet slutade i en stor succé för dig när du kvalade in som etta i din andra tävling i karriären, beskriv dina två kvalåk?
– Första kvalåket tyckte jag att jag fick till ganska okej, jag kände själv att jag hade lite för lite fart in till första kurvan så kom inte riktigt så långt ut som jag ville men trodde ändå att det var tillräckligt bra för att kvala in.

– Det andra åket så kände jag att jag har ingenting att förlora och tänkte att nu ska jag ladda in i första kurvan så jag nästan tror att jag ska åka av. Det gjorde jag och kan säga att jag kände att det verkligen var på gränsen i nästan alla zoner men som tur var så höll jag mig på rätt sida och det var det som gjorde att jag fick till en grymt bra kvalrunda.

Vad betyder det för dig att få med sig ett sånt kvalresultat så tidigt i din driftingkarriär?
– Det kändes sjukt härligt eftersom det ändå är många duktiga förare som är med och kör i RM klassen. Men trodde absolut inte att det skulle komma redan efter andra tävlingen när jag inte ens kvalade in i första tävlingen. Så det gav mig mycket självförtroende och det var många som kom och snacka och hälsa som man inte har pratat med innan så det var också kul.

Succén fortsatte i stegen, berätta lite om din resa fram till 4:e platsen?
– Redan i Top-16 så var vädret ostadigt och man visste inte om man skulle få en torr repa eller inte men det hann torka upp tills våran “battle” var igång och jag kände att det var en bra första repa. Han bakom hade smällt in i muren rätt kraftigt så trodde han skulle bryta men det gjorde han inte. När jag körde min “chase” så snurrade jag in i första kurvan bara för jag inte var riktigt beredd på att det skulle vara så halt men då hade det börjat regna igen. Tänkte då att nu är det kört men lyckades vinna ändå trots min stora miss.

– Jag tog det lugnare i stegen sen men verkade som jag hade en snabbare bil än många utav dom jag mötte för dom hade så låg fart in i första kurvan. När det va dags för Top-4 så gjorde jag en fin “lead”. Men i min “chase” så gav jag honom en liten lucka för att jag sen skulle kunna hålla min fart in i första kurvan men gick lite för långt ut och “dirtdroppade”. Förlorade den repan och var sjukt besviken. Inför 3:e platsen så blev jag lite för taggad och hade på tok för mycket fart in i första kurvan och då var jag riktigt förbannad när jag kom utanför banan. Gjorde sen en grym “chase” och gjorde min första “walltap” någonsin som blev perfekt också men slutade som fyra.

Var det surt att missa pallen, eller är du nöjd med din insats trots allt?
– Jag var sjukt besviken just då eftersom jag kände att jag både hade linjerna och allt för att komma på pallen men det var mina egna misstag som gjorde att jag missade den. Men nu efteråt så har folk peppat mig och tyckt att jag borde va nöjd eftersom det var min andra tävling. Så det har sjunkit in lite grann iallafall.

Hur har bilen fungerat under tävlingen? Finns det något som går att förbättra tills sista deltävlingen på GTR Motorpark?
– Jag hade problem med att jag kör med för breda fälgar och inte kunde ha så lågt däcktryck som jag ville för att få ner greppet. Fick till lördagen låna ett par fram fälgar och kunde då gå ner i lufttryck. Då fick jag lite bättre känsla och kunde placera mig där jag ville vara. Annars kändes bilen helt perfekt, inget alls som jag kan gnälla på och inför GTR Motorpark så blir det att få tag på fler smala fälgar.

Vad är ditt långsiktiga mål med driftingen?
–  Långsiktiga målet är ju att få köra SM och slåss i stora klassen. Hoppas på bra resultat där och så får man jobba på fler mål därifrån.

Till sist, kan du berätta lite om ditt bygge?
– Köpte bilen i höstas, då satt buren i bilen och det var ett rullande chassi. Tänkte först köra med 330 bakvagn och göra allt ordentligt men sen spåra det ju ur såklart. Det blev Öhlins dämpare runt om, M3 bakvagn med stag och bussningar bara det bästa som gick att få tag på i princip. En 530d låda 6växlad från e60. En schysst Svea kardan. Riktig 2 skivig koppling och pengarna började rulla iväg sjukt mycket mer än vad som var tänkt från början.

– Månaderna började rulla på också eftersom jag började seriöst med bilen i slutet på januari. Kände att jag kommer inte hinna få klart bilen i år, men efter mycket hjälp från Driftbrothers teamet som har likadana bilar så lyckades vi till slut få ordning på den till Sundsvall. Hade inte sovit en blund den natten för jag låg och skruvade och hade heller inte provkört bilen.

– Just nu känns det sjukt skönt att allt lirar på den och vill tacka absolut alla som har hjälpt till. Ingen nämnd ingen glömd. Vill också tacka EKAB Entreprenad, Nauticcare, DO88, MMMAB, Autoexperten, PPF och Smartab, avslutar Jimmy Eifrem.

Text: Stefan Lindgren – Driftzone.se
Foto: Henrik Andersson – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se