Fager: “En bil som sticker ut i mängden”

23-årige Jesper Fager från Vrigstad är en av många unga förare med stora ambitioner. Inför 2017 så kommer han sladda runt med ny design på sin Toyota Supra med en effekt på 965hp och 1160nm.

Driftzone.se passade naturligtvis på att ta ett snack med Jesper om Suprans kommande utseende.

– Det är en ganska enkel och clean design som Squared Design gjort ett kanonjobb med. Vill ha en bil som sticker ut i mängden men ska fortfarande vara clean och representabel för mina sponsorer. Anledningen till att jag valde just färgerna som är på bilen är för att mestadels av mina sponsorer använder sig av dessa färger.

Vad tycker du är snyggast med den nya designen. och vad sticker ut så den blir ett lyft?
– Jag tycker att färgerna i sig möter varandra bra och gör helheten till en snygg design. MaxxECU på dörren lyften helt klart upp hela bilens utseende avsevärt också.

Hur kom du i kontakt med firman som tog fram förslaget?
– Jag gjorde ett inlägg och frågade efter folk som gör just design och kom därav i kontakt med Squared Design.

Förutom designen, jobbar du med några andra förändringar på bilen?
– Ja absolut. Samsonas Motorsport Transmission ihop med Dynotech.se har sponsrat mig med en ny sekventiell 5 växlad låda som ska bli spännande att prova. Även en ny Sachs koppling som Hultagårds Skogstransporter AB hjälper mig med. Ny differential bak, nytt grenrör från Sweden Exhaust, en liten speciell turbo från Svensk Turboservice ska dit. Pedalställ med bromsvåg byter vi även till en från Speeding.nu. Jag hade hoppats på att vi kunde bytt fjädring också till kommande säsong då den jag har är under all kritik, men man kan inte göra allt på samma gång. Vi har haft så mycket strul under de två senaste åren så vi hoppas verkligen att vi ska kunna köra så mycket som möjligt och hyfsat strulfritt.

Du tävlade sparsamt förra säsongen, hur ser planerna ut inför 2017?
– Ja det gjorde jag. Jag har inte varit med i drifting scenen så länge och vill sortera ut bilen så bra som möjligt först och främst. Även få en del körtimmar. Jag har skickat in en anmälan till SM och hoppas på att få köra där. Får jag inte det kommer jag bara att ha kul även under 2017. Jag kommer att köra Coop Citydrift, alla Gatebil eventen och event i övrigt som man kanske blir inbjuden till för att visa upp mig och mina sponsorer som hjälper mig i min satsning.

Inget RM ifall det inte blir SM?
– Det kan hända att jag kör RM. Man måste börja någonstans för att komma nån vart som det ser ut nu vilket är jättebra för att sortera ut bra och dåliga förare. Nackdelen är att jag har en riktigt snabb PRO bil som definitivt inte passar in i en RM serie. Kan tyckas onödigt från många att bygga en så bra bil utan tidigare körerfarenheter, men kan man så ska man.

Vad tycker du annars om förändringarna som gjorts inför årets SM/RM säsong?
– Det är helt klart ett super bra upplägg som kommer ta fram det bästa inom driftingen i Sverige. Dock blir det dumt första året när man ska solla ut förare när man gör ett sånt här upplägg, jag kan tycka att man kanske skulle kört ett kval av dom som anmält sig och kanske tagit med top 40 av dessa. Men det är bara första året detta blir ett problem sen kommer det funka kanon och bli ett ”fair game”.

Känns det som de finns de som kommer att få plats på gamla meriter?

– Ja verkligen. Vilket är kanon, dom som är kända inom driftingen ska alltid ha första plats, det är där jag kanske faller bort men tycker det är mest rättvist så.


Foto: Stefan Lindgren

Vill ni hålla koll på vad som händer runt Jesper Fager och hans fräääna Supra så är det bara att leta på Jesper Fager Motorsport på Facebook och Jesperfagermotorsport på Instagram.

Premiärvisning för Suprans nya design är planerad till Hall-B på Elmia framåt vårkanten.

Sist men inte minst önskar Jesper att få skicka ett stort tack till de som ställer upp på hans satsning.

– Vill tacka mina mekaniker Emanuel Malm och Joakim Reichel för all hjälp, även mamma och pappa som hjälper till all tid dom får över. Sedan även mina sponsorer, hade inte gjort detta utan er.

#maxxtuning #MaxxECU #Chromefälgar AB #Speeding #Samsonas motorsport transmission #Dynotech #Svensk Turboservice #Sweden Exhaust #CP-S #LMR Hultagårds Skogstransporter AB #Mekonomen Bilverkstad Vetlanda #Erikssons Färg #Vrigstad byggmåleri # JE Balans & Motor.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se