Gustafsson vinnare inför storpublik i Lycksele

0
272

Driftingtävlingen under Motorveckan i Lycksele brukar dra storpublik, och årets upplaga var inget undantag.

Med ungefär 2000 i publiken skulle det stora startfältet göra upp om tätplaceringarna. I region Övre norra lever Modified-klassen i all önsklig välmåga, och den här gången var det hela sexton förare som körde i Modified. Storfavoriten, rutinerade Magnus Basmange Larsson var tvungen att kasta in handduken på grund av en krånglande bränslepump och kvalade inte in till stegen, vilket öppnade upp i den klassen.

Magnus Paulsen, NMK Rana

Kvalettan Olof Eriksson gjorde ett misstag i sin top 8 battle och fick nöja sig med en femteplats. Battlen om tredjeplatsen kördes mellan Viktor Persson och Pontus Östensson, en battle som Persson vann och därmed knep sista trappsteget på prispallen. Finalen kom att stå mellan Gustav Lövgren i en Volvo 940 och norrmannen Magnus Paulsen från NMK Rana i en Toyota Soarer. Lövgren kämpade tappert men det var Paulsen som tog hem segerbucklan till Norge den här gången.

Resultat Mod:
1 #78 Magnus Paulsen Toyota Soarer NMK Rana
2 #126 Gustav Lövgren Volvo 940 Skellefteå MS
3 #111 Viktor Persson Volvo 945 Lycksele MK
4 #114 Pontus Östensson BMW E46 Vännäs MK
5 #113 Olof Eriksson Volvo 945 Skellefteå MS
6 #116 Henrik Kirjonen Volvo 240 -75 Lycksele MK
7 #125 Albin Hedström Volvo 945 Skellefteå MS
8 #137 Pontus Lundgren BMW E36 Compact SHRA Övik
9 #131 Jerry Johansson BMW E36 Skellefteå MS
10 #135 Axel Eriksson Lexus IS200 VMK
11 #136 Phillipe Näsmo BMW E36 328 VMK
12 #133 Daniel Albertsen Lian Nissan RPS13 M50 NMK Rana
13 #115 Gustaf Ulander Ford Capri Skellefteå MS
14 #138 Pontus Franzen Nissan S14 SHRA Övik
15 #130 Magnus Hedlund Volvo PV Skellefteå MS
DNQ #117 Magnus Larsson Ford Sierra Skellefteå MS

Även i Semi-Pro var det ett respektabelt startfält, med 12 förare. Några av traktens storstjärnor fanns på plats i form av före detta SM-förarna Jimmy Gustafsson och Mathias Johansson, liksom Drift Allstars-meriterade Fredrik Westring.

Westring fick lite problem under kvalet och missade att kvala in till 8-bilsstegen. Mathias Johansson kvalade enastående bra, som han brukar göra, och kändes stark inför elimineringen. I sin första battle fick han möta Herman Jansson, men tyvärr gick en drivknut sönder för Mathias och Herman gick utan strid vinnande ur den battlen. Till slut var det Jimmy Gustafsson och Albert Häggbom som möttes i finalen, där Jimmy tog hem segern. I battlen om tredjeplatsen, mellan Herman Jansson och Hampus Gisslén, krävdes det en One More Time innan man kunde enas om att ge segern till Herman.

Kvalettan Mathias Johansson i lead och slutsegraren Jimmy Gustafsson i chase.

Resultat, Semi-Pro:
1 #22 Jimmy Gustafsson Toyota GT86 Piteå MS
2 #45 Albert Häggbom Bmw E36 SHRA-Luleå
3 #40 Herman Jansson Bmw E36 SHRA Övik
4 #11 Hampus Gisslén Nissan 200sx S14 SHRA Sundsvall
5 #68 Mathias Johansson Nissan S14 Vännäs MK
6 #43 Jonas Larssson Bmw E46 Vännäs MK
7 #67 Niklas Wiklund Nissan 200sx SHRA-Luleå
8 #04 Marcus Larsson Nissan 200sx Vännäs MK
9 #65 Ole Andre Mikkelsen Volvo S40 NMK Rana
10 #21 Joel Andersson Volvo 740 SHRA-Luleå
11 #36 Fredrik Westring BMW E87 Kalix MK
12 #119 Johan Renman BMW E28 Skellefteå MS

Tävlingen hålls inne på Lycksele Flygplats, vilket ställer en hel del krav på arrangören Lycksele Motorklubb. Man får tillgång till området kl 12 och har då några timmar på sig att bygga upp bana och publikplatser, ge förarna träningstid, genomföra tävlingen och städa ihop, allt innan kl 22.00.

