Formula Drift-domarens syn på första Gatebil Drift Series

0
5

Gatebil Drift Series är som bekant en ny serie för året. Gatebil storsatsar på den här serien och har bland annat lockat Formula Drift-domaren Ryan Lanteigne att stå i domartornen på Vålerbanan, Rudskogen och Mantorp. Vi ville höra vad Ryan tyckte om första deltävlingen, banan och mycket annat.

En del förare tyckte att banan var svår och hade svårt att hitta bra flyt i körningen. Vad tycker du om banan, ur domarsynpunkt?

-Att göra banan svår var inte vår tanke. Vi ville ha en bana som började med hyggligt bra fart, sedan tillåta en nedbromsning så att chasebilen skulle ha chansen att ligga nära. Efter fartsänkningen hade banan ett bra flyt, vilket krävde konsekvent körning av förarna. Överlag tyckte jag att förarna anpassade sig ganska bra, och till deras fördel, kör man på en svår bana så blir man bara en bättre förare!

Kvalpoängen var ganska låg, Mikael Johansson kvalade som nr 1 med 74 poäng och nr 32 hade 54 poäng. Vad berodde det på tror du?

-Jag tror att det delvis berodde på det faktum att det var årets första event. Några förare hade nya bilar, några hade uppgraderade bilar och de flesta hade inte kört på länge på grund av den långa vintern. Dessutom behöver förarna lite tid att anpassa sig till Formula Drifts bedömningssystem, som jag förstår är ganska annorlunda mot det tidigare.

Vad är huvudskillnaderna mellan Gatebil Drift Series och Formula Drift enligt din åsikt?

-Gatebil är en arena där förarna kommer att testas, tränas och bli tuffare med hopp om att kunna ta sin talang vidare till serier som Formula Drift Pro2, där de kan förtjäna rätten att slåss med de bästa i världen. I Formula Drift Pro-serien har förarna redan bevisat sig i sina hemländers serier och tävlar i den yppersta toppen av sporten. Det är en position som många önskar sig, men dit kommer man bara med många års träning och tålamod.

Såg du några förare med den skicklighet som behövs för att mäta sig i Formula Drift?

-Jag såg förare som definitivt har den rena talangen att ta sig till Formula Drift. Det som återstår att se är om dessa förare kan fortsätta förmå sig själva att bli bättre och utveckla den egenskap som är så viktig i Formula Drift: konsekvent körning. Jag såg några riktigt bra rundor från flera förare på Våler, men olyckligtvis så kunde de inte alltid upprepa dem. De riktigt stora Formula Drift-förarna kan lära sig en bana väldigt snabbt, och när de väl har kommit på vad som krävs för att sätta ihop en bra runda, så kan de upprepa den bra rundan hela helgen. Fredric Aasbo är väldigt bra på just det, att vara konsekvent i sin körning. Och han har ett Formula Drift-mästerskap med sitt namn på!

Andra tankar om den första deltävlingen i Gatebil Drift Series och evenemanget Gatebil?

-Jag känner mig hedrad att få vara med på den första Gatebil Drift Series och jag vill tacka Hans och Bjørn som bjöd in mig att bli en del av den. Förarna var väldigt välkomnande och var väldigt positiva hela helgen. Jag ser fram emot nästa runda på Mantorp Park!

Vi säger tack till Ryan som tog sig tid att svara på våra frågor på sin resa tillbaka till Kanada.

Nästa runda i Gatebil Drift Series går på Mantorp Park 16-18 juni, en tävling som också är grundande för SM-poäng.

Text: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Henrik Andersson – Driftzone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.