Fredriksson: “Huvudmålet 2017 blir RM-serien”

0
26

I dagens reportage så tar DriftZone ett snack med 23-årige Tim Fredriksson från Jönköping. Stora delar av förra året gick åt att snickra på bilbygget.
– Bilen är en BMW E36 Coupe med en 3.4L strokad Toyota 2jz motor ihop med en 4-växlad gforce gsr dogbox växellåda. Bilen körs oftast på 800whp men ger över 1000whp på fullt laddtryck, säger Tim Fredriksson till Driftzone.se.

Hur startade ditt motorintresse och när fick du upp ögonen för drifting?
– Jag har nog varit motorintresserad så länge jag kan minnas men det tog väl fart ordentligt när man började åka moped. Då polarna fick nya mopeder köpte farsan en i delar till mig som vi byggde ihop tillsammans. Det var där man fick upp ögonen för den mekaniska biten och känslan av att ha något unikt man byggt själv. Sedan har farsan hållit på att bygga om bilar/motorcyklar och även jobbat med det i hela livet så det spelar ju också en stor roll till varför man började hålla på när det redan fanns i blodet så att säga.

– Just drifting fastnade jag för redan när man spelade tv-spel, men det var när jag såg det live för första gången på Mantorp Park 17år gammal som jag blev helsåld på riktigt. Jag tror at det var just att det såg så häftigt ut när bilarna kom på fullt uppställ med en massa rök och motorer som smattrade på varvstoppet, hela känslan och att det var så mycket action på en gång.

Har du haft samma bil hela tiden?
– Jag började med att bygga på en BMW e30 men efter ett tags byggande insåg jag att det tog för lång tid då jag var för noggran med allting och hade inte riktigt rätt kunskap.  Så allt jag gjorde tog dubbelt så lång tid mot om man har byggt bilar innan. Då köpte jag en halvfärdig BMW e30 som jag tänkte köra med parallellt med byggandet av den första e30.

– Jag fixade ordning det sista på den nya bilen, monterade styrvinkelkit och mappade den till 400whp i en liten 2.1L turbofyra. Tyvärr blev det bara en körning med den bilen sen rasade motorn efter bara några varv.

– Det var då jag av en slump bytte till mig bilen jag har idag mot en gatbil jag hade ståendes. Bilen var då ett färdigt chassi utan motor/låda i princip så vi byggde ihop den med en standard 2jz och bmw låda och lyckades hinna med 2-3 körningar i slutet på 2014. Sen dess har jag byggt om bilen ifrån grunden två gånger.

Vad gör du för uppdateringar under vintern?
– Det blir ett nytt breddningskit ifrån HGK Racing där vi även kapat av större delen av bakpartiet och ersatt med glasfiber. Det blir också en ny framvagn, lite uppdatering av bromsarna, en aggresivare diff samt sviktstålsdrivaxlar. Det blir även en ny livery på utsidan.

Hur ser din satsning ut inför 2017?
– Huvudmålet med 2017 blir att tävla i RM serien samt att få så mycket körtid bakom ratten som möjligt. Vi har haft alldeles för lite av detta då bilen strulat ganska så mycket tyvärr. Men nu känns det som att vi har fått ordning på det mesta så vi ser positivt på 2017. Jag kommer också att köra så många andra körningar jag kan för körtidens skull. Därför har vi också valt att köra RM istället för SM då vi inte känner att vi kunnat ställa in bilen till 100% och fått rätt mängd tid bakom ratten kan jag tillägga då många frågat varför.


Foto: Liza Fredriksson

Ja hur ser du det nya upplägget med bland annat twin i RM?
– Jag tror att det blir kanon med den nya stilen på klasser, att tävla i drifting för mig handlar ju helt om twin körningen. Då drifting kostar mycket pengar är det bra att det finns en lite billigare klass som fler kan köra i också för att kunna förbättra sig samt synas för potentiella sponsorer/samarbetspartners. Min bil tex är byggd för att köras i SM klassen men jag känner att med tanke på min körtid bakom ratten och den ekonomiska situationen så passar RM klassen mig bättre i år så det är jättebra att det finns två relativt lika klasser nu att välja på.

Vad händer den närmaste tiden fram till RM premiären?
– Nu är det full fokus på att få klart bilen till mässan samt lösa allt runtomkring som krävs för att genomföra en tävlingssäsong, se till att hitta de sista sponsorerna att få med på tåget så att allt blir genomförbart. Så finns det nån där ute som läser och är sugen på att hjälpa till är det bara att höra av sig.

Till sist vill Tim passa på at tacka de som hjälper honom i hans satsning.
– Stort tack till Speeding, Maxxtuning, DASAB, Kamstedts Fjärrtransport, Kamstedts Transport, Vinyl Make Up, Exposion AB, Kaross & Lackteknik i Jönköping, Svensk Turboservice, Jönköpings Motorrenovering, Racetechservices, DMA Service AB, Lasses glas i Taberg och även ett stort tack till familjen som alltid är där och stöttar och hjälper till, avslutar Tim Fredriksson.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se