Gymkhana Drift 2017 kommer att bli magiskt!

0
9

Vi ringde upp Tobbe Hising för att snacka lite om deras senaste nyhet – Gymkhana Drift flyttar från Frösön in till Östersunds Skidstadion.
– Vi trodde inte vi skulle lyckas med det där riktigt, skrattar Tobbe. Men det gjorde vi! Vi jobbar ju mot politiken liksom och det är inte så lättrott alla gånger. Men Östersunds Kommun har jobbat väldigt tight med oss, vi har fått väldigt bra bemötande, de tycker att det är en kul grej!

När började ni jobba med det här?

– Det var väl egentligen redan efter förra årets event som vi verkligen sa till oss själva att vi vill in på Östersunds Skidstadion. Vi lade fram det till kommunen och har bollat det sedan dess, hit och dit, hundra gånger åt olika håll och till slut fick vi beslutet att det blir av! Skitkul, verkligen!

Den preliminära planen är att arenan ska asfalteras innan sommarsemestrarna drar igång, men för Tobbe och gänget bakom Gymkhana Drift är det viktigaste förstås att den är asfalterad och klar när deras event går av stapeln den 26 augusti 2017.

– Hela den stora planen framför läkaren ska asfalteras, berättar Tobbe, och även en bit ut på sidan. Men det koncentrerade är ju mitt framför läktaren, det är ju där vi bygger vår bana. Det finns redan existerande vägar för start och målgång, förarna kommer in via de gamla vägarna och sedan in på den nya asfalten. Full fart!

Gymkhanans nya hemmaarena ligger mer centralt till än föregångaren Frösö Park. Skidstadion ligger bara ett stenkast från Östersunds centrum.

– Det är gångavstånd från centrum, går man tar det kanske 15-20 minuter max. Det finns dessutom fasta busslinjer som passerar där. Tar man en taxi så går det inte heller på några stora summor. Det finns gott om parkeringar – arenan är ju förberedd för ett VM!

Östersunds Skidstadion har endast en läktare, till skillnad från hur det var på Frösön där man hade två läktare, en på vardera sida av banan. Läktaren på Skidstadion kan däremot ta emot 12 000 personer, jämfört med största läktaren på Frösön som tog 4000 personer.

– En stor fördel med att ha all publik på samma läktare är ju att alla får samma upplevelse. Alla kommer se storbildsskärmen, alla hör bra. Vi kommer även bygga ett separat restaurangtält på 900kvm, där vi har matservering och fullt tillstånd så vi kan servera lite öl och cider och sånt. Man ser hela arenan även från tältet. Så det är ju också ett stort plus!

Tävlingsupplägget är detsamma som tidigare år enligt Tobbe. Banan blir dock något längre.

– Vi vill ju att det ska vara en intensiv tävling med mycket olika bilar och ett högt tempo. Vi kryddar eventet med mer teknik, och lite mer hemligheter på banan.  Även pausunderhållningen kommer att uppgraderas. Vi gör vårt yttersta för att allt ska kännas nytt och fräscht!

Största skillnaden mellan Gymkhana Drift och de flesta andra driftingtävlingar i Sverige är tävlingsupplägget. Istället för att köra efter poängbedömning har man valt ett upplägg där förarna kör en bana på tid, och där clippingpoints-träffar ger tidsavdrag. Ett väldigt enkelt system som gör att även en person som aldrig sett drifting kan förstå tävlingsupplägget helt och hållet.

– När föraren går i mål så kommer det upp på storbildsskärmen och i livesändningen, precis som i en slalomtävling, att så här fort körde den här personen, och därför ligger han på den här platsen. Det går att köra mer show, mer rök och få en sämre tid, eller att köra taktiskt, försöka köra fort men kanske inte köra lika brett. Men så är det ju inte, alla kör ju ändå så brett de bara kan. Förarna brukar säga att det inte är tävlingsmomentet som är det viktiga här, utan snarare den extrema showen och det är ju det vi strävar efter också. Vi vill ha en show som är väldigt publikvänlig, man måste inte vara jätte-motorintresserad för att tycka att det här en en superfrän grej.

