Engblom: “Fick chansen och då var det bara att hugga”

0
11

Den 29-årige finske föraren Sebastian Engblom har varit ett trevligt inslag på banorna i norden de senaste säsongerna. I sin vita Nissan Skyline så har Engblom bjudit på en sprakande show. Till kommande säsong så bygger Engblom nytt. Driftzone har tagit ett snack med finländaren om bygget och om hur intresset för motorsport startade.

– Intresset för motorsport väcktes när jag var liten då pappa körde folkrace. Det var häftigt och vara med. Efter det har jag alltid velat börja köra folkrace men det blev aldrig av. För tio år sedan började jobba på min nuvarande arbetsplats, min chef där körde drifting. Jag var med som mekaniker åt honom och blev på så sätt intresserad av sporten. Då började jag att bygga min Volvo 242 till driftingbil och nu är vi här.

Du bygger nytt inför 2017. Berätta varför du överger din vita driftraket (Nissan Skyline)?
– Jag har haft ”Nissanen” i fyra år och varje vinter har jag byggt om den helt och hållet för att jag tröttnat på den. En tävlingsbil är ju aldrig färdig, det finns alltid någonting som kan förbättras. Nu var jag helt enkelt trött på bilen och ville ha något nytt. Har länge velat bygga en bil från scratch så att säga och inte börja med ett halvfärdigt projekt. Jag har länge haft ögonen öppna för intressanta objekt.

Valet föll på en GT86, varför blev det en sådan?
– Jag har velat bygga en GT86 sedan den kom ut på marknaden. Men jag har inte haft möjlighet till det och jag har  inte hittat något passande objekt i rätt prisklass. Nu fick jag chansen till det och då var det bara att hugga den. Från första början var det meningen att jag skulle bygga den i lugn och ro och behålla min Nissan Skyline så länge tills den nya var färdig.

Vad blir det för grejer i den?
– Försöker bygga den nya bilen med de prylarna jag vill ha.  Men vissa saker sätter ekonomin stopp för (tyvärr). En av dessa grejer är växellådan. Skulle vilja ha en sekventionell låda, men den får komma i framtiden. Nu får det duga med den gamle goda Tex Racing 101a som jag kört med i sex år utan problem, säger Engblom och fortsätter.

– Motorn kommer att vara en 2jz gte 3,0L med en massa häftiga prylar, som tex. CNC portad topp, special tillverkade kolvar, stakar och billet rambockar,aluminium plenum, Borgwagner turbo och Motec sprutsystem. Min kompis och mekaniker Oscar har gjort ett häftigt kabelsystem och kommer använda en Switchpros sp8100 elfördelare med inbyggda säkringar och reläer som går att styra via en app på telefonen. Stötdämpare är 3-vägs justerbara med tilläggsbehållare från Bc Racing, wisefab styrkit fram och bak, 8-kolvs bromsok med 380mm skivor fram och 4-kolvs bak med 360mm skivor från D2. Diffen kommer från en Skyline r33 och drivaxlarna är tillverkade av Diftshaftshop och specialgjord kardan i 3”.

Hur har bygget gått, hur länge har du byggt och hur ligger du till just nu?
– Den 14 oktober åkte jag över till Sverige och träffade min kompis Richard Freij på Atracco i Växjö som fixat till bilen åt mig. Den var lätt krockad men inget som inte skulle gå att reda ut. På måndagen då jag slutade jobbet så började jag plocka isär bilen. Jag rätade ut a-pelaren som var lite krockad. Passade in alla delar som skall sitta på bilen och gjorde fastsättningarna och ändringarna som behövdes. Sedan var det dags att plocka isär den igen för en högtryckstvätt och efter det slipning och lackering.

– Nu har jag börjat att plocka ihop bilen och jag ligger ganska bra till men ändå är det ju tusen små grejer som skall göras. Till motorn saknar jag ett par delar men hoppas få ihop den och på plats inom två veckor.

Vad är målet effektmässigt?
– Det skall inte vara några problem och plocka 1000hk, men vi kommer att hålla oss vid ca 850-900hk och över 1000nm på bakhjulen. Paketet ska hålla ihop så jag kan koncentrera mig på körandet och lära mig den nya bilen istället för att bygga ny motor efter varje tävling.

Din vita Skyline var omtyckt i Sverige, hur tufft var det att överge den?
– Innan jag ens fick hem GT:n så hade jag ändrat min åsikt om att den skall byggas i lugn och ro utan stress. Den skulle vara färdig till påsk! Och som vi alla vet så är det inte så billigt och bygga ny bil. Jag hade inget annat val än att sälja ”Nissanen”. Priset jag fick för den var inte mycket, men jag behöll motorn (det som var kvar av den efter small i Mantorp) och växellådan. Jag behövde pengarna och ville bli av med den snabbt. Nu var det ju lite synd att sälja den men nu när man börjar se resultatet på alla långa nätterna på nya bilen så är det inte det minsta synd. Det är ändå kul att  höra hur omtyckt Skylinen var, men hoppas jag inte gör er besvikna med nya bilen heller.

Du är en av få finska förare som kör en del i Sverige och Norge, berätta lite varför du dras hitåt och vad du kört?
– Har tröttnat lite på att köra i Finland och vill köra mer utomlands för det är roligt med långa resor. Har blivit väl mottagen i Sverige vilket jag är väldigt rörd av. Jag har fått en massa nya vänner, vilket är en orsak att jag gärna kommer och kör igen. Sedan är det enkelt för mig då jag kan språket.

Hur ser satsningen ut 2017. Får vi se dig och din nya bil i Sverige?
– Jag ska köra Gatebil Drift Series, J-spec Drift Challenge, Drift Allstars på Gröndal och några tävlingar i Finland, Estland och kanske Ungern om budgeten räcker till. Det ska satsas hårt till säsongen och jag hoppas att nya bilen fungerar som planerat utan större besvär. Ni kommer få se mig en hel del i Sverige kommande säsong, avslutar Sebastian Engblom.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se