Alexander Fröding: “Självklart känns det underbart”

0
4

Alexander Fröding från Jönköping kvalade sig in till topp-32 under Gatebil Drift Series andra runda, vilken avgjordes på ett soligt Mantorp Park under lördagskvällen.
Fröding presterade på topp med sin gula Nissan s14 och tog hem bronsplatsen, detta är även hans största framgång hittills.

Bronsplats under GDS andra runda på Mantorp Park, starkt jobbat! Hur känns det?
– Tack så mycket! Det har inte helt lagt sig ännu, men självklart känns det underbart!

Vad trodde du själv om dina chanser inför topp-32?
– Målet i Våler och Mantorp var att först och främst kvala in till stegen och utifrån det bara kämpa och se vart det leder, allt kan hända i motorsport.

Vi kan nog konstatera att detta är din största framgång fram till nu, hur ser fortsättningen av säsongen ut och vad är nästa mål?
– Absolut! Att köra de tävlingar som är kvar i Gatebils serien är egentligen det enda som är planerat, så jag får säga GDS runda 3 i Rudskogen.

I år kör du bara GDS, vad säger du, blir det SM också för din del nästa år?
– Tävla är fantastisk roligt, så det är inte omöjligt att jag kör SM nästa år.

Om vi spolar tillbaka bandet lite, hur kommer det sig att du började med just drifting? Och hur har vägen fram till idag sett ut?
– Jag blev introducerad av min teamkollega Henrik Madsen, då han höll på med drifting och jag va bilintresserad, så jag fick följa med på diverse events och hjälpa till samt åka med när han körde, säger Fröding och fortsätter.

– Då tyckte jag att det var ett häftigt och imponerande sätt att framföra bilen på och ville själv bygga en bil och testa. Så jag köpte den karossen jag har idag under sommaren 2014 och den stod färdig till 2015. 2015/2016 har bestått av lite av varje, från endagars event, Gatebil RM inhopp i SM, Scandinavian Power Drift och Coop City Drift.

Som avslut, bilen din, du kan väl berätta lite om den?
Lite enkelt så är det en Nissan 200sx s14 med en Toyota 2jz-gte VVT-i 700whp och 800wnm. BMW 6-växlad diesel låda med tillhörande kardan diff. Drivaxlar kommer från en R32 GTR med bytt innanmäte och hjulupphängning består av Wisefab och BC stötdämpare.

Vi säger ett stort grattis till bronsplatsen och önskar Fröding lycka till framöver.

Text: Nina Josefsson – Driftzone.se
Foto: Christer Hägglund – Driftzone.se