Var enkelheten i upplägget anledningen till att ni valt just denna tävlingsform?

– Ja, jag och Olle Olsson har åkt runt på väldigt många olika event, både drifting och massa andra motorevent, och vi tog lite inspiration under flera år, vad vi tyckte var bra och vad vi tyckte var mindre bra. Sedan satte vi ihop allt till ett koncept och det blev Gymkhana Drift. Väldigt kompakt. Många sporter går ju mot just det. Det är ju bara att kolla på rally, nu är det ju mycket rallycross. Kompakta banor, publiken ser i princip hela banan. Det där händer ju med allting. Det händer med skoter – skotercross, de tar sig också in på arenor. De kommer till exempel att köra SM-finalen i skotercross på samma arena som vi nu ska köra på i sommar, Östersunds Skidstadion. Det är ju också skitkul, när arenan används till motorsport helt plötsligt. Jag tror att just de här arenasporterna är det som kommer att ta över. Drifting är ju inte utspritt sett till ytan på samma sätt som till exempel rally, men ändå det här att ta in det på en tight arena, det är jäkligt fränt alltså.

Hur ser urvalet av förare ut inför 2017 års tävling?

– Det är väl några förare vi har pratat med redan, men annars håller vi koll på eventen runt om. Framförallt i Sverige och Norge då. Ser vi förare som utmärker sig så är ju de högintressanta. Vi vill ju ha show! Vi vill ha kul folk som bjuder på sig själva, man behöver inte vara världsmästare för att kunna köra hos oss.

De tre personerna bakom Gymkhana Drift är förutom Tobbe Hising även Olle Olsson och Carl Svedberg. Första året man körde Gymkhanan (2015) så var det bara Olle och Tobbe som stod som arrangörer, men året därpå anslöt sig även Carl till gänget.

Vad har ni för roller?

– Vi har egentligen inga uttalade roller, vi hjälps åt med det mesta. Vi är bra på olika saker, men vi kompletterar varandra väldigt bra. Om vi till exempel redigerar en film som vi ska släppa då kan vi sitta alla tre och jobba med det. Så det är kul! Olle är väl kanske den som mer kontakter inom själva tävlingsupplägget, så det brukar han få sköta, tillsammans med Jämtlands Motorklubb. Så tävlingsbiten sköter Olle men annars tycker jag vi samarbetar väldigt bra över alla gränser. Vi är ju VÄLDIGT tighta kompisar annars också så det är ju inga problem att be varandra om lite vad som helst.

Ett sånt här event som Gymkhana Drift är, det kräver väl en hel del funktionärer för att få det att gå runt?

– Jo det gör det ju. Vi har en hel del, framförallt vänner, som ställer upp både inför tävlingen med byggnationer samt även med städningen efteråt. Samarbetet med JMK har också fungerat klockrent. Sedan under själva eventet så brukar vi ta in till exempel ett fotbollslag eller så som hjälper till med parkeringen. Jag tror att vi räknade förra året att vi hade 60 funktionärer på den lilla arenan. Hur det kommer se ut i år vet vi inte än. Fördelen som vi hade på Frösön var ju ändå att arenan var  inramad av hus. På skidstadion har vi utmaningen att vi har skog åt ena hållet, så det kommer bli ganska många meter staket och mer vakter som guidar publiken. Men det känns som en väldigt liten detalj när vi ändå kommer in på en sådan fin arena!

Vad kan du annars säga om Gymkhana Drift 2017?

– Gymkhana Drift 2017 kommer att bli magiskt. Vi kommer börja synas på Elmia, där kommer vi stå i BRL’s monter och köra lite tävlingar med väldigt fina priser för de som vill besöka oss i augusti.

– Vi ser enormt mycket fram emot det här! Det känns som vi går mot det bästa året vi nånsin haft.

Vi tackar Tobbe Hising för pratstunden och önskar honom och hans kompanjoner Olle och Carl lycka till med årets event.

För att inte missa något kring Gymkhanan så kan ni följa dem både på Facebook (https://www.facebook.com/gymkhanadriftofficial) och Instagram (https://www.instagram.com/gymkhanadrift_official/)

/Erika Näsberg – Driftzone.se