Publiken brukar strömma till, och som jag skrev ovan så var det även i år en fin publiksiffra på ca 2000 personer, som fick se många fina battles i båda klasserna. Bedömare var Erik Lindqvist, Boden som fick tillrest hjälp i form av Fredrik ”Flinta” Lindberg och Daniel ”Häggen” Hägg.

Vad tycker ni om tävlingen och arrangemanget i stort?

Fredrik ”Flinta” Lindberg:
-Ett riktigt bra arrangemang med uppslutning av många förare. Funktionärer och publik, dom gjorde verkligen det bästa med resurserna som fanns. Inga sura minner från någon på hela dagen, allt funkade precis som det skulle, och förarna levererade till 110%. En bärgad bil på hela dagen såg till att vi inte fick några avbrott. När vi sedan hade 45 minuters paus mellan kval och eliminering fick vi se över 2.000 personer i publiken gå över från publikplatsen in i depån för att se förarna och deras bilar. Helt magiskt!

Daniel ”Häggen” Hägg:
-Motorveckan i Lycksele är ju ett helt enormt event och då har jag bara sett en bråkdel. Aldrig sett på maken en klubb som Lycksele MK som gör ett sånt jobb med sånt engagemang. Vem får tillträde till tävlingsområdet vid 12. Bygger upp en arena som publiken vallfärdar till. Genomför en tävling på ett fantastiskt vis för att sen se till så att hela området är rensat och städat innan 22! Ordet Imponerad räcker inte till. Tack alla inblandade för denna upplevelse och fantastiska gästfrihet. Att detta bara är ett av många arrangemang de gör under 7 dagar är ju än mer imponerande där de också har två SM-deltävlingar inräknat i detta gör inte mig mindre imponerad av klubbens arbete där uppe. Att rodda en tävling där ca 2.000 personer kommer och tittar i publiken när det bor ca 8.000 i Lycksele stad och ca 12.000 i hela kommunen är magiskt. Den uppslutningen är bortom alla ord jag har.

Modified-klassen lever kvar och utvecklas i norr, hur var det att bedöma en tävling i Mod?

”Flinta”:
-Att få bedöma en modified-tävling var för mig nostalgiskt, då jag själv började köra modified för x-antal år sedan. Jag är riktigt glad att de har kvar den klassen uppe i norr, en perfekt instegsklass som jag hoppas få se mer av i framtiden så förarna får lite mersmak av tävlandet och tar steget upp till Semi-Pro eller Proint i framtiden. Jag är glad att jag fick erbjudandet att vara med på detta underbara event, och hoppas vara tillbaka i Norrland på liknande event i framtiden.

”Häggen”:
-Jag är otroligt imponerad av vad Modified-förarna åstadkom och jag tycker det var enormt skoj att bedöma dem. Jag tycker detta är en klass som jag hade önskat fanns på fler ställen än bara i norr, för att fortsätta hålla glöden uppe bland dels våra yngsta förare och för alla dem som önskar hålla driftingen på en väldigt billig nivå. Det är här vi ser att förarna börjar intressera sig för att tävla för att de skall kunna utvecklas och längre fram vilja köra högre serier i drifting. Så detta är ett bra sätt att få känna på att tävla utan att behöva ha en bil för ett par hundra tusen kronor först.

En person i en mycket central roll under Motorveckan är Johan Haraldsson. När vi får tag i Johan är han mitt uppe i Rallycross-SM så vi fattar oss kort.

Johan, hur lyckas en förhållandevis liten förening som Lycksele MK med att arrangera något sådant här?
-Vi kör denna motorvecka, då vi kraftsamlar hela föreningen och arrangerar åtta arrangemang på sju dagar. Så vi har en rejäl urladdning. Vi har begränsat med möjligheter.

Hur var driftingtävlingen tyckte du?
-Magiskt kul att arrangera då allt har fungerat klanderfritt..

Ett stort tack till Viktor Forsell för bilder från tävlingen!

Väl mött på Motorveckan i Lycksele nästa år igen!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Viktor Forsell – Toribass.se