Gustavsson: “Twin i bägge klasserna är helrätt”

0
233

I detta reportage så möter vi 26-årige Andreas Gustavsson från Åtvidaberg. Den senaste säsongen så körde han RM i sin Mustang. Till kommande säsong överger Andreas sin gamle trotjänare. Driftzone har tagit reda på vart intresset för motorsport startade för killen från Åtvidaberg.

– Jag har sedan barnsben varit intresserad av i princip allt med motorer. Men det hela tog väl fart på riktigt när jag köpte min förstabil vid 16 års ålder, en Volvo 850 T5.

När började du med drifting?
– Jag började med drifting samma år som jag fyllde 18. Jag hade precis då bytt till mig en Volvo 240 banracingbil som jag tänkte börja köra just banracing med. Men efter två gånger på banan insåg jag att det var mycket roligare att åka på tvären. Så dåvarande sugmaskin åkte ur och i åkte istället en turbomaskin.

– Så intresset för drifting blommade ut ordentligt under gatebil 2009.

 Vad var det som gjorde att du blev frälst just då?
– Det var att jag aldrig tidigare hade sett någon framföra en bil på det sättet. Banracing, rally och dragracing hade jag följt i många år men det här var något helt nytt. Detta var så maxat på alla tänkbara plan

Hur tog satsningen fart efter Gatebil.Vad byggdes och kördes?
– Under vintern 2009 byggde jag en smidd B230 och justerade om kaross och chassie för att passa driftingen. Denna bil körde jag sen i ett par år men tröttnade så småningom på att åka radfyra och sålde därför av med den under hösten 2012. Då införskaffades istället en Ford Mustang Foxbody som jag har kört nu i fyra år.

Berätta lite mer om Mustangen! Det är en bil som man sätt en del på banorna.
– Mustangen har gått i lite olika skepnader under åren. Då jag aldrig har haft ambitionen att tävla så har jag haft denna bil som ett rullande projekt kan man säga. Första två åren körde jag den precis som den var med 5 liters v8, ingen bur och inga ombyggnationer. Men till året 2015 byggde jag om bilen till en pro bil med allt vad det innebar som framvagn, bur, stolar, bälten osv. Maskin fick sig då också en Vortech kompressor.

– Då började sakta intresset för tävling att växa till sig. Så 2016 körde vi RM serien. Vid första deltävling på mantorp insåg vi att avsaknaden av effekt var ett faktum. Då jag körde centrifugalkompressor var det ett evigt bök med att beställa remhjul osv var gång jag skulle ändra laddtryck. Så ett snabbt beslut togs och vi rev ner maskin och byggde turbo mellan deltävling 1 och 2. Så mustangen har sedan dess gått med V8 turbo.

Hur slutade säsongen för dig?
– Tyvärr kunde vi inte delta på sista deltävlingen i Sundsvall så vi hamnade på 6:e plats med endast två av tre deltävlingar genomförda.

Inför årets säsong så satsar du på en annan bil, berätta?
– Ja det stämmer. Efter 2016 års tävlande fick jag blodad tand så i höstas köpte jag mig en mer konkurrenskraftig bil. En Nissan S13 Sileighty med M60B40 turbo och ordentligt chassie. Bilen kördes under 2016 av Jimmy Gustafsson men byggdes av Robin Andersson i Japcrap.

– Då jag föredrar att bygga bilarna själv så kändes det lite vemodigt att köpa en färdigbyggd bil. Men då intresset för tävling har vuxit sig stort och tiden för att bygga bil har blivit allt mindre så var detta den bästa lösningen.

Hur kommer din satsning ut 2017?
– Under 2017 kommer jag att satsa allt jag kan för att hamna på en bra placering i RM. Utöver denna serie kommer det att bli et tbesök på Gatebil Mantorp i Juni samt eventuellt även i September. Sedan får ekonomin utvisa om det blir flera körningar än så.

Hur ser du på att få köra twin i RM?
– Det ser jag som ett extremt lyft för serien. Klivet från att köra RM med singelrepor till att gå upp till SM och köra twin tycker jag blir alldeles för stort. Så twin i bägge klasserna tycker jag är helrätt. Jag är ganska övertygad om att dom flesta som kört RM har saknat detta så jag tror att det kommer att dra bra med folk till 2017.

Och till sist, vad är statusen med mustangen. Fortfarande till salu?
– Mustangen är fortfarande till salu för den som är sugen på en udda driftingbil.

– Det är en fruktansvärt lättkörd och underhållsfri bil som nästkommande ägare kommer att få mycket kul med. En hel släpvagn med reservdelar och fälgar ingår, avslutar Andreas Gustavsson.

/Stefan Lindgren – Driftzone.se