“Grym repa som avslutas med en rejäl wallride”

0
3

Efter premiärhelgen för SM/RM på GTR Motorpark så är många väldigt positiva. Vi fick tag i huvudbedömaren Morgan Göransson från Svedala, för att ställa några frågor.
Alla verkar vara nöjda och flera har sagt att arrangemanget har varit välorganiserat och riktigt bra. Hur känner du efter premiären från en bedömarsynpunkt?

– Det känns bra, alltid trevligt att vara på Gröndal. Johan och hans manskap gör alltid sitt bästa för att få till ett bra event. Micke sätter naturligtvis även sin prägel på det med sin vilja att förarna skall trivas. För övrigt så var det nya programmet Henrik utvecklat för poängberäkning precis så bra som vi hoppats, om inte bättre, grymt jobb av honom!

Vi har fått klart för oss att det är lite snack i efterhand om ett par specifika händelser, och skulle vilja fråga hur ni såg på eller tolkade dessa. Kim Fors, nyttjar femminutersregeln för att kontrollera status på sin bakvagn. Han har fått en däckkrängning och däcket har hoppat tillbaka på väg till depån. Han passar på under femminutaren att pumpa däcket. Hur gick snacket där?

– Är inte så mycket jag kan säga om just den händelsen, eller Nygrens eller Juntillas. Det är tekniker i samråd med tävlingsledare som tar de besluten gällande femminutersregeln, inte bedömare. Däremot hoppas jag att du i framtiden får “laga din luft” i framdäcken vid avkrängning samt detsamma med bakdäcken ifall du dammat av banan. Däremot inte på grund av att du har för lite luft i bakdäcken när du startar för du jagar grepp.

Om vi tittar på Alexander Granlund istället då, i hans chase på Axel Hjalte. I sista kurvan slår han i muren och tappar bakluckan. Hur bedömdes den situationen?

– Inte så invecklat egentligen, grym repa som avslutas med en rejäl wallride, hastighet och vinkel behålls igenom hela böjen utan korrektioner, “rätt” byggd bil med som det verkar väldigt flexibla bakskärmar verkar vara det som gjort att bakluckan slits/trycks av. Detta var inget som likställs med att öppnas huv/bagagelucka/dörrar under drift så nollas rundan, alltså bristfällig låsanordning, detta skedde i en impact.

Om det lämnas in en protest mot behandlingen av någon av dessa två händelser, hur hanteras en sån protest? Var går den, vem tar beslutet och vad kan hända?

– Jag vet inte hur det blev med någon protest i de här fallen då jag ej vet till hundra procent. Alla har rätt att lämna in en protest mot i princip allt som finns i vårt reglemente, bara fantasin sätter gränser. Protesten lämnar du till tävlingsledaren som för vidare den till Tävlingsdomaren, denna blir först på riktigt då du betalt avgiften och signerat protesten, säger Morgan och fortsätter.

– Jag tycker det är en viktigt att denna möjlighet finns och skall tas på allvar, men oftast kan det vara bra att sätta sig ner och diskutera i lugn och ro med berörda parter. Bedömningen i sig är dock ej protesterbar, hade varit fullständigt omöjligt att hålla på med någon bedömningssport då förmodligen.

Hur ser det ut framöver då, är det samma trio (Morgan, Jonas Melle Mellander och Torbjörn Olsson) på alla “rena” SM-tävlingar?

– Nej, det blir det inte. Jag kommer åka på de som inte körs i samband med Gatebil, övriga två bedömare kommer variera. Så Sundsvall, Sturup och en runda tillbaka till Gröndal för RM-finalen blir det med SM/RM i år.

Några andra uppdrag under säsongen?

-Ja, det blir även att åka till DHB på Padborg park för deras Drift Challenge och även Battle of Skåne på Sturup, avslutar Morgan Göransson.

Text: Christer Hägglund – Driftzone.se
Foto: Andreas Harrisson

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.