Gustav Axwik: “Ska gå hårt in och hårt ut”

0
27

Strul gjorde att han inte kom till start i RM under 2016. Nu tar Gustav Axwik fart för en revansch och debut under 2017.
– Det ska bli kul och nu ska vi gå hårt in och hårt ut, säger Gustav Axwik till Driftzone.se.

29-årige Gustav Axwik från Vara fick ingen drömstart på 2016-års säsong. En del strul gjorde att han inte kom till start i RM som det var tänkt. Gustav berättar för DriftZone om hur hans karriär inom driftingen startade.

– Satsningen började väl 2015 då jag hade byggt om orginalmotorn i 945an. Men den krånglade väldigt mycket i början på säsongen så det blev inte mycket körtid då. 2016 blev ett bättre år då jag hade hängt i en BMW V8 i bilen istället. Den krånglade inte något förutom slitagedelar som byttes. Jag anmälde mig till RM-serien men hade byggt lite fel pga att jag inte läste reglementet riktigt så fick inte köra då.

– Då körde jag ”Breisladden” för första gången och tyckte det va grymt kul fast det inte gick något vidare hehe. Sedan vann jag ett litet pris på Driftextreme körningen i höstas, det är det ända.

När och hur startade ditt motorintresse och när upptäckte du driftingen?
– Allt startade väl med att jag gillade och skruva isär saker för att se hur det såg ut på insidan. Sen när man fick moppe och började skruva isär den med och renoverade den, men av någon konstig anledning fick man alltid massa grejer över haha! Sen fick man körkort och köpte en massa bilar och sladda runt med.

Vad har du haft för bilar under din karriär i driftingen?
– Har alltid haft den herrgårdsvagnen jag har nu. Det var tänkt att bygga en Lexus is200 inför 2017 men insåg att tiden och ekonomin inte skulle hålla så den karossen såldes igen.

Vad gör du för uppdateringar med bilen inför 2017?
– Uppdateringar för 2017 är ganska många, bland annat bashbar fram och bak, plast skärmar bak samt lite annan plast. De stora ingreppen på bilen är väl att vi har slängt upp en bakvagn från en BMW 540 e34 och det drog med sig lite mer grejer såsom ny tank, bränslesystem, bromsar, fjädring mm

Hur ligger du till med allt inför säsongen?
– Ligger väl inte jättebra till för tillfället, men med lite hjälp från vänner brukar vi alltid få färdigt allt.

Hur summerar du säsongen 2016. Vad gick bra och mindre bra?
– Säsongen 2016 har vart helt fantastisk med grymt mycket körtid och en fungerande bil nästan hela tiden. Det gick åt väldigt mycket däck.

Hur ser satsningen ut 2017?
– Satsningen 2017 blir satsningen på RM-serien. Sedan eventuellt lite uppvisningar och Gatebil eventen naturligtvis. Även lite mindre driftingkörningar om ekonomin går ihop.

Hur ser du på det nya upplägget med RM?
– Det nya upplägget kommer bli grymt bra med “twinkörning” och Långe-Mikael Andersson som race-kordinator.

Vilken är din största merit inom drifting?
– Den största meriten är väl inte så stor egentligen. Men ”Breisladden” på Mantorp och Rudskogen samt Driftextreme körningen har väl vart det ända. Sedan har jag bara försökt visa mig så mycket jag kan och försökt få så mycket körtid som möjligt inför säsongen 2017.

Till sist, kan du berätta lite om din bil?
Bilen är en gammal Volvo 945a med en BMW m60b40 turbo med 650whp och 820wnm. Växellådan kommer från en BMW 530d och bakvagnen från en BMW  540 e34 med 210 diff. Framvagnen är från txr med hemmasnickrade fjäderben och Mercedes bromsar. Bakvagnen är ju som sagt BMW med bromsar från BMW. Bur, Sparco stolar, Suvi krycka och fuelcell, catchtank mm har monterats.

Sponsorer: Idebackens Konsult AB, Brandtab, Kloma Däck och Fälg, LEengineering, L-M-R, Fyrkantens ventilation, Nordiska Ventilations Produkter AB

/Stefan Lindgren – Driftzone.se

Stefan Lindgren
CEO, skapare och redaktör på DriftZone.se. Skribent, fotograf och filmare. Baserad i Surahammar i Västmanland. Email: stefan@driftzone.se