Emil Andersson: “Jag svarade bara ‘Ta det du behöver!'”

0
4

En av personerna som var viktigast för att bibehålla spänningen i SM-deltävlingen på Gatebil Mantorp var Emil Andersson från Göteborg. Det var nämligen Emil som lånade ut delar så att mästerskapsutmanaren Alexander Granlund, som skadat bakvagnen i samband med kollisionen med Jens Stark Junttila, kunde kvala in och genomföra tävlingen.

Emil, vi börjar lite med när ni kommer fram till Mantorp i torsdags. Fick ni höra då att Alexander Granlund och Jens Stark Junttila kört ihop?
-Ja, sekunden när vi körde igenom grindarna så ringde Michael Fast Mike Andersson mig. Vi skulle stå med dem i depån och han berättade att Granlund och Stark krockat, och att Granlunds bil var trasig.

Visste du då att ni hade samma prylar i bakvagnen?
-Nja, jag visste att vi hade liknande saker i alla fall. För Mike frågade i telefon vad jag hade för bakvagn, och om jag kunde ‘låna ut’ ungefär halva.

Och du hade inga tveksamheter?
-Hann inte tänka så mycket. För direkt när jag kom upp till depån så kom Granlund och Mike joggandes mot mig. Jag stannade bilen och vi tre dök ner under bilen för att se om vi kunde planera ihop något. Vi spånade lite och kom fram till att vi hade rätt liknande grejer. Så frågade Granlund om han kunde knycka grejerna en stund. Och för mig var det självklart. Killen ligger 2:a i SM. Missar han kvalet tappar han chansen till pallen direkt.

Ja, det hade ju avgjort tävlingen direkt.
-Japp, riktigt tråkigt att åka ut för det som hände. Så jag svarade bara “Ta det du behöver”. Vi körde ju bort bilen, fortfarande på släpet, till hans depåplats. Hissade upp bilen på släpet, och så hjälpte Mike och en av hans mekaniker mig att skruva ner halva bakvagnen. Sen langa över de till Granlunds team som skruva upp de på hans bil. Sen kom han ut precis i tid. Kvalade 7:a och var vidare till top 32 dagen efter. Så häftigt! Granlund lägger en kanonrepa med en “Frankensteinbakvagn”.

Det var ett gäng inblandade i det här arbetet?
-Var verkligen ett teamarbete från början, för vad jag hörde så var Granlund rätt nere efter krocken, inte så konstigt, och var nära på att bryta. Men det tillät inte tävlingsledaren Helen Toivonen, utan hon satte Granlund sist ut i kvalet. Mike som styrde upp allt, och Torre som hjälpte till att skruva. Sen självklart Granlund och hans team som skruvade frenetiskt, och försökte få det att lira. Och det gjorde det! Riktigt kul att få vara delaktig och uppleva något sånt här!

Och en riktigt fin tävling fick vi ju uppleva också, tack vare det här, så även vi som satt i publiken är ju tacksamma.

Hur var din egen körning under helgen?
-Lite synd att det var blött större delen av tiden, men jag fick några goa repor, både i blött och torrt. Sebastian Engblom gjorde en grym chase repa på oss i regnet, som toppades med en liten lovetap. Köra twin är verkligen en adrenalinkick.

Planer inför nästa säsong?
-Ja, nu är det vintervila och man börjar smida planer inför 2018. Lite reparationer på bilen blir det också.

Vi konstaterar återigen att driftingfamiljens famn är både rymlig och varm!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se, Michael Toivonen

Webredaktör för DriftZone. Fotograf i grunden, som bor i Bergeforsen utanför Sundsvall. Bevakar allt som händer i närområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.