Elektriska driftingbilar, en tillbakablick och en aning om framtiden

0
67

För ganska precis ett år sedan skrev min kollega Henrik om att motorsporten går mot eldrivet. Såhär ett år senare, efter den första säsongen med el inom driftingen kan vi göra några iakttagelser om detta.

Napoleon Motorsports EL1 i Long Beach. Foto: Larry Chen

Napoleon Motorsports gjorde en stor sak av att delta i Formula Drift med sin Chevrolet Camaro EL1, med Travis Reeder bakom ratten. Vid premiären i Long Beach i april fick Reeder lite kvickt slita fram en gammal bil istället, då lokala ordningsföreskrifter förbjöd elektriska och förbränningsmotordrivna bilar att tävla samtidigt. Lite snopet, men så blev det.

Men den 10 maj kvalade Reeder i alla fall in under Formula Drifts tredje deltävling i Atlanta, och den 11 maj kördes den historiska första twinbattlen med en elektrisk bil. Tyvärr kom problemen att fortsätta, där Reeder fick köra stora delar av säsongen i Old Red, en Nissan S13 som förvisso presterade bra, men inte var det fansen förväntade sig.

Att teamet fått stå emot både tekniska problem och, som i Long Beach, regler som stoppar den nya tekniken från att blanda sig i leken är helt klart. Men hur ser det ut med elektriska bilar inom drifting? Vi är övertygade om att det kommer fler, och enligt uppgift byggs det en elektrifierad Corvette för drifting i Sverige just nu. Vi kommer att återkomma till den.

Foto: Larry Chen

Rallycrossen har beslutat gå över till elektrifierade bilar 2021, och där rör det på sig. Ett österrikiskt företag, Kreisel, kommer att leverera elektrifieringskit till bilarna i World Rallycross Championship. Kitet ska, enligt uppgifter från FIA, gå att montera i nuvarande World RX Supercars, likväl som att bygga in i nya bilar. Kitet kommer att innehålla 250 kW-motorer till varje axel, två inverters och ett batteri på 52,65 kWh. Batteriet ska vara något alldeles speciellt, och bland annat ha ett innovativt kylsystem. Totalt blir det alltså 500 kW, eller 680 hk.

Kiten börjar säljas 17 april 2020 och kommer att användas under säsongerna 2021, 2022, 2023 och 2024. Priset är €300,000, där €100,000 tillkommer för fyra års support. Enligt informationen som gick ut hävdar man att detta pris är lägre än det nuvarande förbränningsmotorerna under samma tidsperiod.

Det ska bli intressant att följa rallycrossens första steg med elektriska bilar och först efter det tror i alla fall jag att vi kanske får se fler försök till elektriska driftingbilar i eliten.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Larry Chen – FormulaD.com