Hunter Taylor: “Fredric har skapat ett drift-hungrigt monster”

0
7

Låter namnet Hunter Taylor bekant? Det borde det. De av er som följde vår live-sändning på Gatebil Våler minns säkert att Hunter var en av våra utmärkta kommentatorer i livestreamen. Under livesändningen fick vi veta att hon skulle göra sin premiärkörning på Gatebil Mantorp, så självklart ville vi på DriftZone följa upp detta med en intervju för att höra hur hon upplevde helgen.

Gatebil Mantorp var premiären för dig på svensk bana, hur kändes det?

– Mitt första besök på Mantorp var ”mitt första” för flera olika saker. Det var inte bara bilens första testrunda, det var även min första bankörning någonsin. Att köra på en bana inför så många åskådare var väldigt läskigt till en början. Jag kände mig lite nervös innan vi kom dit och hade fortfarande många obesvarade frågor i huvudet. Allt vartefter helgen gick, och vårt jobb med bilen fortsatte, så blev jag mer och mer nervös. Jag var så otålig så det var svårt att vänta till på söndagen för att få köra, men det var väl värt väntan i slutändan. När jag väl kom ut på banan så kände jag mig redo, redo att lära mig mer och redo att göra mitt bästa.

Kan du berätta lite om bilen som ni byggt?

– Bilen är en Toyota Supra 1998 med en 2JZ-GTE-motor. Standard dubbelturbo och växellåda från BMW 530. Hon har runt 370 hk på bakhjulen och strax över 400 hk på svänghjulet. Det är exakt samma setup som Fredric (Aasbø, reds. anm) hade i sin debut, så det kändes tryggt att veta att det är ett välbeprövat bygge.

– Vi byggde hela bilen på två veckor. Det var långa nätter och vi höll på fram till fyra på morgonen. Jag har haft fantastiska människor omkring mig som hjälpt till att få mig och bilen redo. Jag kan inte tacka dem tillräckligt för allt deras arbete! Jag är så glad att jag haft dem vid min sida.

Vad tyckte du om banan? Passade den dig, bilen och din körstil?

– Det här var som sagt första gången jag körde på riktigt bana, men jag älskade verkligen hur banan var upplagd. Många roliga kurvor, jag tror den är perfekt för någon som behöver träna på racelinjer och lite drift här och där. Jag själv har ingen riktig körstil än eftersom jag är så pass ny på detta än, men banan kändes ändå perfekt för mig och min bil.

– Eftersom vi kom till Gatebil med mycket arbete kvar att göra på bilen så blev det inte så mycket körtid. Det tog oss fredag och lördag att bli redo, så jag kunde inte köra förrän på söndagen, och då blev det bara två heat. I det andra heatet blåste jag en packning på motorn, men det är okej, sådan är sporten och jag är ändå glad att jag fick att jag fick slå mig igenom alla växlarna i alla fall

Hur skulle du sammanfatta helgen som gått?

– Min helg var full av upp- och nedgångar. Jag har lärt mig så mycket om både bilen och mig själv. Jag har lärt mig hur mycket jag verkligen längtar efter att köra och hur mycket jag verkligen VILL detta. Fredric har helt klart skapat ett drifting-hungrigt monster, haha! Jag är väldigt glad över hur helgen blev, men jag är också helt slutkörd. Värt varje sekund dock!

Vad kommer härnäst för dig?

– Det som händer nu är att få bilen redo för race igen till juli-festivalen (Gatebil Rudskogen, reds. anm). Huvudfokus blir att kolla packningen som gick sönder, att den inte läckte för mkt olja som skadade motorn. Jag hoppas det är en easy fix!

Får vi se dig köra i Sverige fler gånger?

– Jag skulle älska att köra i Sverige igen! Det blir definitivt Mantorp igen nästa år!

Där tackar vi Hunter för pratstunden och önskar henne lycka till med fortsättningen. Och visst ser vi fram emot att se henne på svensk mark snart igen?

Text: Erika Näsberg Driftzone.se
Photo: Christer Hägglund – Driftzone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.